
Preşedintele Nicusor Dan greşeşte când crede că poate rezolva totul de la Cotroceni
0S-a văzut şi la ultima conferinţă de presă în ce hal de epuizare se afla, că abia îşi găsea cuvintele şi ideile. Pot înţelege că nu are încredere în nimeni, vrea să controleze totul, dar nu este posibil nici fizic nici în cunoaşterea tuturor mecanismelor statului român.
Nicușor Dan își depășește atribuțiile constituționale
Şi Constituţia prevede clar care sunt atribuţiile preşedintelui, parlamentului şi guvernului, şi preşedintele nu poate da un exemplu negativ ieşind din prevederile constituţionale.

Este adevărat că suntem într-o situaţie fiscal-bugetară extrem de dificilă, şi CE a transmis României că nu mai are răbdare şi timp să aştepte până când conducătorii României se trezesc din beţia puterii.
Programul de guvernare şi calea de ieşire din criza în care ne aflăm sunt atributele guvernului, nu ale preşedintelui. Care nu are cunoştinţele şi competenţele necesare pentru a soluţiona criza.
Preşedintele trebuia să negocieze cu şefii partidelor doar formarea unei coaliţii de guvernare şi numele premierului. În rest, era treaba specialiştilor sub conducerea premierului să creioneze un program de guvernare şi soluţiile ieşirii din criza financiară.
În minstere sunt sute de specialişti, unii calificaţi şi cu bune intenţii, care pot veni cu soluţii ce trec prin filtrul viitorului premier. Până acum puteam avea numele premierului desemnat de preşedinte şi creionarea unui program de guvernare.
Este adevărat că au existat oscilaţii şi răzgândiri la partidele care ar forma coaliția proeuropeană. PSD ba intră ba nu intră la guvernare, creşteri, sau nu, de taxe şi impozite, nu prea vrea nimeni să-şi asume funcţiile de premier şi de ministru în situaţia critică în care ne aflăm. Toate acestea sunt circumstanţe atenuante pentru preşedinte, dar el nu face faţă să dirijeze toate eforturile necesare ieşirii din criză.
Cu cât se formează mai repede viitorul guvern, acesta are dreptul să emită OUG-uri, care ar rezolva mai rapid situaţia grea în care se află România.
De exemplu, ceea ce am susţinut mai demult, „un singur salar’, pentru orice bugetar”, interzicerea cumulării pensiilor cu salariile şi multe altele pot fi date prin OUG și puse imediat în operă.
Guvernul poate reduce cheltuielile ordonatorilor principali de credite
Am văzut că preşedintele Nicușor Dan spune că este nevoie de 6 luni pentru a analiza ce instituţii de stat pot fi desfiinţate sau comasate. Nu este aceasta treaba preşedintelui. Iar guvernul poate rezolva simplu la prima rectificare bugetară reducând bugetele ordonatorilor principali de credite cu 25-30%. Mai departe se descurcă fiecare ordonator de unde şi pe cine desfiinţează. Educaţia, sănătatea, ordinea publică, spun din start că la ei nu se poate. Aşa nu se poate de nicăieri. Puşi în faţa faptului împlinit, şefii ordonatori principali de credite vor căuta şi găsi soluţii de a se încadra în bugetele alocate. Altfel, cu târguieli şi discuţii nesfârşite ne prinde toamna, iar CE ne ameninţă că adio fonduri europene.
Ilie Bolojan are în urma fapte care demonstrează determinare, putere de decizie, este demnitarul care nu stă la discuţii nesfârşite. În situaţia în care ne aflăm de un astfel de premier avem nevoie, care să ia rapid deciziile care se impun, iar restul guvernului execută ce decide premierul.
Preşedintele are bune intenţii, dar nu este în stare să controleze şi să ia deciziile necesare situaţiei dificile în care ne găsim. Trebuie să acţioneze în limitele Constituţiei, să desemneze premierul care formează rapid guvernul şi în funcție de pretenţiile sale, după care decide ce trebuie făcut. În consultare şi cooperare cu preşedintele, evident, dar nu preşedintele poate conduce toată această operaţie imensă.