Subiectele de la Evaluarea Națională clasa a II-a la Citire
0Elevii de clasa a II-a din toată țara au susținut proba de citit din cadrul Evaluării Naționale. Testările s-au desfășurat în limba română și în limba maternă.
Rezultatele nu se afișează, nu se comunică și nu se pun în catalog, decât la cererea elevului. Atunci, punctajele obținute se pot echivala în calificative sau note și pot fi trecute în catalog.
Ce au avut de făcut elevii la Limba română
La Limba română, proba de citit a inclus un text literar accesibil, dar imaginativ: un fragment din „Povestea anotimpurilor” de Maria Dorina Pașca. În această poveste, anotimpurile sunt personificate ca fiind cele patru fiice ale împăratului Anul și ale împărătesei Ziua — fiecare cu propriile trăsături și responsabilități asupra lunilor din an.
Elevii au avut de răspuns la întrebări de înțelegere a textului și, la final, să exprime care este anotimpul lor preferat și de ce. Cerința a urmărit nu doar capacitatea de a citi cu atenție, ci și exprimarea unui punct de vedere personal, logic argumentat.
Cum s-a desfășurat proba
Testarea a început la ora 10:00 și a durat 45 de minute, cu 15 minute mai mult decât în anii anteriori. Elevii au primit subiectele în format tipărit și au completat răspunsurile direct pe broșură.
Ce s-a dat la Limba maternă
Pentru elevii care studiază în limbile minorităților naționale, proba de citit la Limba maternă a avut loc în paralel. Subiectele au fost adaptate fiecărei limbi și au vizat același tip de competențe: înțelegerea unui text literar și exprimarea unei opinii.
Ce urmăresc aceste testări
Evaluarea Națională de la clasa a II-a nu sunt notate și nu au miză de admitere sau ierarhizare. Potrivit Ministerului Educației, scopul este diagnosticarea nivelului de dezvoltare a competențelor fundamentale – citirea, înțelegerea și exprimarea ideilor – pentru a putea fi adaptate strategiile de învățare. Rezultatele sunt comunicate părinților și profesorilor, nu se afișează public și nu se trec în catalog.
Secretarul de stat, Sorin Ion declara că evaluarea se susține pe de o parte, pentru stabilirea traseului individualizat al copilului, dar și pentru eventualele îndreptări în educație, acolo unde se impune. Rezultatele se centralizează la nivelul Ministerului Educaţiei, iar în baza acestora să elaborează politici educaţionale în concordanţă cu nivelul copiilor.
Calendarul pentru evaluarea națională de la clasa a II-a
- Limbă și comunicare — scris — Limba română — 13 mai 2025
- Limbă și comunicare — scris — Limba maternă — 13 mai 2025
- Limbă și comunicare — citit — Limba română — 14 mai 2025
- Limbă și comunicare — citit — Limba maternă — 14 mai 2025
- Matematică și Explorarea mediului — 15 mai 2025
- Limbă și comunicare — scris — citit — Limba română pentru minoritățile naționale — 16 mai 2025