Jocurile pentru calculator, printre cele mai bănoase afaceri din industria multimedia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În prima săptămână de lansare, filmul "Spider Man 3" a înregistrat 75 milioane de dolari, în timp ce jocul "Halo 3", în aceeaşi perioadă, a avut încasări de peste 300 milioane de

În prima săptămână de lansare, filmul "Spider Man 3" a înregistrat 75 milioane de dolari, în timp ce jocul "Halo 3", în aceeaşi perioadă, a avut încasări de peste 300 milioane de dolari.

Jocurile video se dovedesc a fi o afacere cu mult mai prosperă decât producţia de filme, chiar dacă este vorba de Hollywood. De exemplu, costurile de producţie ale celui mai bine vândut joc din lume, "Halo 3" au fost de numai 30 milioane de dolari. Cu mult mai puţin comparativ cu cele peste 300 milioane de dolari cât au reprezentat vânzările în prima săptămână de prezenţă pe rafturi.

Şi piaţa românească a jocurilor dedicate calculatorului sau consolelor urmează tendinţele internaţionale, şi are toate şansele să spargă noi bariere. În 2007, vânzările de jocuri pot ajunge la 7 milioane de euro, după cele 5,5 milioane înregistrate anul trecut. Pentru 2008, previziunile sunt şi mai interesante, piaţa având toate şansele să atingă valoarea de 10 milioane de euro.


Cum era de aşteptat, cea mai mare parte a jocurilor sunt destinate utilizării pe calculatorul personal, în proporţie de 90%, în timp ce sub 10% sunt destinate consolelor precum Playstation, Nintendo sau Xbox.

"World of Warcraft", lider în România

La nivel mondial însă, consolele deţin o cotă de aproximativ 75% din piaţa jocurilor de profil. "În România încă nu există cultura consolelor, oamenii preferând în continuare calculatorul personal, pentru că este multifuncţional. Din păcate, ei nu înţeleg că, spre deosebire de calculator, o consolă nu necesită o investiţie temporară pentru realizarea unui upgrade.

Cred însă că pe viitor segmentul consolelor va câştiga teren pe piaţa de jocuri de la noi, aşa cum se întâmplă în restul lumii, unde jocurile pentru PC au o pondere de doar 25%", a declarat directorul de achiziţii al companiei Best Distribution, Mihail Stegaru.

Conform datelor statistice ale celei mai mari companii de distribuţie, Best Distribution, jocul cu cele mai mari vânzări în România este "World of Warcraft". Acesta este o experienţă online "role-playing" localizată în universul Warcraft. Jucătorii îşi asumă rolul unor eroi Warcraft în timp ce explorează, se aventurează şi cercetează o vastă lume.

Fiind "Massively Multiplayer", "World of Warcraft" permite miilor de jucători să interacţioneze în cadrul aceleiaşi lumi. Indiferent dacă se aventurează împreună sau luptă unul împotriva altuia în bătălii epice, jucătorii vor forma prietenii, alianţe şi vor concura pentru putere şi glorie.

O echipă care se ocupă numai cu acest lucru va crea un flux continuu de noi aventuri, teritorii de explorat şi monştri de ucis. Acest conţinut te asigură că jocul nu va fi niciodată acelaşi de la lună la lună şi va continua să ofere noi provocări şi aventuri pentru următorii ani.


"Halo 3" a fost cel mai bine vândut joc până în prezent la nivel mondial, cu vânzări de peste 300 milioane de dolari în prima săptămână de la lansare.


"Halo 3", cel mai bine vândut joc din lume


În prima zi de la intrarea "Halo 3" pe piaţă, jucătorii au petrecut la nivel mondial mai mult de 3,6 milioane de ore în jocuri online, în creştere până la 40 milioane de ore în cursul primei săptămâni. Piaţa mondială a jocurilor video s-ar putea extinde cu 50% în următorii patru ani, deoarece se estimează că va atrage şi utilizatori neexperimentaţi, declara, la sfârşitul verii, conducerea executivă a producătorului de jocuri video francez Ubisoft, citat de Reuters.

