Elevii hunedoreni incluși în campania "Descoperă" învață chimia prin experiențe inedite realizate în laborator

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Experiențele au loc în laboratorul de chimie

Cei 60 de elevi hunedoreni incluşi în Campania “Descoperă” au continuat activităţile din laboratoarele Colegiului Naţional de Informatică „Traian Lalescu” din Hunedoara, menite să demonstreze că mersul la şcoală poate fi o adevărată aventură.

Seria de ateliere de „chimie pentru detectivi” a fost gândită  de profesoara Luminiţa Nistor. De „chimia criminalistică”, cea mai interesată a fost o echipă de fete. Ele „s-au jucat” de-a detectivii, învăţând cum se descoperă amprentele latente (ascunse) sau analizând câteva pete uscate, pentru a stabili dacă e sau nu vorba despre sânge uscat. „Pentru punerea în evidenţă a amprentelor am folosit vapori de iod. Din ceea ce ce-a explicat doamna profesoară, iodul formează legături slabe cu grăsimile care se găsesc în amprente. Cum am făcut? Am tăiat o fâşie de hârtie şi am apăsat-o cu degetele pentru a obţine câteva amprente. Hârtia se pune apoi într-un pahar Berzelius, deasupra se aşează un disc de hârtie şi câteva cristale de iod, apoi se acoperă paharul şi se aşteaptă câteva minute pentru expunerea la vapori de iod. După aceea, hârtia se scoate din pahar, iar o soluţie diluată de amidon se pulverizează pe suprafaţa hârtiei. Iodul reţinut de amprente se va colora în albastru violet. Experimentul trebuie să se desfăşoare într-un spaţiu bine ventilat”, explică una dintre cele mai pasionate eleve, Mariana Pascal, care, împreună cu alte două colege au experimentat şi punerea în evidenţă a petelor de sânge uscat. Fetele au preparat ele însele reactivul special „McPhail’s” (care, cumpărat dintr-un magazin de specialitate ar costa chiar şi câteva zeci de dolari), pentru a-l aplica pe pete. Pentru prepararea aditivului, fetele au folosit diferite cantităţi de leucomalachit verde, acid acetic glacial, apă distilată şi pulbere de zinc. Potrivit Marianei Pascal, o schimbare de culoare a petei într-un albastru-verde indică un rezultat pozitiv.

Cum descoperi amprentele de pe sticlă

Pentru relevarea amprentelor de pe suprafeţele neporoase (sticlă, de exemplu) elevii au realizat un alt experiment, pe cât de simplu, pe atât de spectaculos, cu ajutorul câtorva picături de superglue. Iată cum se procedează: lama curată a unui microscop se amprentează. Pe fundul unui borcan se pune o folie de aluminiu, iar pe folie câteva picături de supergle. Lama microscopului se aşează vertical în borcan, cu partea amprentată în jos. Se pune apoi capacul şi se încălzeşte recipientul timp de 30 de secunde, apoi se răceşte borcanul timp de alte 30 de secunde. „Relevarea amprentelor este posibilă pentru că cianoacrilatul (superglue) formează cu uşurinţă vapori la o uşoară încălzire. Aceşti vapori au capacitatea de a polimeriza pe suprafaţa amprentei, reacţia de polimerizare fiind iniţiată de resturile de proteine din amprente şi de umiditatea din borcan. De aceea, în foarte scurt timp, amprenta latentă dezvoltă pulberi albe de polimer pe suprafaţa sa”, explică profesoara de chimie, Luminiţa Nistor. Potrivit profesoarei amprenta relevată în acest fel poate fi conservată mult timp şi poate fi chiar transferată pe o suprafaţă de bandă adezivă. În cazul în care se vor încadra în timp şi vor reuşi să realizeze o lucrare suficient de bună, elevele coordonate de profesoara Luminiţa Nistor intenţionează să participe cu proiectul lor la sesiunea de comunicări ştiinţifice, care va avea loc într-una dintre săptămânile viitoare.
Rezultatele proiectului

