
Un exemplu pentru Guvernul României: transportatorii polonezi își suspendă greva care bloca frontiera cu Ucraina
0Transportatorii polonezi au fost de acord să suspende greva lor care bloca începând cu luna noiembrie câteva dintre punctele de frontieră cu Ucraina. Nu este vorba despre încetarea grevei, ci despre o suspendare până în luna martie, ei anunțând deja că se vor relua mișcarea de protest în cazul în care nu sunt rezolvate absolut toate cererile.

Acordul încheiat acum cu Ministerul infrastructurii este extrem de interesant dacă este (sau ar fi) citit și din perspectivă românească, tocmai pentru că privește două dimensiuni cu care se lucrează în paralel, atât cea națională cât și, absolut firesc, negocierile în urgență cu Comisia Europeană pentru obținerea unor condiții favorabile pe termen lung, în interesul Poloniei, al Uniunii Europene și, evident, în spiritul dorinței de a putea ajuta pe mai departe Ucraina.
Repet, cred că ar fi util ca, într-un moment de pauză din celelalte activități care le ocupă timpul, în principal negocierile mai mult sau mai puțin vizibile privind viitoarele târguri electorale, miniștrii noștri, poate, în mod excepțional, chiar Primul Ministru, să ceară să vadă textul acordului încheiat de transportatorii polonezi cu profesionalismul unor negociatori experimentați, cum noi nu avem în relația cu ci de la Bruxelles.
Ar vedea, spre exemplu, că termenii acordului în 7 puncte includ sporirea semnificativă a controalelor pentru a se asigura că șoferii ucraineni de camioane nu au activități neautorizate în UE, monitorizarea unor soluții comune polono-ucrainene privind înregistrarea unor șoferi cu licență de operare UE care lucrează în Ucraina precum și demararea de negocieri directe cu UE și oficialii de la Bruxelles dar și modificarea unor reguli care permiteau liberalizarea trecerii frontierelor între Ucraina și UE.

Ministrul polonez de resort a spus, în acest context, că va continua dialogul cu oficialii de la Comisia Europeană, asta însemnând că va prezenta „propunerile poloneze pentru schimbarea unor date și condiții conținute în Acordul UE-Ucraina privind transportul terestru de bunuri”. Ministrul polonez a spus că se încep discuțiile cu Comisia Europeană pentru obținerea sprijinului financiar pentru transportatorii polonezi care au avut de suferit de pe urma invaziei Rusiei în Ucraina. De asemenea, în mod specific, se vorbește despre negocierile ce vor urma să fie inițiate cu Comisia Europeană pentru obținerea de sprijin financiar pentru companiile de transport din Polonia.
Este, iată, un demers complex bazat pe ideea că rezolvarea situației de criză se face prin elaborarea unui program comun cerând și obținând fonduri europene care să completeze efortul național. În paralel cu modificări legislative importante care, după cum vedeți, se intenționează chiar să modifice conținutul acordului de bază între UE și Ucraina privind regulile transportului rutier.
Este un document care arată că se poate negocia și altfel decât se face la noi și, mai ales, arată că nimeni nu concepe să folosească argumentul imbecil „așa zice Comisia Europeană, altfel nu se poate”. Arta negocierilor este însuși motorul existenței administrației europene, trebuie să ai specialiști în negocieri pe care să-i folosești. Dacă nu, rămâi cu ce avem noi și poți spera, cel mult, ca celor de la Bruxelles să li se facă cumva milă și să scape din pungă 126 milioane Euro pentru modernizarea porturilor în scopul de a facilita transportul grânelor și bunurilor din și înspre Ucraina. Dar o parte este un împrumut care va trebui returnat de România.
Rămâne întrebarea tristă: pentru noi cine va vrea vreodată să negocieze și în folosul oamenilor scoși în stradă de disperarea lipsei de soluții și a disprețului din partea autorităților închise ermetic în spatele calculelor electorale și apărării propriilor privilegii? Răspunsul este: cine se vede, cum se vede, cu rezultatele care se văd. Așa ajungem la vorbele de înțelepciune maximă din partea Excelenței-Sale Ministrul Grindeanu care solicita unei ziariste să pună o altă întrebare care să aibă neapărat semnul întrebării în capăt.
Așa da, ce negocieri cu europenii, avem noi timp de prostii ?