Fără noi fabrici de materiale de construcţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Criza de pe piaţa imobiliară i-a determinat pe investitori să amâne demararea proiectelor din România. Cea mai mare parte din segmentele pieţei de materiale de construcţii va înregistra în acest an o scădere a vânzărilor, ca urmare a numărului mic de locuinţe noi vândute.

Henkel a anunţat deja că noua fabrică de adezivi din zona Moldovei ar putea avea o capacitate de producţie mai mică, adaptată realităţii din această piaţă. Cersanit a respins în Adunarea Generală a Acţionarilor decizia de a cumpăra două terenuri în judeţul Bacău în vederea construcţiei unei noi fabrici. Singurul proiect tip greenfield neafectat de scăderile din piaţă îl reprezintă unitatea de producţie Ceramica Iaşi.

Astfel, piaţa de plăci ceramice, cea de adezivi, de polistiren, vopsele, chiar şi cea de ciment vor înregistra un ritm de creştere în unele cazuri la un nivel de două ori mai mic faţă de cel de anul trecut. Pieţe precum cea de tâmplărie termoizolantă vor stagna în 2008, potrivit jucătorilor din piaţă.

Per ansamblu, piaţa materialelor de construcţii va evolua cu 15% faţă de 20% anul trecut, potrivit lui Claudiu Georgescu, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Materiale de Construcţii. Unele segmente vor avea mai mult de suferit, în special cele care se bazau pe locuinţele noi. În schimb vor creşte vânzările producătorilor de materiale de construcţii destinate sectorului infrastructură.

Nevoie de adezivi, dar mai puţini

Henkel România va construi o fabrică de dimensiuni mai mici în urma evoluţiilor din acest an ale pieţei de adezivi. “În condiţiile actuale, sectorul de materiale de construcţii se va restrânge şi cererea va scădea. Proiectul unei noi fabrici nu va fi stopat.

Probabil vor apărea modificări în ceea ce priveşte capacitatea acesteia, care va fi adaptată cererii”, a declarat Andrei Dumitrescu, directorul de vânzări şi marketing al Diviziei de Adezivi a Henkel România. Acesta a precizat că pentru acest an compania este în grafic în ceea ce priveşte investiţiile, urmând a fi achiziţionat terenul pentru fabrică.

Piaţa de adezivi va avansa în acest an cu doar 10-15%, deşi jucătorii estimau la începutul anului o creştere de 20-25%. „Ritmul scăzut al vânzărilor de apartamente vechi şi noi i-a afectat pe producătorii de adezivi”, potrivit declaraţiilor Laviniei Ciurtin, director de marketing  Henkel România.

Fabrica Henkel din regiunea Moldovei ar fi trebuit să aibă o capacitate anuală de producţie de 200.000 tone de adezivi pe bază de ciment. Grupul mai deţine două fabrici, la Câmpia Turzii, în judeţul Cluj, şi în Bucureşti şi are o cotă de peste 40% din piaţa de adezivi.

Lipsă de curaj pe piaţa de plăci ceramice

Claudiu Georgescu estimează că, în România, dintr-un consum de 40 de milioane de metri pătraţi de plăci ceramice, doar 12 milioane sunt de producţie autohtonă. Aşadar, o nouă unitate de producţie ar fi fost bine-venită. Ea a fost anunţată de polonezii de la Cersanit, care au cumpărat Romanceram. În Adunarea Generală a Acţionarilor s-a decis însă renunţarea la un prim pas în acest sens.

Acţionarii au respins propunerea de a cumpăra peste 35 de hectare de teren în judeţul Bacău pentru 15 milioane de euro în vederea demarării acestui proiect. „Construcţia fabricii face parte în continuare din planurile companiei”, a declarat Jacek Marek, director comercial Cersanit.

Cărămida, singura în grafic

Anul acesta nu a fost, însă, unul cu un avans considerabil pentru a asigura o amortizare rapidă a investiţiei. Piaţa de plăci ceramice va creşte doar cu 10% în 2008, susţinută în mare parte de segmental comercial. Ceramica Iaşi este singurul producător de material a cărui investiţie nu va fi afectată.

Compania a bugetat 24 de milioane de euro pentru o unitate de producţie cărămizi. Proiectul va continua, cuprinzând capacităţile prognozate, datorită faptului că este într-o fază prea avansată. “Nu mai putem da înapoi acum. Să sperăm că situaţia se va remedia”, declară Iulian Mangalagiu, director Ceramica.