Balerina Alina Cojocaru, boicotată la întâlnirea cu vicepremierul Vasile Dîncu VIDEO

Balerina Alina Cojocaru,
boicotată la întâlnirea cu vicepremierul Vasile Dîncu VIDEO

Vicepremierul Vasile Dîncu a participat, astăzi, la Opera Naţională, la o întâlnire cu protestatarii din ambele tabere     FOTOGRAFII: Mediafax

Negocierile de marţi, din sala Operei, cu vicepremierul Vasile Dîncu au amintit de congresele PCR de pe vremuri, cu discursuri şi aplauze nesfârşite. Celebra balerină Alina Cojocaru a fost apostrofată de naţionalişti pentru că nu vorbeşte bine româneşte. Reacţiile din presa internaţională nu au întârziat să apară.

Marţi, în jurul orei 12.00, vicepremierul Vasile Dîncu, solicitat de contestatarii anti-Johan Kobborg ca mediator în războiul care „însângerează“ Opera bucureşteană de aproape o lună, s-a prezentat la întâlnirea cu protestatarii de la Opera Naţională Bucureşti (ONB) singur, în faţa scenei, însoţit doar de propria gardă de corp. Deşi contestatarii se organizaseră anterior şi făcuseră liste de vorbitori, niciunul dintre ei nu a stat permanent alături de viceprim-ministru, aşa cum ar fi fost normal pentru nişte negocieri.

În primul rând de scaune tronau, însă, liderii informali ai „rebeliunii“ care-a dus săptămâna trecută la nejucarea a trei spectacole, adică dirijorii Tiberiu Soare şi Vlad Conta (foşti directori ad interim desemnaţi succesiv în această perioadă), precum şi Rareş Zaharia, fost consilier demisionar pentru operă al ministrului Vlad Alexandrescu, cel care l-a sfătuit în luarea acestor decizii care s-au dovedit catastrofale. De altfel, vicepremierul a început prin a mulţumi angajaţilor Operei pentru că au performat spectacolul de duminică, „conform înţelegerii pe care am avut-o“, de parcă nu ar fi fost normal acest lucru. „Este un prim semn de normalitate şi deschidere“, a punctat Dîncu.
 

Vicepremierul Vasile Dîncu (foto) a spus de la bun început că a venit doar pentru a-i asculta pe angajaţii protestatari ai Operei, urmând să se întâlnească separat, în cursul zilelor de marţi şi miercuri, cu o delegaţie a acestora, precum şi cu reprezentanţii „celeilalte tabere“.

Tiberiu Soare a specificat, însă, că a adresat invitaţia pentru prezenţa în sală tuturor angajaţilor Operei, indiferent de ce parte se află. În acest context, este mai mult decât discutabilă replica lui Vasile Dîncu de după intervenţia balerinei Marina Minoiu, singura voce pro-Kobborg care s-a exprimat până la venirea Alinei Cojocaru, care-a sunat astfel:

„Vă mulţumesc pentru toleranţă“ - Vasile Dîncu

, de parcă toleranţa nu ar fi ceva de la sine înţeles, ci ceva pentru care trebuie mulţumit, şi de parcă nu ar fi fost vorba de o mediere între părţi egale. Era însă doar începutul degradării lucrurilor la ceea ce putem numi „Congresul al XIV-lea“ al Operei Naţionale Bucureşti.

Spiritele s-au aprins în momentul sosirii în sală a balerinei Alina Cojocaru, care-a spus că a intrat în Operă „pe coate“, urmare a interdicţiei pe care-a primit-o de a mai veni aici (de care, bineînţeles, ulterior cei responsabili s-au dezis). Cojocaru nu a fost lăsată să vorbească, voci din sală spunându-i „vorbeşte în limba română“ sau acuzând-o că nu vorbeşte bine româneşte (balerina s-a scuzat, spunând că a plecat din ţară de la o vârstă fragedă). „Nu cunoşti constituţia Neamului tău“, i-a aruncat replica vehement din sală Ioan Tugearu, probabil ca o dovadă de „toleranţă“ şi „cosmopolitism“.

„Sper ca România să se trezească într-o bună zi“, e tot ce-a putut spune Alina Cojocaru,

care-a părăsit sala în fugă.

Soare: „Marina, întoarce-te“

Rând pe rând, au luat cuvântul cântăreţele Oana Andra, Patricia Seymour, Bianca Ionescu, precum şi cuplul de balerini Bianca Fota şi Bogdan Cănilă (care-au înfierat cu tărie regimul Johan Kobborg, care-i „obligă să vorbească în limba engleză“, deşi nimeni nu i-a reamintit Biancăi că în ianuarie a beneficiat de o operaţie la Londra pe banii aceluiaşi Kobborg), discursuri după discursuri susţinute de aplauze frenetice. În esenţă, discursurile se reduceau la următoarele idei-forţă: păstrarea în fruntea Operei a tandemului de profesionişti Vlad Conta-Tiberiu Soare, care, în calitate de dirijori, „cunosc din interior problemele Operei“; imposibilitatea de a mai lucra cu Johan Kobborg şi cu orice alt reprezentant al regimului Răzvan Ioan Dincă (director suspendat, fiind anchetat pentru fapte de corupţie), adică George Călin, Alina Moldovan şi alţi sub-directori din acea vreme; necesitatea păstrării Operei şi Operetei ca teatre de repertoriu, nu transformarea în teatre de proiecte (maestrul Vlad Conta a afirmat că „un teatru de repertoriu nu sărăceşte, ci îmbogăţeşte o ţară“); nu în ultimul rând, separarea Operei şi Operetei, pentru că decizia din 2013 de comasare a lor s-a dovedit una catastrofală, care a dus la situaţia fără ieşire de-acum.

Balerinul Ioan Tugearu (acum pensionar), posesor al unui discurs radical-naţionalist, a fost îndelung aplaudat în picioare. „I-am iubit pe Alina Cojocaru şi pe Johan Kobborg, ca pe oricare oameni care dansează, dar acum nu-i mai iubesc. Ducă-se!“, şi-a încheiat Tugearu intervenţia. Formal, atât Tugearu, cât şi alţi vorbitori, s-au dezis ferm de orice formă de extremism şi xenofobie, dar acestea apăreau, poate involuntar, ca un fir roşu al discursurilor lor, arătând cât de profundă este falia de mentalitate din interiorul ONB. Balerina Marina Minoiu, care-a citit un scurt istoric al performanţelor obţinute de Corpul de Balet în cei doi ani de când e condus de Johan Kobborg, nu a fost lăsată iniţial să vorbească, pentru că nu se afla pe listă; a fost nevoie de intervenţia lui Tiberiu Soare, care i-a strigat „Marina, întoarce-te“.

 

 


La plecarea din Operă, întrebat de „Adevărul“ de ce a permis boicotarea Alinei Cojocaru, vicepremierul Vasile Dîncu a răspuns că „aceasta a încercat o structură dialogică, care era imposibilă în situaţia de faţă“, promiţând că se va întâlni separat cu ambele echipe.

 

 

„După acest catharsis colectiv (sic!) care-a avut loc acum, într-o formă organizată, sper că vom găsi împreună o soluţie, care însă trebuie să vină în primul rând din interiorul Operei“, a încheiat vicepremierul.

UPDATE: În scurtă vreme au început să apară reacţiile de dezaprobare din presa internaţională:

Ioan Holender: Opera din Bucureşti ar trebui desfiinţată

Ioan Holender, care a condus Opera de Stat din Viena timp de două decenii, crede că atât refuzul artiştilor de a juca, cât şi pretenţiile pentru salarii egale nu ar trebui tolerate.

Alison Mutler, corespondenta Associated Press în România, relatează despre interdicţia de intrare în Operă impusă Alinei Cojocaru şi lui Johan Kobborg

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: