Incubatoarele de afaceri oferă subvenţii, dar nu-şi asumă riscuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Iniţierea unei afaceri este, în România, prea scumpă pentru mulţi întreprinzători cu idei originale. De aceea, în ţările dezvoltate s-au înfiinţat aşa-numitele incubatoare de afaceri, în

Iniţierea unei afaceri este, în România, prea scumpă pentru mulţi întreprinzători cu idei originale. De aceea, în ţările dezvoltate s-au înfiinţat aşa-numitele incubatoare de afaceri, în care patronii asistaţi beneficiază de o serie de facilităţi, dacă dovedesc că planurile lor sunt realizabile.
Modelul a fost preluat şi în ţara noastră, unde funcţionează, deocamdată, doar 20 de asemenea centre. Potrivit unei strategii care va fi discutată, în această săptămână, la nivelul Consiliului Economic şi Social, urmează să se înfiinţeze altele noi.
Ce este incubatorul?
La fel ca şi în cazul crescătoriilor de păsări, incubatoarele de afaceri asigură condiţiile necesare naşterii şi lansării în piaţă a unui business, protejând iniţiativa de ameninţările cu care s-ar fi confruntat în afara lor. Practic, întreprinzătorul nu trebuie decât să prezinte un plan de afaceri la care fezabilitatea este evidentă şi să-şi asume riscurile implicite în cazul unui eşec. În astfel de centre găseşti spaţii de producţie bine dotate, la care plăteşti chirii modice (subvenţionate de stat sau autorităţile locale), dar riscul unei eventuale incapacităţi de plată îi revine exclusiv patronului.
Utilităţi la preţ redus
Principalul avantaj al întreprinderii găzduite în vederea incubării constă în faptul că respectivul centru îi pune la dispoziţie spaţii de producţie racordate la reţelele de utilităţi, dar şi spaţii de birouri dotate cu telefon, fax şi calculatoare cu acces la Internet. Ca să le ai la dispoziţie pe toate, din surse proprii, ar însemna o investiţie de cel puţin două ori mai mare decât plata lunară a "întreţinerii" în spaţiul astfel pus la dispoziţie. Un posibil model de subvenţie a chiriei este evidenţiat în tabelul alăturat.
Condiţii de accesare
În noua strategie de dezvoltare a reţelei incubatoarelor, iniţiată de Agenţia Naţională pentru IMM şi Cooperaţie, sunt enumerate condiţiile de bază pe care trebuie să le îndeplinească potenţialii clienţi pentru a fi admişi într-un incubator: * potenţial de dezvoltare rapidă a afacerii; * îndeplinirea obiectivelor specifice de dezvoltare; * prezentarea unui plan de afaceri (sau, după caz, scenariu de dezvoltare) viabil; * acceptarea serviciilor de consultanţă oferite de specialiştii şi administratorii incubatorului; dovada capacităţii proprii de a plăti facilităţile şi serviciile oferite în incubator.