De asemenea, Electronic Arts (EA), compania care deţinea prima poziţie în topul producătorilor de jocuri video, a emis prognoze similare, considerând că din ce în ce mai mulţi oameni vor folosi consolele, calculatoarele, telefoanele mobile sau internetul pentru jocuri video. "În lume există 150 milioane de oameni care folosesc jocurile video, însă şi alte două miliarde care sunt gata să se joace", a declarat directorul de EA din Germania, Thomas Zeitner.

Creatorii "World of Warcraft", Vivendi Games, au fuzionat cu Activision Inc, într-o companie ce vrea afaceri de 3,8 miliarde de euro în 2007. În România, Best Distribution deţine drepturile pentru importul, comercializarea şi localizarea parţială a jocurilor produse de cele două companii care au fuzionat, dar şi a celor sub liceţa Electronic Arts, un alt jucător important în industrie. "Noua configuraţie a pieţei mondiale de jocuri va avea, rapid, efect şi asupra pieţei locale. Activision Blizzard devine şi în România lider de piaţă, cu o cotă cumulată de până la 40%.

Ne reafirmăm poziţia de numărul unu pe piaţa românească de jocuri video, iar parteneriatul nostru va continua în noua formulă cu Activision Blizzard", a declarat directorul general Best Distribution, Andreea Allardin.

Fuziuni la vârf în industria de jocuri

Activision Blizzard devine astfel cel mai important jucător pe piaţa jocurilor video pentru console şi PC, atât din perspectiva portofoliului, cât şi din cea a cifrei de afaceri, urmată fiind de Electronic Arts, o altă companie importantă din industrie.


Activision deţine jocuri video cu vânzări mari la nivel mondial precum "Guitar Hero", "Call of Duty", "Tony Howk" sau seriile "Spiderman", "X-Men", "Shrek", "James Bond" sau "Transformers". De cealaltă parte, Vivendi Games deţine, prin Blizzard Entertainment, toate drepturile asupra jocului multiplayer online, "World of Warcraft", care are în prezent mai mult de 9,3 milioane de jucători online.

Pe lângă acesta, în portofoliul Blizzard Entertainment se află titlurile "World of Warcraft", "WarCraft", "StarCraft" şi "Diablo" în topul primelor cinci jocuri de PC cel mai bine vândute în lume. Best Distribution are o cotă de aproximativ 65% pe piaţa românească de import şi distribuţie de jocuri pentru console şi pentru PC şi estimează pentru anul acesta o cifră de afaceri de circa patru milioane de euro, mai mare cu 60% faţă de anul trecut. Compania a fost înfiinţată în 1998, iar în 2005 a fost achiziţionată de grupul RTC.

În noiembrie 2007, Best Distribution a fost vândută în proporţie de 40% către compania greacă CD Media, unul dintre cei mai importanţi distribuitori de jocuri pentru console, PC-uri şi hardware din sudul Europei. Compania CD Media a fost înfiinţată acum 14 ani în Grecia şi este lider în distribuţia de jocuri pentru console şi PC pe această piaţă.

Compania este prezentă, de asemenea, pe piaţa de profil din Cipru, unde deţine 50% din acţiunile celui mai important jucător local, Goodtones Games Ltd. Compania a încheiat anul 2006 cu o cifră de afaceri de 17,5 milioane de euro, iar pentru anul în curs estimează un rulaj de 20 milioane euro. CD Media este deţinută, în proporţie de 70%, de către omul de afaceri Spiros Jamas, preşedintele companiei.

>> În România încă nu există cultura consolelor, oamenii preferând în continuare calculatorul personal, pentru
că este multifuncţional


Franţa acordă ajutor de stat de 20% pentru creatorii de jocuri PC


Comisia Europeană a aprobat proiectul de lege al statului francez de a acorda ajutor de stat pentru companiile producătoare de jocuri. Acest ajutor este garantat de statul francez numai pentru jocurile video care sunt originale, de calitate şi contribuie la diversitate culturală. După îndelungi investigaţii, Comisia Europeană a ajuns la concluzia că ajutorul de stat nu încalcă regulile comerciale ale Uniunii Europene.


Comisarul european pentru concurenţă, Neelie Kroes, a declarat că autorităţile franceze au făcut schimbări importante în aşa fel încât să îmbine ţinta producătorilor de jocuri cu conţinutul cultural şi influenţe minime în competiţia de pe piaţa jocurilor video. Scopul ajutorului de stat este acela de a da posibilitatea producătorilor de jocuri să-şi recupereze 20% costurile de producţie destinate dezvoltării de noi serii de jocuri. Acest ajutor din partea statului francez se întinde pe o perioadă de patru ani.


Românii, codaşii UE la internet

Chiar dacă cel mai popular joc video din România nu poate fi accesat decât prin intermediul internetului, numărul românilor care se folosesc de facilităţile pe care le oferă internetul este sub media europeană, în timp ce locuitorii Islandei şi Danermacei conduc clasamentul. Cel puţin aşa reiese dintr-un studiu realizat de Eurostat, biroul statistic al Comisiei Europene.

Patru români din 100 îşi creează o pagină de internet, 5% telefonează online, 6% găsesc, descarcă şi instalează programe pe computer, iar 12% participă la discuţii online, reiese din studiul realizat de Eurostat, pentru primul trimestru al anului acesta.

Cercetarea mai arată că 7% din români transferă fişiere de tip audio sau video prin conexiune de tip peer to peer, 21% trimit e-mail-uri cu fişiere ataşate, iar 23% utilizează motoarele de căutare. Nici vecinii de la sud de Dunăre nu stau mai bine.

Tot patru bulgari din 100 îşi creează o pagină de internet, 16% telefonează online, 6% găsesc, descarcă şi instalează programe pe computer, iar 20% participă la discuţii online, potrivit studiului Eurostat. Documentul relevă că 10% din bulgari transferă fişiere de tip audio sau video prin conexiune de tip peer to peer, 27% trimit e-mail-uri cu fişiere ataşate, iar 32% utilizează motoarele de căutare.

Islandezii, îndrăgostiţi de paginile de internet

În ceea ce priveşte crearea unei pagini de internet, cetăţenii Islandei conduc în studiul Eurostat. Astfel, 31% din islandezi îşi creează o pagină de internet, 33% telefonează online, 41% găsesc, descarcă şi instalează programe pe computer, iar 37% participă la discuţii online. Din studiul Eurostat mai reiese că 23% din islandezi transferă fişiere prin conexiuni de tip peer to peer, 76% e-mail-uri cu fişiere ataşate, iar 86% folosesc motoarele de căutare. Valori apropiate de cele din Islanda se întâlnesc şi în Danermarca.


În ceea ce priveşte media pentru cele 27 de state membre UE, potrivit Eurostat, 10% din cetăţenii comunitari îşi creează o pagină de internet, 25% folosesc telefonia online, 52% descarcă şi instalează programe pe computer, iar 33% participă la discuţii online. Potrivit studiului Eurostat, 13% din cetăţenii comunitari transferă fişiere prin conexiuni de tip peer to peer, 72% trimit e-mail-uri cu fişiere ataşate, iar 80% utilizează motoarele de căutare.


Studiul Eurostat a inclus gospodării cu cel puţin un membru, cu vârstă cuprinsă între 16 şi 74 de ani. Perioada de referinţă este primul trimestru al anului 2007. Membrii gospodăriilor au fost întrebaţi despre accesul la internet, de acasă, al oricărei persoane din reşedinţă.


Persoanele participante la studiu au fost întrebate despre tipurile de activităţi pe care le-au făcut cel puţin o dată prin intermediul internetului, cu acces de acasă sau din oricare alt loc.