Prin activităţile desfăşurate în cadrul proiectului specialiştii echipei Asociaţia Absolvenţilor, Părinţilor şi Angajaţilor Colegiului Naţional de Informatică « Traian Lalescu » a urmărit dezvoltarea parteneriatului şcoală–comunitate–părinţi-copii şi sprijinirea famililor în susţinerea şcolară a copiilor, prin  oferirea de servicii de consiliere psihologică şi socială. Astfel, dacă profesorii care alcătuiesc echipa proiectului “O şansă europeană pentru copiii români” au organizat activităţi  pentru copii sub forma unor ateliere de ştiinţe, psihologul şi asistentul social au urmărit, prin furnizarea de consiliere psihologică şi socială, îmbunătăţirea relaţiei copil-părinte-şcoală, motivarea copiilor pentru şcoală, prevenirea eşecului şcolar, monitorizarea evoluţiei şcolare, prevenirea absenteismului şi prevenirea anturajelor nesănătoase. După primul an de implementare a proiectului, în medie aproape 80 la sută dintre copiii din municipiul Hunedoara incluşi în proiect au înregistrat rezultate mai bune, comparativ cu semestrele anterioare. În cifre exacte, 66 la sută dintre copii au înregistrat o evoluţie şcolară la informatică, la biologie - 72 la sută dintre copii au făcut progrese, la chimie 77 la sută dintre copii au înregistrat o evoluţie, în timp ce situaţia la fizică demonstrează că toţi copiii (100%) au învăţat cu mai multă uşurinţă, în urma participării la atelierele de sâmbătă dimineaţa, aceasta fiind şi cea mai îndrăgită dintre ştiinţe
„Campania Descoperă” sprijină elevii dezavantajaţi

“Descoperă” este campania prin care 60 de copii din municipiul Hunedoara sunt sprijiniţi să înveţe experimental ştiinţele (fizică, biologie, chimie, informatică) în laboratoare dedicate, prin intermediul asociaţiei APAC Hunedoara. Campania face parte din proiectul „O şansă europeană pentru copiii români” şi îi are ca grup–ţintă pe elevii dezavantajaţi din Hunedoara, cunoscută ca zonă cu şomaj ridicat, venituri mici şi familii destrămate, după plecarea multor părinţi la muncă, în străinătate. Astfel, “Descoperă” doreşte ca, prin activităţile sale, să-i atragă pe copii la şcoală şi să prevină abandonul.

Campania „Descoperă” se derulează  pe parcursul a trei ani, cu începere din septembrie 2010, şi face parte din proiectul „O şansă europeană pentru copiii români”, fiind finanţată de Uniunea Europeană, prin Fondul Structural European, şi de Guvernul României. Ea include activităţi de recuperare şcolară (acolo unde este cazul) pentru 60 de copii, proveniţi din familii cu venituri mici sau dezorganizate, cu vârste cuprinse între 8 şi 16 ani, învăţarea experimentală a ştiinţelor (fizică, biologie, chimie şi informatică), dar şi excursii şi tabere tematice, precum tabăra de astro-fizică. Proiectul „O şansă europeană pentru copiii români”, din care face parte Campania “Descoperă”, se derulează prin intermediul a şase organizaţii neguvernamentale. Scopul său este acela de a reduce riscul de abandon şcolar în rândul a 800 de copii defavorizaţi din mai multe regiuni ale ţării, dintre care 60 numai din Hunedoara, implicându-i în activităţi extraşcolare. Partenerii Asociaţiei “APAC” Hunedoara în proiect sunt: Fundaţia “Sfânta Macrina”, Fundaţia “The Door” Romania, Cercetaşii României, Asociaţia “Lamura” şi organizaţia portugheză Associação Unidos de Cabo Verde.