Craiova: Cum se dau note cu TVA în universităţile din România
0Studenţii de la cele mai multe universităţi din ţară sunt în plină sesiune. Unii dintre tineri s-au prezentat chiar la măriri de note. Profesorii le-au pus puncte în plus pe ochi frumoşi.
Studenţii Facultăţii de Litere, Universitatea din Craiova, s-au reunit astăzi ca să afle notele la Literatură Română. Grupaţi în faţa sălii 436, înveliţi bine în gegi ca să nu degere (caloriferele sunt sloi), aşteaptă să se strângă cât mai mulţi şi dea buzna înăuntru. În jurul orei 12.00, sala e arhiplină. Cu excepţia primelor rânduri. Pe cele din spate stau înghesuiţi şi câte doi pe aceeaşi bancă. Majoritatea fete. Sunt destul de aranjate.
"Îl pic. N-am scris un rând"
Tinerii care se mai cunosc de pe la cursuri şuşotesc între ei şi dau cu presupusul despre ce va urma. „Eu îl pic. N-am scris un rând. Îl las pentru restanţă, că n-oi fi singura”, spune Alina P. Cei din jur dau din cap, aprobator. Sunt în aceeaşi situaţie. Andreea M. nu scoate o vorbă. Cuvintele sunt de prisos. Preferă să nu anticipeze rezultatele. Nici Victoraş S. nu este mai optimist. Băiatul speră însă că profesorul se va îndupleca şi-i va pune un punct în plus. „Nici măcar n-am deschis cursurile. Dacă îmi dă 5, îi sărut mâinile. La cum am călcat eu pe la ore, nu-i pagubă”, spune Victor.
Notele "curate", adică meritate, s-au numărat pe degete
În clasă, agitaţie mare. Discuţiile se înteţesc cu fiecare moment. Cei mai neastâmpăraţi se mută dintr-un loc într-altul. N-au stare. Vor să audă verdictul. În câteva clipe, profesorul se apropie de catedră. Zâmbeşte larg. „O să vă anunţ pe cei care aţi luat 10 curat, adică pe merit. Nu toţi dintre voi sunteţi în situaţia asta. V-am mai pus câte un punct-două”, spune profesorul, decan al facultăţii. Tinerii sunt încântaţi. „Lasă, că nu strică. Dacă e să se dea în plus, nu refuz”, se aude o voce din banca a doua.
Studenţii de la Litere au luat examenul cu brio
Profesorul continuă discursul. Din când în când, priveşte spre auditoriu. După care începe să strige pe fiecare, după nume. Notele nu le face publice. „Aveţi carnetele la voi? Să le aduceţi, ca să le trec. Nimeni nu a picat”, spune decanul. În mulţime se aud murmure. „Atât vroiam să aud”, spune Victoraş. Atenţia generală se îndreaptă înspre profesor. Cu gesturi tacticoase, acesta răsfoieşte paginile pe care a trecut datele. Din prima bancă se pot observa cu uşurinţă cifre. Sunt îngroşate. Pe pagina de deasupra sunt mulţi de 7.
Puncte în plus, pe ochi frumoşi
„Pârvu să vină! E aici?”, întreabă profesorul. O fată blondă, cu părul creţ, păşeşte timid spre catedră. Are 6. Nu o spune profesorul, se vede pe listă. Cifrele sunt de dimensiuni mari. Le poate citi şi colegul din banca întâi. „Tu ai mai trecut pe la cursuri? Bine că port ochelari din sticlă, cred că de-asta v-am pus mai mult”, mai zice decanul. Tinerii se amuză. E de bine. Încep să se perinde la pupitru. Sunt dornici să afle nota. Înainte de a le trece în carnet, decanul aruncă o privire de ansamblu, stă pe gânduri câteva clipe, după care se apleacă asupra hârtiei. „Îţi mai dau un punct. Ai citit ceva?”, întreabă acesta. Nu mai aşteaptă răspuns. „Bine, treci la loc”, răspunde singur. E amuzant. Face haz de necaz. Glumele sunt gustate de cei de la Litere. Mai ales de Victoraş, care nu a reuşit să facă rost de cursuri în ziua examenului.
"Noroc să fie, restul vine de la sine"
Băiatul nu ştie nici acum că a avut de învăţat despre cronicari. „Noroc să fie, restul vine de la sine”, este unul dintre principiile după care se ghidează. Note de 10 au fost. Vreo şapte din peste o sută de studenţi, câţi are Facultatea de Litere. „ Sunt puţin trase de păr”, spune profesorul. Se ridică să părăsească sala. Îşi întreabă discipolii dacă sunt mulţumiţi. Nimeni nu spune nu. Victoraş este în culmea fericirii. A trecut de încă un examen. Măcar notele să fie la fel la toate obiectele, spune studentul. Cu TVA.
Studenţii nu sunt competitivi, potrivit unui studiu
Barometrul calităţii 2009, care analizează calitatea învăţământului superior din ţară, arată că, în varianta optimistă, 20% din universităţile româneşti reuşesc să producă absolvenţi competitivi pe piaţa muncii din România şi Europa şi să dea rezultate remarcabile în cercetare. În varianta exigentă, proporţia ar fi de numai 5%. Raportul arată că doar 27% din angajatori consideră că absolvenţii au o bună pregătire practică în domeniu. Acest studiu, coordonat de profesorul Lazăr Vlăsceanu, a fost realizat pe un eşantion de 1.500 de studenţi şi 1.500 de profesori din 40 de universităţi de stat şi particulare.