Virtuozităţi instrumentale. Dirijorul elveţian Urs Schneider conduce pe 20 ianuarie Filarmonica „Moldova“ din Iaşi

Virtuozităţi instrumentale. Dirijorul elveţian Urs Schneider conduce pe 20 ianuarie Filarmonica „Moldova“ din Iaşi

Dirijorul Urs Schneider                                                             FOTO: Zoltan Lorencz

Orchestra Filarmonicii Moldova din Iaşi va susţine, vineri seară, 20 ianuarie, de la ora 19.00, la Casa de Cultură a Studenţilor, concertul simfonic „Virtuozităţi instrumentale“. În program, vor fi lucrări de Bartok şi Bruckner. Dirijor va fi artistul elveţian Urs Schneider, iar solist va fi francezul  Daniel Vagner (violă).

În programul Concertului de la Iaşi de pe 20 ianuarie vor fi Bartok – Concertul pentru violă şi orchestră, op. posth şi Bruckner – Simfonia nr. 4 în mi bemol major, Romantica (vers.1878/80).

 Artistul elveţian Urs Schneider a mai dirijat pe Filarmonica din Iaşi în urmă cu doi ani. „E o bucurie să mă reîntoc în Capitala Moldovei“, declară dirijorul.

Urs Schneider lucrează cu orchestra cu multă disciplină - "nemţeşte", desi dă explicatiile intr-una dintre cele noua limbi pe care le vorbeste. "Dincolo de concentrare şi de tehnica partiturii, folosesc o limbă care vine din inimă către inimă“, subliniază muzicianul. Urs Schneider a impus un anumit stil în dirijorat, prin ţinuta aristocratica, clasa şi rafinamentul gesturilor largi şi elegante, prin tehnicitate dublată de expresivitate.


"Ai ochii, mainile, tot corpul ca să arăţi ce vrei să exprimi. Ştiu să fac inimile să cânte", afirmă Schneider.

Artistul, care a dirijat de foarte multe ori şi pe scena Ateneului Român, îi apreciază pe muzicienii din România pentru talentul, seriozitatea şi sensibilitatea acestora.  „În România, am întâlnit unii dintre cei mai talentaţi artişti. De asta îmi doresc să revin în România şi să dirijez lucrări de o mare complexitate“, explică dirijorul elveţian.

Urs Schneider s-a născut în Saint Gallen, într-o familie de artişti: tatăl, Freddy Schneider - pictor şi sculptor cunoscut, iar mama, profesoară de pian. La 6 ani, Urs a început să ia lecţii de vioară, apoi a studiat dirijatul cu pro- fesori renumiţi: la Lucerna - cu Rafel Kubelik, la Madrid - cu Igor Markevitch, si la Zürich si Londra - cu Otto Klemperer.

Pentru că s-a remarcat de mic printr-o personalitate puternică, la numai 15 ani, adolescentul rebel a fondat propria orchestra - "Pro Musica", în care a adus 70 de muzicieni.
Dirijorul a înfiinţat şi orchestra de camera "Camerata Helvetica", în 1962, cu 17 membri, cu care s-a impus pe plan international. A fost mulţi ani director muzical şi prim-dirijor al Orchestrei Simfonice din Taiwan şi al Orchestrei din Haifa. A dirijat, in peste 70 de ţări, cele mai renumite orchestre din lume.

Viaţa concertistică la Iaşi îşi are începuturile în veacul 19. În anul 1847 au avut loc concertele lui Franz Liszt în actuala Casă Balş. În 1860 a fost înfiinţată Şcoala de Muzică şi Declamaţiune, transformată patru ani mai târziu în Conservatorul de Muzică şi Artă Dramatică. În 1868 se înfiinţează Societatea Filarmonică. În 1905-1906 are loc prima stagiune simfonică ieşeană.

Filarmonica „Moldova”, instituţie cu activitate concertistică permanentă, a fost inaugurată la 9 octombrie 1942, în sala Teatrului Naţional din Iaşi, cu un concert dirijat de maestrul George Enescu.

În 1962, la pupitrul orchestrei simfonice a Filarmonicii vine tânărul dirijor Ion Baciu, care va transforma acest ansamblu într-unul de rang naţional şi în scurt timp internaţional. Timbrul inconfundabil al orchestrei de coarde, cultivat de Ion Baciu, va atrage din partea  muzicologului Iosif Sava caracterizarea devenită emblematică de „Stradivarius-ul lui Baciu”.

Demonstrând un profund şi respectuos angajament faţă de eforturile muzicienilor fondatori, Filarmonica ieşeană a creat, în cele peste 70 de stagiuni ce au trecut până astăzi, o istorie extraordinară. Între altele, pe scena de concerte ieşeană au evoluat interpreţi aflaţi la începuturile carierei, ce au devenit apoi artişti de renume mondial (Valeri Gheorghiev, Ion Marin, Ştefan Ruha), dar şi personalităţi deja consacrate (Sviatoslav Richter, Dmitri Başkirov, Rudolf Kerer, Nikolai Demidenko).

Orchestra simfonică continuă să dezvolte programe care să se adapteze, dar totodată să şi formeze gustul publicului contemporan.

În pofida condiţiilor actuale, încercăm să menţinem un nivel înalt al calităţii artistice, creând experienţe muzicale cu impact puternic asupra auditorilor.


Bujor Prelipcean, director general al Filarmonicii de Stat „Moldova” din Iaşi, între 1984-1988 şi apoi din 1999 până în prezent

Violonistul Bujor Prelipcean şi-a făcut studiile mai întâi la Galaţi, apoi la Conservatorul „George Enescu” din Iaşi. Înzestrat cu talent de excepţie şi cu o enormă putere de muncă, Bujor Prelipcean este considerat una dintre cele mai marcante personalităţi muzicale ale României.

După absolvirea cursurilor universitare (şef de promoţie, 1972) a devenit cadru didactic la catedra de interpretare a Conservatorului „George Enescu” din Iaşi.

Încă din anii studenţiei, Bujor Prelipcean a manifestat o pasiune evidentă pentru activitatea solistică, concomitent cu cea camerală, participând la numeroase recitaluri şi concerte ca solist în ţară şi străinătate.

În primăvara anului 1973 fondează Cvartetul de coarde Voces, cu care a participat la numeroase cursuri în ţară şi străinătate, sub îndrumarea maeştrilor: Wilhelm Georg Berger, Friederich von Hausegger, Uzi Wiesel, Vilmos Tatray, Amedeo Baldovino şi a membrilor Cvartetului Amadeus. Astăzi, Voces este cel mai longeviv şi valoros cvartet de coarde din istoria muzicală a României.

Din anul 1980, Cvartetul Voces a devenit ansamblu subvenţionat de statul român, iar din anul 1990 este Cvartetul Naţional al Societăţii Române de Radiodifuziune din Bucureşti.

În fruntea Cvartetului Voces, dar şi în afara activităţii camerale, Bujor Prelipcean a susţinut nenumărate pagini solistice de mare dificultate tehnică şi interpretativă, ce i-au confirmat calitatea de artist autentic.

În prezent, Bujor Prelipcean este manager al Filarmonicii ieşene şi concomitent profesor universitar dr. la Universitatea de Arte „ George Enescu” din Iaşi, profesor de onoare la Academia de Muzică „Gh.  Dima” din Cluj-Napoca şi la Academia de Muzică din Würzburg, Germania.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările