O inadmisibilă şi extrem de periculoasă situaţie de securitate naţională, regională şi posibil europeană

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Explozie la Rafinăria Petromidia din Năvodari 2 iulie 2021

Ce se petrece acum la Petromidia este neverosimil şi extrem, extrem de grav în termenii reglementărilor minimale de securitate.

Ce avem pozitiv este că, evident dintr-o absolută întâmplare, ministrul de Interne şi cel pentru situaţii de urgenţă, cum se aflau la Constanţa, au ajuns şi la locul incendiului de unde dau interviuri în flux continuu, cu aplombul şi competenţa lor cunoscută.

În rest, cu asta vom rămâne?

Adică cu număratul victimelor şi asigurarea că se face totul pentru a limita incendiul? Posibil ca, până mâine, la ordin superior, greu, dar cu capacităţi tehnice testate după ani de practică, să se tragă un covoraş peste ţambalul care acum a început să sune cam discordant. Se va mai auzi un timp, din ce în ce mai discret, adică exact până în momentul când expertizele făcute de organe, se va găsi unul sau, preferabil, un grup de persoane inconştiente care, prin acţiunile lor nesăbuite, se fac responsabile de incendiu. În grupul celora acuzaţi mai poate să apară şi un şef de serviciu aproape de pensie, poate un director rămas din vremea "celorlalţi" şi cam gata. Procesul va dura mult, uitarea se aşterne repede, vin alegerile, avem alte priorităţi. La mare, mare nevoie, se vor găsi şi bani de un film corespunzător gândit şi cu simţ de răspundere.

Ştiţi că va fi aşa. Ştiu nimănuia nu-i este ruşine deoarece ruşine asta ar trebui să implice existenţa unui minim sentiment de răspundere.

Nu e cazul.

Nu va fi cazul.

Atunci, măcar strict tehnic şi fără nici cea mai mică speranţă, hai să punem întrebări.

1. Care este capacitatea instalaţiilor automate de stingerea incendiilor cu care, în principiu, sunt dotate toate marile rafinării din lume, ce suprafaţă acoperă, cu ce  lichid sau substanţă specială funcţionează, care est raza lor de acţiune şi care este raza lor de acoperire? Când au fost acţionate, de la ce firmă producătoare şi cât timp a trecut de la ultima lor întreţinere?

2. Poate fi făcută publica lista de persoane care au avizat planul specific de catastrofă în instalaţii petroliere, unul care are caracteristici cu totul speciale faţă de cadrul obişnuit de "scenariu roşu", tocmai pentru există o diversitate extremă de factori de risc, de la o posibilă explozie în lanţ până la dispersia în aer a unei întregi categorii de substanţe şi particule grele? Acest plan a fost revizuit (şi la ce perioadă) pentru a fi prezentat forurilor superioare?

3. Când a fost ultima aprobare de securitate dată de CSAT pentru această rafinărie care reprezintă obiectiv major naţional de securitate cu valenţe importante pentru posibile zone circulare de contaminare care pot merge, în funcţie de condiţii atmosferice, până la mulţi kilometri sau zeci de kilometri în spaţiu absolut deschis precum Marea Neagră, nemaivorbind de suflul unei explozii majore? În principiu, pentru toate acestea trebuiau făcute modele matematice corespunzătoare, însoţite de metodologia specifică de intervenţie, aprobate de CSAT, trimise către departamentul de urgenţă şi, scuzaţi de expresie, altor autorităţi care intră automat în alertă în asemenea cazuri. Inclusiv supravegherea planurilor de urbanism.

4. Care este capacitatea maximă de intervenţie de care dispune "Staţia de pompieri Midia-Năvodari", de ce maşini dispune, cu ce dotări speciale au fost dotate pentru situaţii speciale de incendiu la rafinărie (fum toxic, temperaturi foarte ridicate şi eventualitatea oricând probabilă a unor zone de explozie proxime sau alăturate, cu rezervoare conţinând alt tip de lichid, benzină, motorină, kerosen)? Care este timpul de intervenţie prevăzut pentru luna iulie 2021? De ce a fost nevoie, cum a declarat premierul României, să avem "în acest moment salvatori (care) intervin cu trei autospeciale de stingere de la ISU Dobrogea, sprijinite de nouă autospeciale de stingere din Călăraşi, Ialomiţa, Tulcea şi Brăila. Acestor forţe li se adaugă o autospecială pentru transportul victimelor multiple, un elicopter SMURD, cinci maşini de intervenţie SMURD şi cinci ambulanţe de la Serviciul de Ambulanţă Constanţa". După toate achiziţiile din ultima perioadă, un judeţ precum Constanţa este într-o asemenea situaţie absolut dramatică de securitate încât nu poate mobiliza un necesar de catastrofă, fiind necesară deplasarea unor autospeciale de departe, din atâtea judeţe, hurducându-se într-o veselie pe drumurile competentului Drulă? Ştie cineva să spună pe baza cărui algoritm de intervenţie s-a decis mobilizarea forţelor respective? Bun, fie şi aşa, or şti ei mai bine ce dezastru e la Constanţa, dar dacă, mergând la întâmplare, se petrecea un caz grav de tot şi în celelalte judeţe? Doamna ministru de la Sănătate are vreo competenţă în acest "plan roşu" general, dacă unul specific nu există?

5. Dacă vorbim chestiuni ciudate şi despre domnul etern secretar de stat, intangibilul Arafat, în momentul în care organele de anchetă care vor începe totuşi să lucreze, poate cineva va găsi vreun dosar aprobat şi de salariaţii locali ai Domniei Sale, care să conţină datele privind securitatea zonală pentru perimetrul Năvodari şi Mamaia Nord. Cu condiţiile de minimală de protecţie care să fie asigurat pentru populaţie şi turişti tocmai din cauza proximităţii incredibile faţă de rafinărie şi, în consecinţă, la expunerea la toate sursele de risc. Există cumva respectată o zonă de delimitare de securitate (pe criterii multiple) avizată ca atare de CSAT, SRI, MApN, Ministerul Sănătăţii? În caz de emisii posibile şi deocamdată desfăşurându-se liber în atmosferă, care sunt prevederile de securitate aplicabile imediat pentru cea mai aglomerată staţiune turistică de pe litoral, cum trebuie protejate sursele de hrană, cât de rapid trebuie închise plajele şi terasele restaurantelor şi pe ce perioadă? Nu interesează pe nimeni, pe absolut nimeni, căci văd acum la TV imagini cu plajele pline de turişti şi, pe fundal, coloana de fum degajată de incendiu.

6. Ce are de zis ministrul Mediului (dacă-l întreabă cineva) despre prevederile care ar trebui să fie obligatorii privind deplasarea în zonă a maşinilor de care ar trebui să dispună (dacă au mai rămas bani de la alte achiziţii) pentru măsurarea nivelului de poluare în funcţie de modelele de disperse care deja ar trebui să fie difuzate de ANM, foarte diferite de la zonă la zonă în contextul acestei atât de ciudate diferenţe de scenarii meteo de la o regiune la alta? Atenţie la ce spunem vecinilor căci, în acest moment, spun cei de la ANM, evoluţia norului de fum toxic este înspre mare, dar, "după ora 17 vor fi perioade cu instabilitate atmosferică, respectiv averse torenţiale, descărcări electrice şi intensificări ale vântului, vijelii şi grindină"

7. Domnul preşedinte Iohannis ar trebui totuşi, în zilele sau săptămânile următoare, să convoace CSAT-ul pentru a le solicita celor responsabili măcar un punct de vedere. Care, desigur, va fi atent analizat şi, după vacanţă, mai vedem.

Amin.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite