Malluri, doar pe hârtie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din cele 140 de proiecte de retail aflate în curs de dezvoltare, doar 70 au şanse reale să fie finalizate Dinamica de pe piaţa de retail promitea o concurenţă acerbă între dezvoltatori.

Din cele 140 de proiecte de retail aflate în curs de dezvoltare, doar 70 au şanse reale să fie finalizate

Dinamica de pe piaţa de retail promitea o concurenţă acerbă între dezvoltatori. Deocamdată, bătălia rămâne doar pe planşeta de proiectare.

În total în principalele oraşe sunt în curs de dezvoltare 140 de proiecte de retail care au ca termen de finalizare anul 2010. Specialiştii avertizează că nu toate proiectele se vor concretiza. "Doar jumătate din centrele comerciale vor ajunge să fie finalizate şi operabile", a declarat Tal Roma, business development manager AFI Europe România.

Motivele ţin atât de posibilităţile financiare ale dezvoltatorilor, cât şi de aglomerarea excesivă a anumitor zone, precum Constanţa, Cluj-Napoca, Ploieşti sau Arad. În aceste oraşe, suprafaţa spaţiilor comerciale la o mie de locuitori ar putea chiar depăşi media europeană.

"În Capitală, stocul şi suprafaţa la mia de locuitori vor creşte de cinci ori, astfel că se va ajunge la 528 de metri pătraţi la o mie de locuitori", a arătat Antonela Marchievici, Real Estate director UniCredit Ţiriac Bank. În situaţia în care mallul nu va depăşi faza de proiect, terenurile deja securizate vor fi revândute sau folosite pentru alte tipuri de dezvoltări.

Chirii chiar şi cu 50% mai mici

Dacă însă toate proiectele anunţate vor fi şi livrate, acestea ar totaliza patru milioane de metri pătraţi închiriabili. O cifră foarte mare în condiţiile în care "piaţa va ajunge în situaţia în care majoritatea oraşelor cu potenţial de dezvoltare vor reuşi să absoarbă un singur proiect de tip mall", a declarat Luiza Moraru, Head of Retail Department CBRE-Eurisko. Pe piaţa proiectelor secundare, chiriile vor scădea considerabil, cu până la 50% în unele cazuri, spune Moraru. Anul trecut cele mai mari chirii din Bucureşti erau 150 de euro pe metrul pătrat pe lună, pe Bulevardul Magheru.

Până la începutul anului trecut pe piaţa românească erau prezenţi mai puţin de 50 de retaileri internaţionali, majoritatea în sistem de franciză. După momentul 1 ianuarie 2007, numărul acestora a explodat pe fondul noilor proiecte de malluri anunţate.

Primii investitori care au dezvoltat centre de tip în România s-au bucurat de succes garantat. "Piaţa absorbea orice proiect doar pentru faptul că era nou", a declarat Marchievici.