András István Demeter: Opera Naţională Bucureşti, o instituţie care „a băgat în tocătoare mai mulţi directori succesivi”

András István Demeter: Opera Naţională Bucureşti, o instituţie care „a băgat în tocătoare mai mulţi directori succesivi”

Demeter Andras a fost preşedinte-director general al SRR

Separarea Operei de Operetă este o soluţie reparatoare, care ar putea soluţiona tensiunile care afectează, de câteva luni, Opera Naţională Bucureşti, o instituţie care ”a băgat în tocătoare mai mulţi directori succesivi”, crede András István Demeter, fost preşedinte-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, astăzi coordonator cu atribuţii de director al Casei de producţie TVR.

Ştiri pe aceeaşi temă

  ”Situaţia de la Operă este pe cale de rezolvare. O cunosc foarte bine pe doamna director, ca şi pe doamna ministru, cu care am avut pe vremuri foarte multe şi bune colaborări. Am convingerea că doamna director general al Operei Naţionale are toate instrumentele şi abilităţile de a gestiona această criză profundă în care se află Opera de mulţi ani, pentru că Opera a băgat în tocătoare mai mulţi directori succesivi”, a spus Demeter.

Despre Răzvan Dincă, fost director al Operei Naţional, András István Demeter a spus s-a aventurat pe ”un teren minat” într-un moment ”destul de prematur al vieţii sale”.

”Consecinţa e cea care este. Beatrice iarăşi este născută, crescută în această operă, doar că ea este mai călită în conducerea acestor mamuţi. Vorbim despre nişte mamuţi, despre nişte scheme organizaţionale foarte interesante. Dacă oriunde în lume studiezi un pic management în cultură, o să vezi că cele mai clare exemple de dificultăţi manageriale sunt legate de orcestre simfonic sau de organizaţii care au în componenţa lor orchestre simfonice. Acelea sunt studii de caz pentru complexitatea activităţilor manageriale pe care le presupun. De aceea spun că am convingerea că Beatrice Rancea va reuşi. Nu ştiu în cât timp şi nu ştiu cu ce preţ. Nu ştie nimeni”, a adăugat el.

András István Demeter a mai spus că separarea Operei de Operetă este ”un gest reparatoriu”, întrucât există diferenţe extrem de mari între acesea.

”Un lucru deştept este gestul reparatoriu care se face de a separa cele două entităţi – Opera şi Opereta. Eu am fost adeptul neunificării, pentru că, pentru mine, din experianţa pe care o am, a fost o posibilă sacrificare a singurei instituţii de acest gen din România. Dacă rămâne unificată Opereta cu Opera şi viitorul va aduce un director fără deschidere, empatie către acest gen, atunci îl va considera o cocoaşă, o chestie care este bugetofagă, cronofagă şi este generatoare de scandal, de riscuri şi de altele asemenea şi, până la urmă, nu prea are ce căuta în interiorul unui teatru de operă, chiar dacă e teatru liric. Sunt extrem de mari diferenţele între aceste genuri, nemaivorbind şi de musicaluri”, a explicat el.

”Şi atunci, încep tot felul de artificii, care se termină cu atrofierea bugetului şi cu amânarea până la dispariţie a respectivei secţii. De aceea spun că unificarea a comportat acest risc nu în perioada în care, de exemplu, managementul era asigurat de persoana care a propus unificarea şi care venea de la Operetă, nu în momentul acesta când Beatrice Rancea are experienţa de a fi gestionat şi Teatrul din Constanţa, a lucrat şi la Iaşi, deci ea ar fi şi deschisă şi capabilă, dar nu putem lega soarta unor instituţii far de anumite persoane. Soarta instituţiilor trebuie să fie diferită de soarta persoanelor care sunt la cârma acestora. Soarta lor trebuie asigurată, ele trebuie să fie protejate”, a continuat el.

Despre primirea artişitlor străini la Opera Naţională, Demeter a spus că, întrucât România este membră a Uniunii Europene, răspunsul este implicit.

”Aşa cum şi eu pot să joc oriunde în film, în teatru, oriunde în Europa, şi am această libertate, dacă am abilităţile, dacă vorbesc limba, dacă ştiu să mă exprim, dacă mă primeşte lumea, şi au fost cazuri şi sunt cazuri, la fel, reciproca trebuie să fie valabilă”, a adăugat coordonatorul Casei de Producţie a TVR.

András István Demeter, fost secretar de stat în Ministerul Culturii şi fost preşedinte-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, a fost trimis în judecată pentru conflict de interese, în iunie 2015, în acelaşi dosar în care Răzvan Ioan Dincă, fost director al Operei Naţionale, şi alte cinci persoane cu funcţii de conducere în instituţie au fost trimişi în judecată pentru abuz în serviciu şi fals în declaraţii.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările