Ministrul Tudorel Toader, contrazis încă o dată: Regulamentul GRECO prevede că recomandările raportului pe justiţie trebuie puse pe deplin în aplicare
0Regulamentul Grupului Statelor împotriva Corupţiei din cadrul Consiliului Europei (GRECO) prevede explicit obligativitatea conformării, într-un timp dat, la recomandarile cuprinse într-un raport, potrivit regulamentului instituţiei, în contradicţie cu afirmaţiile ministrului Tudorel Toader care a susţinut că acestea sunt doar opţionale.
Vineri seară, într-o postare pe pagina personală de Facebook, ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a anunţat că a cerut GRECO comunicatul oficial referitor la "obligativitatea" recomandărilor din recentul raport şi că i s-a răspuns că nu există un astfel de act.
"Astazi am solicitat la GRECO sa transmita si la MJ comunicatul oficial referitor la " obligativitatea" recomandarilor / din recentul raport, despre care se tot vorbeşte în presa. Răspunsul primit - "Nu există un comunicat oficial însă se pare că a existat o corespondenţă electronică la nivel de secretariat"! În aceste condiţii, solicit oricărui deţinator să facă public un astfel de comunicat oficial !", a scris Tudorel Toader pe pagina sa de Facebook.
Anunţul ministrului a venit după ce joi, în data de 10.05, mai multe publicaţii de presă, printre care şi „Adevărul” au publicat un răspuns al organismului european semnat directorul executiv al GRECO, Gianluca Esposito, ce susţinea că regulile GRECO sunt clare, membrii organismului fiind obliaţi să se supună recomandărilor din rapoarte. „"Regulile noastre sunt clare: membrii GRECO trebuie să se supună recomandarilor din raportul de evaluare şi să le implementeze în totalitate, în termenul stabilit de GRECO. România nu e o excepţie. GRECO este un corp de monitorizare, nu un corp consultativ al Consiliului Europei", se arată în răspunsul citat.
Menţionăm că răspunsul GRECO a venit ca urmar a declaraţiilor ministrului Tudorel Toader făcute miercuri, în plenul Senatului, unde a afirmat că raportul privind România este unul orientativ şi nu poate impune reguli legiuitorului român. Mai mult acesta a susţinut că „îşi exprimă speranţa faptului că raportul GRECO este opera exclusivă a experţilor GRECO (...) fără eventuale contribuţii venite din spaţiul naţional". În plus, ministrul a specificat că a stat de vorbă personal cu experţii, însă nu l-au convins că "profesional se ridica la nivelul conţinutului acelui raport".
Totuşi, potrivit documentui constitutiv ale GRECO, adoptat în prima întrunire plenară din 1999, la care s-au adaugat amendamente ultima dată în perioada 19 - 23 iunie 2017, specifică clar că, în ceea ce priveşte regulile de conformare la recomandări, „membrii GRECO trebuie să respecte recomandările conţinute în raportul de evaluare şi să le pună pe deplin în aplicare, în termenul stabilit de GRECO".
Regula nr. 30 din Regulamentul de procedură GRECO prevede, în ceea ce priveşte conformarea la recomandări: „1) Membrii GRECO trebuie să se conformeze cu recomandările făcute în raportul de evaluare şi să le pună în practică în întregime într-o limită de timp stabilită de GRECO. 2)În conformitate cu articolul 15, paragraful 6, al Statutului, membrii trebuie, în decurs de 18 luni după adoptarea raportului de evaluare, să transmită GRECO un raport de prezentare a situaţiei care să arate măsurile luate pentru a da curs recomandărilor din raportul de evaluare. GRECO va examina aceste rapoarte şi va decide dacă s-a dat curs sau nu recomandărilor făcute”, se arată în document.
Mai mult, ca răspuns la o cerere venită din partea Digi24, instituţia îl contrazice încă o dată pe ministrul Justiţiei. „Echipa GRECO care a pregătit proiectul de raport al evaluării ad hoc s-a întâlnit cu toate autorităţile naţionale relevante, inclusiv cu ministrul justiţiei, şi a ascultat cât mai multe păreri cu putinţă. Proiectul de raport a fost ulterior discutat în amănunt şi adoptat de GRECO, ţinându-se cont de părerea autorităţilor române şi a tuturor celorlalte 48 de state membre. Recomandările GRECO nu sunt opţionale”, se arată în răspunsul GRECO.
Raportul anual al Grupului Statelor Împotriva Corupţiei al Consiliului Europei (GRECO), publicat la sfârşitul lunii aprilie, a subliniat faptul că noile iniţiative legislative adoptate anul trecut au reprezentat un pas înapoi faţă de reformele adoptate anterior în scopul consolidării prevenirii corupţiei, ceea ce ar putea duce la încălcarea standardelor anticorupţie ale Consiliului Europei.
Raportul mai noteaza, de asemenea, că amendamentele la cele trei legi privind sistemul judiciar adoptate de Parlament în decembrie 2017 nu conţin cele mai controversate propuneri, care au fost prezentate iniţial în vară. Mai mult, GRECO s-a arătat îngrijorată de impactul potenţial al legilor, inclusiv pentru structura de personal a instanţelor şi a parchetelor. „În pofida importanţei şi a obiectivului vast al acestor reforme, impactul lor nu a fost evaluat corespunzător iar procesul legislativ a fost discutabil", considera GRECO. În plus, GRECO solicita României, printre altele, să renunţe la ideea creării unei secţii speciale pentru anchetarea infracţiunilor din sistemul judiciar.