Manipularea prin Facebook: un exemplu
0Susţin, în general, cauzele legate de protecţia mediului, mai ales când în joc nu e progresul, ci buzunarele unor şmecheri ai căror fraieri suntem (şi vom fi în continuare).
Zilele astea m-am enervat uitându-mă la cum sunt trataţi, la Istanbul, oameni cu drept de vot, care protestează pentru distrugerea unui spaţiu verde (cam singurul din centrul oraşului). Şi nu mă refer aici atât la intervenţia brutală a poliţiei, cât la atitudinea primului-ministru Erdogan, care a declarat, printre altele, că: reţelele sociale sunt cel mai daunător şi periculos lucru din societate, că suporterii lui le vor da protestatarilor „lecţia corectă", că planurile de-a distruge parcul vor merge mai departe şi, chiar astăzi - în a zecea zi de proteste - că „răbdarea" lui are un sfârşit.
Revenind în patria resemnării, am să mă leg de „cel mai periculos şi dăunător lucru din societate", Facebook-ul. La noi, aici încep şi se termină majoritatea protestelor. Un „like" e, de cele mai multe ori, maximul de implicare socială de care suntem noi capabili, chiar atunci când miza e una foarte importantă. Dar nu vreau, acum, să critic acest fapt. Vreau să mă refer strict la activismul de pe Facebook.
Ca şi mine, majoritatea prietenilor mei de pe Facebook sunt împotriva exploatării gazelor de şist, a proiectului Roşia Montană, a despăduririlor şi a oricărei distrugeri de natură, în general. Şi când zic „sunt împotrivă" mă refer, desigur la minime manifestări în mediul online. Astfel, cu regularitate, îmi apar în feed diverse semnale de alarmă share-uite de partenerii de socializare.
Foto: blog Ion Coja
Astăzi, am dat şi eu un astfel de share, la un post de pe blogul unui domn numit Ion Coja, cu fotografii foarte reuşite despre o realitate foarte urâtă: un iaz de decantare şi o haldă de steril, urmări ale unei exploatări de cupru. În articol se spune că un astfel de iaz prevăzut pentru viitoarea exploatare de la Roşia Montană va fi de 3-4 ori mai mare (şi mai dezastruos) decât cel din fotografiile de pe blogul citat. Dintr-un comentariu, aflu despre nedumerirea unei prietene: "Chiar ieri m-am uitat pe google maps şi nu înţeleg de ce oamenii pot să fie de acord ... Doar pe facebook "Salvaţi Roşia Montana" are circa 105 000 de like faţă de 650 000 de like care are pagina "Proiectul Roşia Montană". Este ingrozitor!"
Abia acum ajung la subiectul acestei postări, şi o să vă las să trageţi singuri concluziile despre cât de grav e felul în care se explică "susţinerea" atât de masivă a unui proiect atât de controversat, şi despre ce înseamnă, mai în ansamblu, o astfel de manipulare:
M-am întrebat, desigur, cum e posibil ca 650.000 de oameni să dea like la pagina Gold Corporation, "Proiectul Roşia Montană". Şi dacă ar fi un proiect minunat, lipsit de orice controverse, 650.000 de like-uri pentru o asemenea pagină sunt cam multe.
Mai departe, văd cu surprindere, că 44 dintre prietenii mei de pe Facebook susţin această pagină. Mă uit cine sunt. Printre câţiva necunoscuţi, găsesc şi unii prieteni pe care-i iau la întrebări: 10 îmi răspund că ei susţin salvarea Roşiei Montane şi că în niciun caz nu au dat like la o pagină Gold Corporation, 4 că nu îşi amintesc să fi dat şi că e puţin probabil, şi unul, că e posibil să fi dat.
Pagina Rosia Montana in UNESCO World Heritage
Pagina Proiectul Rosia Montana Gold Corporation