Un eveniment, un gest cu caracter de singularitate pentru procesul educaţional artistic din România, fiind finanţat din fonduri proprii, fără sponsori.

Viniciu Moroianu, Ilinca Dumitrescu, Luminiţa Arvunescu, Georgeta Stoleriu, Verona Maier, Costin Popa

Festivitatea a avut loc în Sala George Enescu şi a fost moderată de realizatoarea Radio dr. Luminiţa Arvunescu, într-o tradiţională zi de ianuarie ce se află chiar în preajma aniversării doamnei Stoleriu. O întâlnire de suflet, în care invitaţi au fost pianiştii Ilinca Dumitrescu, Verona Maier, Viniciu Moroianu şi semnatarul acestor rânduri. S-a evocat personalitatea Iolandei Mărculescu, ca artistă cu realizări memorabile pe scena Operei bucureştene şi pe podiumurile de concert, precum şi ca profesoară de canto în România şi Statele Unite.

De fapt, între cele două mari soprane şi profesoare există o legătură indisolubilă venită din mai multe direcţii care se identifică fără putinţă de a greşi, pe teritoriul spiritualităţii creative. În cânt, comuniunea stilistică a condus către interpretări măiastre, recognoscibile prin fina muzicalitate, puritatea şi delicateţea sonoră, desenarea inteligentă a frazelor muzicale, conferirea de sensuri amănunţite cuvintelor, prin rostiri de preţioasă expresivitate. Este ceea ce Georgeta Stoleriu a dobândit de la Iolanda Mărculescu şi a înfăţişat în teritoriul muzicii vechi, al liedului şi literaturii vocal-simfonice.

Iolanda Mărculescu        

Dar acest legato – cum îl numeam cândva – s-a materializat şi prin darurile didactice pe care Georgeta Stoleriu, odată ce le-a primit de la profesoara ei, a ştiut să le comunice şi le comunică incontinuu propriilor studenţi. Sunt bazate pe tehnica vocală strălucită, pe construcţia culturală elevată. Ca pentru orice mare profesor de canto, pe discipolii Georgetei Stoleriu îi recunoşti dintr-o mie, validându-i reputaţia. Le numesc cu totul aleator pe Felicia Filip, Ruxandra Donose, Adina Niţescu, Ileana Tonca, Liliana Nikiteanu, Aura Twarowska, Ruxandra Vodă, Anda Pop, Antonela Bârnat, Claudia Codreanu, Maria Miron, Laura Eftimie, Silvia Nagy, ultima îndreptată – la Barcelona - către o rară profesiune, probă a unei solide stăpâniri tehnice, aceea de „recuperator vocal” al cântăreţilor cu evoluţii derapante.

S-a subliniat importanţa bursei, ca imbold pentru startul unor cariere importante. S-a vorbit despre cunoscuţii şi apreciaţii laureaţi Marius Brenciu, Bogdan Mihai, Cristina Radu, Laura Tătulescu, Laura Nicorescu, Adrian Dumitru, Martiniana Antonie.

Un segment tematic important al discuţiilor a fost cel al cooperării dintre cântăreţ şi însoţitorul acompaniator, prezenţi fiind pe podium trei importanţi maeştri ai claviaturii, colaboratori ai distinsei soprane Georgeta Stoleriu în sute de recitaluri. S-au evidenţiat legăturile de artă între sonorităţile vocii şi pianului, între coloristica biunivoc descriptoare a sevelor venite din portativ şi text.

Mărturiile au venit prin clipuri audio-video, în care Georgeta Stoleriu a fost acompaniată de Ilinca Dumitrescu („Cântec din fluier” de Jora), Viniciu Moroianu („Mandoline” şi „ En sourdine” de Fauré pe versuri de Verlaine) şi Verona Maier („Chez le docteur” de Satie), toate, bijuterii ale expresivităţii şi nuanţărilor venite din simbioza glas-clape. S-a proiectat pe ecran şi o secvenţă din filmul TV „Petrecere la Marele Will” în care Georgeta Stoleriu a fost protagonistă în compania Studioului de Muzică Veche.

Viniciu Moroianu şi Ilinca Dumitrescu       

A fost momentul în care Georgeta Stoleriu i-a oferit lui Viniciu Moroianu, drept cadou, partituri originale     transpuse de fostele eleve Claudia Codreanu şi Adina Niţescu, iar Ilinca Dumitrescu a dăruit laureaţilor de anul trecut, soprana Codruţa Poşchină şi baritonul Dan Macavei, albume semnate de compozitorii Ion Dumitrescu („48 de lieduri”) şi Dan Mizrahy („Două caiete”), ambele pe versuri de Mariana Dumitrescu.

Dan Macavei   

Codruţa Poşchină

Conform obiceiului, partea artistică a serii fusese deschisă de Dan Macavei („Ombra mai fu” din opera „Xerxes” de Haendel şi arie de concert de Mozart, cu Violeta Ştefănescu la pian) şi de Codruţa Poşchină (aria „Oh quante volte” din „I Capuleti e i Montecchi” de Bellini şi un lied de Rahmaninov, cu Ioana Cojuharov la pian).

Şi, a urmat momentul îndelung aşteptat, decernarea bursei „Iolanda Mărculescu” pe anul 2020. Dintr-un plic sigilat, doamna Stoleriu a extras numele mezzosopranei Adelina Cociobanu, studentă în anul II la clasa prof. Iulia Isaev. Se ştie, bursa revine unui tânăr sau unei tinere de la o clasă de canto a unui coleg de catedră. Pentru al doilea an consecutiv, bursa s-a îndreptat către o elevă care se pregăteşte sub îndrumarea Iuliei Isaev.

Adelina Cociobanu

Ana Maria Stamate şi Cristian MIhăilescu      

Tradiţional, şi discipolii Georgetei Stoleriu sunt răsplătiţi cu o bursă, ce a fost oferită peste ani de eleve ale maestrei, Liliana Nikiteanu, Ileana Tonca, Aura Twarowska, dar şi de Alexander Stern, soţul Iolandei Mărculescu, de Ileana Ursu, autoarea monografiei „Diva imperiului muzicii – Iolanda Mărculescu şi epoca sa”. De remarcat este că 17 asemenea burse paralele au fost oferite de dr. Felicia Filip, actualmente director general de succes la Opera Comică pentru Copii din Bucureşti. Soţul Feliciei Filip, regizorul şi profesorul dr. Cristian Mihăilescu, a anunţat numele laureatei din 2020, soprana Ana Maria Stamate, studentă în anul II la clasa Georgeta Stoleriu.

Ca surpriză, la final, baritonul Dan Macavei şi sopranele Anca Dumea, Ana Maria Stamate au interpretat un fragment al temei principale din filmul „Timpuri noi” de Chaplin, moment prezentat sub îndrumarea Georgetei Stoleriu la Academia de Vară de la Horezu, în anul ce s-a încheiat. Cu elan tineresc, plin de prospeţime, cei trei au cântat şi dansat (coregrafia, însuşi Dan Macavei) cu însufleţire, consfinţind o seară în care dăruirea a fost simbolul suprem. Din partea maeştrilor, din partea tinerilor aspiranţi la glorie în arta lirică.

Anca Dumea, Dan Macavei, Ana Maria Stamate

(Foto Mihai Cratofil)