Fotografia ca operă de artă

Fotografia ca operă de artă

Digigraphie®

Şase fotografi vorbesc despre un concept nou în România, Digigraphie®, singurul certificat de calitate şi autenticitate al fotografiei de artă. Nicu Ilfoveanu, Bogdan Bordeianu, Vlad Petri, Bogdan Gîrbovan, Michele Bressan şi Lucian Bran expun la UNA Galeria din Bucureşti.

Ştiri pe aceeaşi temă

Digigraphie® este lucrarea imprimată pe hârtie Epson, numerotată şi semnată de artist, ştampilată de atelierul de producţie şi însoţită de un certificat de calitate. Conceptul a fost lansat în 2003 la centenarul Expoziţiei de Toamnă de la Galeria ULUS (fosta Iugoslavie).

„Digigraphie® este un certificat care garantează calitatea lucrărilor şi durabilitatea lor în timp, dar şi individualitatea acestora. E ca şi cum ne-am uita la o fotografie ca la o operă de artă", a declarat Alina Silvestru, coordonator marketing Epson.

Deschisă la UNA Galeria din Bucureşti până la 18 martie, „Mostra" este prima expoziţie care face cunoscut în România conceptul Digigraphie®. Cosmina Chituc, curatorul evenimentului, a explicat: „Imprimarea fotografiei de artă este o temă de gândire şi de atelier pe care ar trebui să o privim în acelaşi sens cu instrumentarul tehnic al celorlalte arte vizuale.

Am expus lucrări din serii în lucru (fie pe perete, fie în mape pentru a detalia preocupările) şi fotografia «SPA_Tallinn» a lui Nicu Ilfoveanu într-o instalaţie în plexi, tocmai pentru a evidenţia caracterul de preţiozitate a acestui certificat. Selecţia propusă este însă legată de lucrul de până acum - sunt artişti care vin la noi de ceva vreme - şi este o opţiune de concept curatorial. Oricine poate imprima Digigraphie®, noi am lansat o invitaţie!".În România, primul atelier care oferă artiştilor posibilitatea de a-şi imprima lucrările în sistemul de certificare Digigraphie® este Square Media.

Vedere de sus asupra lumii

Care sunt beneficiile Digigraphie® pentru fotograf?

Este, în sfârşit, o alternativă digitală la sistemul analog, un sistem sigur, în care colecţionarul nu va avea dubii dacă lucrarea îi va rezista sau nu în timp. Este o alternativă şi pentru fotograful care ţine foarte mult la sistemul analog, cum sunt şi eu, în sensul că îi oferă libertatea de a alege între foarte multe hârtii pe care poate pune imaginea.

Cum credeţi că va fi înţeleasă necesitatea Digigraphie® în România, unde nu există tendinţa de a cumpăra fotografie?

Trebuie să se dezvolte şi la noi această tendinţă, pentru că fotografia ca şi formă în artă, în Occident, nu mai e un „new media", e, dimpotrivă, o formă de artă aproape învechită.

Ce lucrări expuneţi cu această ocazie?

Seria mea, care este tot un „work in progress", se numeşte „Carusel". Titlul vine de la un tip de proiector de diapozitiv Kodak carusel care are o tavă circulară în care poţi să pui între 80 şi 120 de diapozitive şi pe care le poţi proiecta în buclă la nesfârşit. Ideea de carusel vine şi de la caruselul în care te dai şi vezi lucrurile un pic de deasupra.

Cumva, toate imaginile pe care le fac în această serie sunt priviri de sus asupra mediului înconjurător. Una dintre idei, de exemplu, e să merg în orăşele de provincie şi să-mi iau o cameră la un hotel din centru, care de obicei e cea mai înaltă clădire, şi să fotografiez oraşul de acolo.

Nicu Ilfoveanu este asistent profesor la departamentul Foto-video al Universităţii Naţionale de Artă din Bucureşti. A expus în România, Cehia, Japonia. În 2009, a câştigat marele premiu al Băncii Centrale Europene pentru fotografie cu seria „Steampunk Autochrome".

Un fotograf printre soldaţi

Ce înseamnă Digigraphie® pentru fotograf?

Digigraphie® înseamnă că un artist primeşte un certificat la o fotografie, că se înscrie într-o bază de date, într-un sistem deja recunoscut la nivel mondial. Înseamnă o selecţie de hârtii speciale.

Cum vă ajută acest concept în ceea ce faceţi?

Îmi doresc ca această graniţă între pictură şi fotografie să se micşoreze. Aş vrea să putem privi o fotografie cu ochii cu care putem privi o pictură.

Ce temă aţi ales pentru a inaugura în România acest concept?

Este vorba despre o fotografie realizată în Afganistan. Face parte dintr-o serie pe care am început-o în urmă cu doi ani şi este în desfăşurare. În prezent, lucrez puţin diferit faţă de ceea ce făceam până acum. Am multe lucrări unicat, care rup un pic graniţa de fotografie clasică. Am mers pe fotografia mărită, pentru că are un anumit grad de picturalitate, ajutat de tipul de hârtie de la Square şi de procedeul Digigraphie®.

Spuneţi-ne mai multe despre experienţa de fotograf în Afganistan.

Am în desfăşurare un proiect mai mare legat de lumea musulmană. În Afganistan am fost într-o cercetare pentru un documentar. Am stat în Kabul şi în estul Afganistanului. M-a preocupat interacţiunea cu oamenii, care sunt formidabili. Nu m-a interesat să fiu în linia întâi a războiului, ci felul în care trăiesc oamenii acolo.

Vlad Petri (născut în 1979 la Bistriţa) este în prezent trainer/coordonator proiecte vizuale în cadrul Photon Workshops. Expoziţii: „Pasager (UNA Galeria); „Reflexii, vitrine, fotografii" (Grande Maguy, Bucureşti); „Street Scenes" (Teatrul Naţional, foaier).

Miracole dintr-un jurnal vizual

Care sunt beneficiile Digigraphie® pentru fotograf şi cumpărător?

Există avantaje reale în cazul artistului vizual profesionist care alege această tehnică, datorită faptului că anumiţi colecţionari ţin cont de detalii cum ar fi conservarea în timp. Calitativ, pentru ochiul liber, pentru necunoscător, nu există diferenţe majore, dar, într-un context profesional, Digigraphie® este cu siguranţă foarte importantă, pentru că îndeplineşte cerinţe din ce în ce mai întâlnite în străinătate.

Cum credeţi că va fi înţeleasă necesitatea Digigraphie® în România?

Din păcate, în România nu există o piaţă de fotografie şi cred că această tehnică va funcţiona în cazul celor care îşi caută şi îşi găsesc succesul peste hotare, unde se ţine cont de acest aspect. La noi, mai greu. Digigraphie® va putea fi apreciată atunci când va exista şi o piaţă de fotografie.

Ce lucrări expuneţi?

Sunt cinci lucrări ce fac parte dintr-o serie nouă - „Vita, morte e miracoli" - aceasta fiind o vorbă italienească care se foloseşte atunci când vrei să afli totul despre cineva. Am folosit acest titlu destul de ironic pentru a încropi o serie de imagini ce provin dintr-un jurnal vizual personal. Mi-a plăcut ideea de a prezenta lucrări dintr-un proiect în desfăşurare, pentru că asta te pune într-un alt fel de contact cu publicul.

Michele Bressan a absolvit Universitatea de Arte Plastice din Bucureşti, secţia Foto-video şi studiile de master ale aceleiaşi secţii. A expus lucrări de fotografie la Berlin, Praga, Paris şi Veneţia şi a câştigat, printre altele, Premiul ESSL pentru România, în 2009.

La „vânat" de locuri spectaculoase

Cum vă ajută Digigraphie®?

Digigraphie® îl ajută pe artist să se exprime cât mai elocvent, pentru că îi oferă suportul tehnic necesar. Deja vorbim de fotografie ca imagine de artă.

Credeţi că Digigraphie® va spori valoarea fotografiei?

Este un început. Fiind o tehnică nouă care a venit în sprijinul artistului cred că îl va ajuta pe acesta să-şi vândă fotografiile într-un viitor apropiat. Un alt avantaj al acestui concept este că oferă o garanţie în timp a imaginii, a printului şi cred că acest lucru îl va încuraja pe colecţionar.

Despre ce este vorba în proiectul dvs. „Structuri alienate"?

Eu sunt din Braşov. Am locuit în trei locuri, toate situate pe un deal. În copilărie, în perioada comunismului, mă plimbam prin aceste locuri şi mi-au rămas în minte. M-am apucat de proiect la sfârşitul lui 2008. Este foarte plăcut să urc în maşină, să merg cu 30 de kilometri la oră şi să „vânez" construcţii deosebite, în timp ce toţi şoferii din spate mă claxonează. Ajung în tot felul de zone, care-mi oferă privelişti la care nici nu mă aştept.

Până să vindeţi lucrări, din ce trăiaţi?

Deocamdată, lucrez la barul de sub UNA Galeria, ca barman. Sunt fotograf freelancer şi sper să am succes cu această expoziţie.

Lucian Bran este absolvent al Universităţii de Artă Bucureşti în 2009, departamentul foto-video. Proiecte: „Grădini Urbane" (2008-2009); „Structuri Alienate" (work in progress, 2009); „Big Kids" (work in progress - lucrare licenţă, 2009-2010).

Explorarea suburbiilor bucureştene

Ce înseamnă Digigraphie® pentru artist?

Digigraphie® este o garanţie a unei calităţi. Square Media este locul unde mă simt bine ca artist. M-a ajutat să fiu şi eu atent la printuri. Pentru mine este important să ştiu că imaginea durează în timp.

Ajută la creşterea valorii unei fotografii?

În momentul vânzării, acest lucru reprezintă o garanţie. O să prindă forţă în timp.

În ce constă proiectul dvs. „Suburbii"?

Sunt interesat de această perioadă de tranziţie, când lucrurile nu sunt definite, iar poziţia mea este cea de observator distant. Suburbia, un subiect controversat prin utopia premiselor de la care porneşte, pare să fie una dintre soluţiile Bucureştiului de a face faţă suprapopulării. Una dintre primele mele preocupări a fost aceea de a investiga periferia Bucureştiului şi, de doi ani, am avut ocazia să îmi satisfac curiozitatea faţă de noile semne ale transformării într-un proiect de documentare şi arhivare a României actuale. Recent, mi-am reîndreptat atenţia asupra Capitalei.

Un amestec bizar de şantiere şi case, de dealuri noi şi căi de acces.„Băneasa - o primă imagine" reprezintă o serie de fotografii, prima din acest demers de explorare a noului peisaj generat de migraţia locuitorilor Bucureştiului.

Bogdan Bordeianu este absolvent al Universităţii Naţionale de Artă Bucureşti, în 2006 (departamentul foto-video). Expoziţii: „Young Romanian Art", roArchive, (Veneţia, 2009); „Bucureşti între melancolie şi isterie" (Galeria Centrului Ceh Praga, 2008).

Despre veşminte şi ierarhii

Care credeţi că sunt beneficiile Digigraphie®?

Ca fotograf, oferi siguranţă celui care cumpără. E un certificat sau, mai bine spus, un fel de atestat al fotografiei şi e benefic să ai asta în România. Până acum, aşa ceva nu exista. Acum, e mult mai plăcut să vezi că există o garanţie de 60-80 de ani pentru o lucrare.

Cum credeţi că va fi înţeleasă necesitatea Digigraphie® la noi?

În România, Digigraphie® nu va fi înţeleasă prea curând. Iar de obicei, artiştii care vând, nu o fac la noi în ţară. Pentru colecţionarii de afară, da, este ceva benefic. Dar nu pot să spun ce impact va avea asupra colecţionarilor de la noi, pentru că eu nu cunosc niciunul în România. Nu cred că la noi există o piaţă de vânzare-cumpărare. Mi se pare incredibil că în România oamenii nu-şi dau seama că arta e una dintre cele mai bune investiţii. Cum ieşi din ţară, eşti imediat luat în seamă. Cred totuşi că, la noi, fotografia e pe drumul cel bun.

Ce presupune proiectul dvs.?

Fotografiile fac parte din lucrarea mea de master pentru Facultatea de Arte Plastice, în care explorez ideea de ierarhie. Îmi propun să documentez cele mai mari puteri din stat - Poliţia şi Biserica - prin intermediul uniformei, pentru că este cea mai vizibilă din punct de vedere ierarhic. Cu seria „15/15: Uniforme & Veşminte" am făcut un test ca să văd pe ce suport voi continua să le imprim.

Bogdan Gîrbovan este masterand la Facultatea de Arte Plastice din Bucureşti, secţia „Foto-video, procesarea computerizată a imaginii". A avut două expoziţii personale până acum, în Bucureşti: „5@14" la Galeria Draft One şi „Passato Prossimo", la UNA Galeria.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările