Dan Dungaciu: ÔÇ×Maia Sandu, Zorba Grecul ┼či Curtea Constitu┼úional─âÔÇť

0
0
Maia Sandu
Pre┼čedintele R. Moldova, Maia Sandu FOTO Arhiv─â Adev─ârul

Faimosul film dup─â romanul lui Nikos Kazantzakis, Zorba Grecul, se ├«ncheie cu o scen─â celebr─â. Englezul venit pe insulele grece┼čti prive┼čte siderat cum ├«ntreaga investi┼úie conceput─â de sf─âtuitorul s─âu, Zorba, se pr─âbu┼če┼čte spectaculos, ├«nc─â din momentul inaugur─ârii... Ceea ce trebuia s─â fie o victorie spectaculoas─â, devine un e┼čec la fel de spectaculos.

┬á├Äntr-o metafizic─â a Istoriei specific─â locului, Zorba Grecul ├«ncepe s─â danseze frenetic ┼či ├«l preia pe englez ├«n acest dans nebun, spun├óndu-i, extaziat: ÔÇ×┼×efu╩╣, ai v─âzut vreodat─â o pr─âbu┼čire a┼ča de spectaculoas─â?!ÔÇť...

Acesta este sentimentul pe care ├«l ai urm─ârind, uneori, evolu┼úiile politice recente de la Chi┼čin─âu. O speran┼ú─â enorm─â, semnul unei victorii extraordinare, ┼či, concomitent, riscul unei pr─âbu┼čiri str─âlucitoare. Doar c─â, aici, niciun dans nu va fi de folos ┼či nicio o salvare metafizic─â nu va fi posibil─â.

Nu e foarte clar cine este Zorba Grecul de la Chi┼čin─âu, cel care a desenat un proiect politic ├«n care victoria Maiei Sandu urma s─â devin─â un mar┼č triumfal ├«n care totul s─â se alinieze, s─â se ordoneze ┼či s─â duc─â la succesul apoteotic: Parlamentul s─â se dizolve de la sine, anticipatele s─â se declan┼čeze, PAS s─â mearg─â singur ├«n alegeri ┼či, pe modelul ucrainean, partidul preziden┼úial s─â c├ó┼čtige o majoritate confortabil─â, pulveriz├ónd din Parlament orice concuren┼ú─â pro-european─â, rezultatul urm├ónd s─â transforme R. Moldova, de facto, dac─â nu de jure, ├«ntr-o republic─â preziden┼úial─â. ┼×i toat─â puterea s─â se concentreze ├«n m├óna ferm─â, dar luminat─â, a noului pre┼čedinte ales: ÔÇ×┼×efu╩╣, ai v─âzut vreodat─â o victorie a┼ča de spectaculoas─â?ÔÇť

Doar c─â lucrurile nu s-au petrecut a┼ča; s-au ├«mpotmolit. ┼×i ast─âzi, lumea a┼čteapt─â, ├«nfrigurat─â, verdictul final: pr─âbu┼čire sau victorie?

Unde s-a gre┼čit?

├Äntre juridÔÇőic ┼či politic

Nu poţi găsi, niciodată, soluţii juridice la probleme politice. Uneori, poţi găsi rezolvări politice la provocări juridice, dar, invers, niciodată.

Victoria Maiei Sandu a fost o victorie politic─â cov├ór┼čitoare. Una grea, f─âr─â precedent. Pre┼čedintele ├«n func┼úie este cel mai votat om din R. Moldova ┼či nimeni nu poate schimba sau contesta asta. Doar c─â, exact ├«n acel moment, sau imediat dup─â anun┼úul rezultatului, s-a v─âdit lipsa de instinct politic al acelui - sau acelor - ÔÇ×Zorba GreculÔÇť din jurul ei. C─âr┼úile s-au dat imediat pe fa┼ú─â. Sus┼úin─âtorii pre┼čedintelui ales au deviat, f─âr─â s─â tresar─â, eronat ┼či patetic, spre dimensiunea juridic─â a procesului, exact terenul ├«n care nu erau st─âp├óni pe situa┼úie sau, altminteri spus, exact terenul ├«n care adversarul lor (Parlamentul) era mult mai bine plasat. S-a cerut la CC desfiin┼úarea Parlamentului, de parc─â puterea politic─â e ceva care se d─â, nu ceva care se ia!

├Änt├órziind s─â ├«nceap─â coaliz─âri politice ample, inclusiv cu strada, ├«n loc s─â se pun─â presiune, ├«mpreun─â, pe Parlament, s-a trecut la dispute teoretice. Ulterior, a venit ┼či semnalul politic complet neinspirat, dup─â care PAS merge singur ├«n alegeri, deci partenerii poten┼úiali ├«n acest joc politic pentru anticipate ÔÇô Partidul DA ┼či unioni┼čtii - au primit mesajul c─â, de fapt, PAS ├«i vrea ├«n afara viitorului parlament... ┼×i-au f─âcut datoria la preziden┼úiale, acum pot pleca acas─â, ┼či s─â se mul┼úumeasc─â cu onoarea de a fi votat-o pe Maia Sandu la preziden┼úiale. Mai mult s─â nu spere!

O asemenea declara┼úie, f─âr─â s─â ai certitudinea declan┼č─ârii anticipatelor ÔÇô ┼či atunci nu o avea nimeni! - a ar─âtat c─â ÔÇ×Zorba GreculÔÇť de pe l├óng─â doamna Maia Sandu e mai nerealist chiar ┼či dec├ót cel din film... ┼×i, uite a┼ča, din gre┼čeal─â ├«n gre┼čeal─â, s-a ajuns ┼či la ÔÇ×victoria final─âÔÇť, respectiv Decizia CC din 16 februarie 2021, care a l─âsat lucrurile ├«n suspensie.

Ast─âzi, suntem ├«n situa┼úia ├«n care, cel mai probabil, p├ón─â la expirarea celor trei luni ├«n care trebuie ales un executiv (23 martie 2021), vom avea un guvern interimar (vorbim despre guvernul fostului Ministru de Externe al lui Igor Dodon!), care va gestiona o situa┼úie complicat─â, economic ┼či social, cu o criz─â pandemic─â acut─â, ┼či, care, inevitabil, va eroda valul de popularitate f─âr─â precedent pe care pre┼čedintele Maia Sandu l-a acumulat ├«n urma alegerilor preziden┼úiale.

Ce va urma? Este acesta sf├ór┼čitul proiectului politic Maia Sandu?

Nu neap─ârat.

Politic, Maia Sandu ÔÇőare dreptate, orice ar spune. Dar juridic?

Declara┼úiile tran┼čante ale Maiei Sandu dup─â Decizia CC din 16 februarie 2021 ÔÇô sau anticipate, sau suspendarea pre┼čedintelui ÔÇô nu mai las─â loc de interpret─âri. Indiferent ce p─ârere am avea despre asta, din perspectiva domniei sale nu poate exista nicio cedare. ├Än momentul ├«n care trece intervalul de timp ├«n care ├«n Parlament trebuie s─â fi votat un guvern (23 martie 2021), vom intra din nou ├«ntr-un moment de r─âscruce. Cine decide urmarea?

├Äntr-o prim─â instan┼ú─â, Curtea Constitu┼úional─â. Mingea va fi ├«n terenul acesteia. Nu va exista alt─â cale, c─âci pe calea aceasta, juridic─â, suntem acum. Ce ┼čtim, p├ón─â ├«n prezent? ┼×i ce putem anticipa?

Conform art. 2 alin. (1) din Constitu┼úie, suveranitatea na┼úional─â apar┼úine poporului R. Moldova, care o exercit─â ├«n mod direct ┼či prin organele sale reprezentative, ├«n formele stabilite de Constitu┼úie. Potrivit art. 77 alin. (2) din Legea Suprem─â, Pre┼čedintele RM este garantul suveranit─â┼úii, independen┼úei na┼úionale, al unit─â┼úii ┼či integrit─â┼úii teritoriale a ┼ú─ârii. Asta repet─â permanent Maia Sandu - ┼či are dreptate.

Devreme ce Pre┼čedintele este garantul suveranit─â┼úii, ├«n procesul de desemnare a candidatului la func┼úia de Prim-ministru ├«naintat de c─âtre o majoritate parlamentar─â, acesta verific─â, ├«n primul r├ónd, prin ÔÇ×fi┼ča postuluiÔÇť, ├«n ce m─âsur─â aceast─â nominalizare a Parlamentului ar respecta voin┼úa suveran─â a poporului. ├Äntruc├ót calitatea sa de garant al suveranit─â┼úii este real─â, efectiv─â, nu doar teoretic─â, Pre┼čedintele, pe bun─â dreptate, dispune de instrumente constitu┼úionale necesare ÔÇ×bloc─âriiÔÇť unor exerci┼úii defectuoase de ├«nvestitur─â a unui guvern care nu ar reflecta voin┼úa suveranului (poporului). Deci, ├«n principiu, Pre┼čedintele Maia Sandu nu este obligat s─â accepte orice candidatur─â i se pune pe mas─â. Interesant este, din acest punct de vedere, ┼či faptul c─â Decizia CC din februarie nu a obligat-o pe Maia Sandu s─â valideze automat candidatura la func┼úia de premier a sociali┼čtilor, ci a ├«ndemnat la dialog politic. ┼×i nici nu avea CC cum s─â decid─â altfel din moment ce, ├«n calitate de ÔÇ×garant al suveranit─â┼úiiÔÇť, Pre┼čedintele ar putea considera c─â este astfel ├«ndrept─â┼úit, ├«n cazul unei exercit─âri a puterii de stat considerat─â de el ca fiind contrar─â exigen┼úelor constitu┼úionale de suveranitate, s─â nu execute obliga┼úia constitu┼úional─â de a desemna candidatura prim-ministrului. Acest drept este o condi┼úie sine qua non pentru asigurarea real─â a statutului constitu┼úional al Pre┼čedintelui de garant al suveranit─â┼úii. Altminteri, dac─â nu are nicio atribu┼úie real─â ├«n acest sens, discu┼úia nu are niciun rost.

Mai clar spus, decidentul ultim ├«n cazul evalu─ârii dac─â Pre┼čedintele a ÔÇ×garantat suveranitateaÔÇť sau nu este cel ├«n numele c─âruia pre┼čedintele ac┼úioneaz─â. Adic─â poporul. Astfel, refuzul Pre┼čedintelui de a executa obliga┼úia constitu┼úional─â privind participarea la ├«nvestirea Guvernului ├«n scopul realiz─ârii practice a misiunii constitu┼úionale de garant al suveranit─â┼úii nu poate fi calificat─â ca o violare a Constitu┼úiei p├ón─â la interven┼úia/decizia celui ├«n interesul c─âruia Pre┼čedintele pretinde c─â a ac┼úionat! Iar ÔÇ×poporulÔÇť ÔÇô ├«n numele c─âruia Pre┼čedintele ac┼úioneaz─â - este ┼či cel care dispune ┼či de dreptul de sanc┼úiune a Pre┼čedintelui. Mai pe ┼čleau spus, dac─â Pre┼čedintele blocheaz─â institu┼úional un proces ÔÇô adic─â ceea ce a spus Maia Sandu c─â nu va accepta niciun candidat al actualei majorit─â┼úi! - ├«n virtutea statutului constitu┼úional de garant al suveranit─â┼úii, reprezint─â ├«n esen┼ú─â o ac┼úiune autorizat─â ┼či justificat─â, ├«n opinia Pre┼čedin┼úiei, de interesul ap─âr─ârii ┼či prezerv─ârii suveranit─â┼úii. Consecin┼úa este, dup─â cum am v─âzut, apari┼úia unui conflict constitu┼úional dintre dou─â autorit─â┼úi, ambele av├ónd mandat de la popor.

Aici ne aflăm în acest moment. Ce urmează?

Un singur lucru, logic: suspendarea Pre┼čedintelui! Dac─â Pre┼čedintele blocheaz─â procesul de formare a Guvernului, Parlamentul dispune de dreptul constitu┼úional de a impune Pre┼čedintelui de a-┼či confirma mandatul ├«n interesul c─âruia a ac┼úionat, declan┼č├ónd, sub controlul CC, procedura de suspendare potrivit art. 89 din Constitu┼úie. ├Än cazul exercit─ârii defectuoase a atribu┼úiilor constitu┼úionale ├«n raport cu interesul declarat - ÔÇ×garantarea suveranit─â┼úiiÔÇť -, Pre┼čedintele este ÔÇ×judecatÔÇť ├«n mod direct de titularul puterii suverane, adic─â de c─âtre popor, procedur─â ├«n care poate fi sanc┼úionat cu demiterea din func┼úie.

Prin urmare, ┼či Pre┼čedintele, ┼či Parlamentul ÔÇ×se duc la poporÔÇť, adic─â sursa mandatului ambelor instan┼úe pentru a-┼či verifica ÔÇ×capitalul politicÔÇť.

Considera┼úii politice asupra unor chestiuni juridice. ┼×i dac─â Parlamentul nu vrea?

Există două întrebări fără răspuns în acest moment:

  • Ce se ├«nt├ómpl─â dac─â Parlamentul nu vrea s─â ÔÇ×pedepseasc─âÔÇť Pre┼čedintele pentru ├«nc─âlcarea de care s-ar face vinovat (ne-acceptarea unui Prim-ministru propus de c─âtre Parlament)?
  • Ce se ├«nt├ómpl─â dac─â procedura de suspendare sau referendumul de demitere a Pre┼čedintelui e┼čueaz─â?

Să le luăm pe rând.

├Än ceea ce prive┼čte prima chestiune, ├«n Constitu┼úia R. Moldova, la Articolul 81, se spune c─â ÔÇ×Parlamentul poate (subl. N.) hot─âr├« punerea sub acuzare a Pre┼čedintelui Republicii Moldova, cu votul a cel pu┼úin dou─â treimi din num─ârul deputa┼úilor ale┼či, ├«n cazul ├«n care s─âv├ór┼če┼čte o infrac┼úiune. Competen┼úa de judecat─â apar┼úine Cur┼úii Supreme de Justi┼úie, ├«n condi┼úiile legii. Pre┼čedintele este demis de drept la data r─âm├«nerii definitive a sentin┼úei de condamnare (3)ÔÇť.

Prin urmare, Parlamentul ÔÇ×poateÔÇť hot─âr├«, de aici ┼či ultimele declara┼úii urgente ale lui Igor Dodon din 24 februarie 2021, dup─â care Parlamentul nu va purcede la o ac┼úiune de demitere a Pre┼čedintelui.

Doar c─â lucrurile sunt un pic mai complicate. Ce ├«nseamn─â ÔÇ×poateÔÇť? Adic─â vorbim aici despre un ÔÇ×drept discre┼úionarÔÇť al Parlamentului?

S─â vedem o serie de precedente. Hot─âr├órea nr. 30 din 01.10.2013 a Cur┼úii Constitu┼úionale pentru interpretarea articolului 85 alin.(1) ┼či alin. (2) din Constitu┼úia R. Moldova d─âdea un r─âspuns la o sesizare ├«n care autorul acesteia a solicitat Cur┼úii Constitu┼úionale interpretarea prevederilor constitu┼úionale sub urm─âtoarele aspecte: ÔÇ×├Än cazul apari┼úiei circumstan┼úelor de dizolvare a Parlamentului ┼či dac─â nu mai exist─â alt─â posibilitate de a dep─â┼či conflictul politic ├«ntre autorit─â┼úi, cum urmeaz─â a fi ├«n┼úeleas─â sintagma ÔÇ×poate s─â dizolve ParlamentulÔÇť: ca un drept discre┼úionar al ┼čefului statului - care ar putea eventual s─â refuze dizolvarea - sau aceasta totu┼či implic─â obliga┼úia ┼čefului statului de a dizolva Parlamentul?ÔÇť

Decizia CC a fost c─â ÔÇ×poateÔÇť dizolva Parlamentul trebuie citit ca ÔÇ×trebuieÔÇť. Prin urmare, nu e nimic op┼úional aici.

├Än aceea┼či cheie, CC poate interpreta ┼či despre cazul ├«n discu┼úie ÔÇô respectiv punerea sub acuzare a Pre┼čedintelui R. Moldova - despre dreptul/obliga┼úia de suspendare a pre┼čedintelui de c─âtre Parlament.

┼×i dac─â Parlamentul nu poate?

A doua chestiune, care prive┼čte nu obligativitatea, ci capacitatea Parlamentului de a ob┼úine suficient ÔÇ×capital politicÔÇť de a pune la ├«ndoial─â conformitatea exercit─ârii de c─âtre Pre┼čedinte a mandatului constitu┼úional ├«n interesul garant─ârii suveranit─â┼úii (adic─â imposibilitatea de a str├ónge suficient de multe voturi ├«n Parlament pentru demitere ÔÇô 2/3 - sau e┼čuarea referendumului pentru demitere), Pre┼čedintele trebuie s─â dispun─â ÔÇô pe cale de consecin┼ú─â - de dreptul constitu┼úional de a impune Parlamentului sanc┼úiunea de dizolvare.

De fapt, at├ót procedura de suspendare a Pre┼čedintelui, c├ót ┼či procedura de dizolvare a Parlamentului reprezint─â modalit─â┼úi constitu┼úionale de solu┼úionare a conflictului institu┼úional ├«n care au intrat Pre┼čedintele ┼či Parlamentul ├«n leg─âtur─â cu dezideratul garant─ârii suveranit─â┼úii. Mandatele constitu┼úionale ale Pre┼čedintelui ┼či Parlamentului, care au ajuns ├«n conflict din motive legate de asigurarea suveranit─â┼úii, urmeaz─â a constitui obiectul unei ÔÇ×reevalu─âri politiceÔÇť ├«n scopul clarific─ârii raportului de for┼úe: o confirmare ┼či o revocare, ├«n acela┼či timp, adic─â o sanc┼úiune politic─â, pentru exercitarea defectuoas─â a puterii ├«ncredin┼úate de c─âtre popor sau, dup─â caz, a lipsei capacit─â┼úii de a coopera eficace ┼či a dep─â┼či conflictele constitu┼úionale.

A┼ča e ┼či normal, a┼ča e ┼či firesc.

După 23 martie, vom reintra în zodia politicului

Foto: De la st├ónga la dreapta: Volodimir Zelenski, Emmanuel Macron, Vladimir Putin ┼či Angela Merkel, la reuniunea de la Paris. 9 decembrie 2019. FOTO EPA-EFE

Macron Putin Merkel Zelenski FOTO EPA-EFE

Prin urmare, ideea c─â lucrurile sunt ÔÇ×├«n cea┼ú─âÔÇť dup─â 23 martie este exact─â, ├«n esen┼ú─â, dar nu e obligatoriu ┼či adev─ârat─â. Sigur, mingea e la CC, dar consecin┼úele deciziei, nu! De aici ┼či posibila apari┼úie a unui alt moment politic, care ar trebui fructificat de actualul pre┼čedinte ├«n numele proiectului s─âu politic.

Cum se poate face asta?

  • ├Än perspectiva lui 23 martie, Maia Sandu trebuie s─â pun─â presiune public─â constant─â ┼či s─â resuscite spiritul public ├«n aceast─â direc┼úie ÔÇô sau anticipate, sau referendum. Fire┼čte, nu singur─â, ci al─âturi de partenerii ei politici de care a avut nevoie ┼či ├«n campania preziden┼úial─â ┼či de care va avea nevoie ┼či de aici ├«nainte. E momentul pentru un joc politic inclusiv ┼či ferm, ├«n perspectiva deciziei CC care nu va putea fi evitat─â. 
  • Timpul care s-a scurs ┼či criza pandemic─â exploziv─â au erodat valul de entuziasm, uria┼č, creat imediat dup─â alegerile preziden┼úiale. ├Än aceste condi┼úii, ideea unei majorit─â┼úi a partidului preziden┼úial, pe model ucrainean, devine utopic─â, ├«n pofida unor sondaje de opinie lansate, ├«nt├ómpl─âtor ÔÇô ┼či jenant! ÔÇô ├«nainte cu o zi de decizia Cur┼úii Constitu┼úionale.
  • Dup─â cum a reiterat recent, Maia Sandu nu a renun┼úat la discu┼úiile cu partidele politice - ┼či acesta este un mesaj corect. E nu doar riscant, dar ┼či inexplicabil s─â discu┼úi cu partidele politice care ┼či-au dat votul pentru tine doar ├«nainte de alegeri ┼či nu dup─â. Sau s─â le ignore ├«naintea alegerilor parlamentare (poten┼úiale). Proiectul politic Maia Sandu, f─âr─â o majoritate parlamentar─â pro-european─â, va fi greu de realizat ÔÇô de aici ┼či imperativul relu─ârii discu┼úiilor cu Platforma DA sau reprezentan┼úii unioni┼čtilor.
  • ├Änt├ólnirile pre┼čedintelui Maia Sandu cu ÔÇ×societatea civil─âÔÇť de la Condri┼úa sau oriunde ar fi acestea sunt insuficiente. Sunt discu┼úii de imagine (ÔÇ×la sfat cu poporulÔÇť), dar, strategic vorbind, simplific─â enorm poten┼úialul ei politic ┼či reduc c├ómpul electoral. C─âci reprezentan┼úii acelor organiza┼úii civice sunt expresia doar a unui tronson de electorat din masa mare care a votat Maia Sandu la ultimele alegeri preziden┼úiale. Nu doar ÔÇ×na┼úiunea civic─âÔÇť a votat cu Maia Sandu, ci ┼či cei care ├«┼či asum─â pregnant identitatea etnic─â, limba pe care o vorbesc, istoria pe care au tr─âit-o, suferin┼úele pe care le-au ├«ndurat buneii lor. ┼×i acei oameni au fost/sunt electoratul Maiei Sandu, dar, ├«n acest stil, nu vor fi ├«n niciun caz electoratul PAS-ului preziden┼úial.
  • Un eventual nou parlament nu va fi, obligatoriu, mai bun. Va fi, desigur, mai reprezentativ. Dar un parlament ├«n care vor fi PAS, PSRM, ÔÇ×Partida ShorÔÇť sau Partidul Nostru (Usat├«i), nu este mai bun, ├«n principiu, sau mai moral, sau mai pu┼úin corupt, dec├ót unul populat de PAS, PSRM, ÔÇ×Partida ShorÔÇť, PDM ┼či DA. De aici, ├«nc─â odat─â, nevoia de o coali┼úie larg─â a for┼úelor pro-europene. O majoritate insalubr─â, pe care doamna Maia Sandu a mai experimentat-o ├«n calitate de Prim-ministru, nu este ├«n niciun caz o garan┼úie pentru un proiect politic de succes.
  • ┼×i ├«nc─â ceva. Entuziasmul generat de proiectul politic Vladimir Zelenski ├«n Ucraina trebuie diminuat. ├Än realitate, dincolo de faptul c─â marele lupt─âtor ├«mpotriva corup┼úiei a c├ó┼čtigat cu 73% ┼či a generat o majoritate parlamentar─â pentru propriul partid, dup─â mai pu┼úin de doi ani a ajuns cu partidul undeva sub 20%. ┼×i, ├«n plus, ┼či asta Maia Sandu nu trebuie s─â uite, primul lucru pe ÔÇ×Zorba GreculÔÇť al lui Zelenski l-a pus pe masa noului ÔÇ×regeÔÇť politic de la Kiev a fost redeschiderea negocierilor ├«n formatul Normandia pentru reglementarea diferendumului cu Federa┼úia Rus─â, blocate ani ├«ntregi de fostul pre┼čedinte. Deci, nu lupta ├«mpotriva corup┼úiei, ci geopolitica a fost prima sarcin─â ÔÇ×european─âÔÇť a marelui c├ó┼čtig─âtor. Fie ┼či (m─âcar) pentru asta, Maiei Sandu i-ar prinde bine s─â aib─â al─âturi, ├«n Parlament, un Andrei N─âstase sau reprezentan┼úii unioni┼čtilor. C─âci a crede c─â acest tip de meniu va lipsi de pe masa pre┼čedintelui R. Moldova este nu doar naiv, dar ┼či periculos.

Dan Dungaciu este membru în Consiliul de experţi al LARICS.



Ultima or─â

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite