Est europenii sunt tot mai atraşi de produsele bio
0În ţările din Europa de Est, precum România, Bulgaria, Polonia şi Ungaria, au crescut considerabil vânzarile de produse ecologice, fapt concretizat în lărgirea numărului de cafenele, restaurante, pieţe şi raioane în supermarketuri cu specific bio.
Dacă în urmă cu 2 decenii populaţiile din fostul bloc sovietic erau încântate să descopere mâncarea fast-food, care simboliza Occidentul, în prezent ei au început să se orienteze spre produsele obţinute fără pesticide şi conservanţ, relatează AFP.
"Tendinţa generală arată o creştere a vânzărilor de produse biologice în ţările din fostul bloc sovietic. Numeroase magazine şi reţele de supermarketuri specializate au început să se orienteze către această direcţie", a declarat directorul de cercetare al biroului britanc de studii Organic Monitor, Amarjit Sahota.
Experţii au pus această tendinţă pe seama creşterii nivelului de trai pentru anumite categorii de populaţie şi a unui interes mai mare pentru o viaţă mai sănătoasă.
"În România, după revoluţie a existat o fascinaţie pentru McDonalds şi Coca-Cola, ca urmare a lipsurilor îndurate în perioada comunistă, însă în prezent oamenii încep să se îndrepte încet spre produsele bio", a declarat preşedintele asociaţiei Bio România, Marian Cioceanu.
Europa de Est rămâne însă un "Tom Degeţel" în privinţa consumului acestui tip de alimente: o cifră de afaceri de 60 de milioane de euro în 2007, respectiv 0,3 la sută din piaţa europeană evaluată atunci la 20 de miliarde de euro, potrivit ultimului studiu realizat de Organic monitor.
1% din alimente sunt biologice, în România şi Bulgaria
În prezent, produsele biologice nu reprezintă decât 1% din alimentele comercializate în România şi Bulgaria, potrivit ministerelor de resort ale celor două ţări, iar consumul de astfel de produse este concentrat în cele două capitale. Creşterea are însă un ritm susţinut, chiar şi în perioada crizei, deşi preţurile pentru astfel de produse sunt de peste două ori mai mari decât cele pentru produsele obişnuite.
De altfel, producători bio importanţi din România afirmă că "viitorul este biologic" şi, în pofida efectelor crizei economice mondiale şi a lipsei de subvenţii europene, multe persoane au hotărât să urmeze această cale.
Potrivit ministerului Agriculturii din România, în acest an 240.000 de hectare ar fi trebuit să fie cultivate cu produse biologice. Peste 4.000 de fermieri înregistraţi în 2008 au produs 261.000 tone de produse biologice.
În Polonia, suprafeţele cultivate biologic au crescut cu 60%, la 470.000 de hectare şi ca urmare a subvenţiilor europene mai mari pentru acest an. "De un an, numărul clienţilor noştri a crescut cu 200-300 la sută", a declarat Beata Mioduszewska, reprezentant al magazinului ecologic Ecolive.pl. "Ramura noastră de activitate nu a resimţit deloc criza, chiar dacă preţurile mai ridicate ale produselor bio rămân o barieră importantă pentru cetăţenii polonezi", a adăugat ea.
În 2009 au fost deschise magazine specializate în produse bio, la Cluj fiind inaugurat un restaurant 100 la sută bio, iar la Sofia o cafenea.
În Ungaria, asociaţia Biokultura sprijină crearea de pieţe bio pe care le postează pe site-ul său, furnizând până şi preţul legumelor. Organizaţia Bio-România desfăşoară o campanie similară ca statul român să aprovizioneze cantinele instituţiilor publice cu produse bio.
Costul ridicat al produselor bio reprezintă un obstacol
Costul produselor rămâne un obstacol în ţări ca România unde salariul mediu este de 325 de euro. Un litru de suc de mere bio costă de două ori mai mult (3,3 euro) decât acelaşi suc "clasic" (1,2 până la 1,7 euro). În Polonia, produsele bio costă de la 30 la sută (fructele şi legumele) până la 300 la sută mai mult (ouăle, brânza), iar în Bulgaria de la 30 la 50 la sută mai mult decât alimentele necertificate, potrivit anchetei AFP.