Directorii generali susțin că inteligența artificială ar putea avea un impact puternic asupra companiilor
0Directorii generali din întreaga lume recunosc potenţialul inteligenţei artificiale, dar majoritatea întâmpină provocări în adopția acestui tip de program, arată cel mai recent sondaj realizat de compania de servicii EY.
În timp ce peste două treimi (70%) dintre directorii executivi consideră că este necesar să acţioneze rapid în privinţa inteligenței artificiale generative, pentru a evita să ofere concurenţilor un avantaj strategic, o proporţie similară (68%) spun că este dificil să acţioneze rapid din cauza incertitudinii din acest domeniu.
„Conştienţi de potenţialul IA asupra propriilor modele de afaceri, aproape toţi directorii generali (99%) fac sau planifică investiţii semnificative în IA generativă. Pentru a finanţa aceste investiţii, 69% realocă capital de la alte proiecte de investiţii sau bugete tehnologice, iar 23% alocă noi resurse. Totuşi, a investi în IA pentru viitor este mai uşor de spus, decât de făcut: mai mult de un sfert (26%) dintre directorii generali spun că ritmul rapid al dezvoltării IA generative este cea mai mare provocare în luarea deciziilor de alocare a capitalului pentru iniţiativele de IA generativă. Două treimi (66%) consideră că o creştere bruscă a numărului de companii care pretind că au expertiză în domeniul IA complică deciziile privind identificarea şi implementarea parteneriatelor credibile în ecosistem şi a ţintelor de achiziţie”, se arată într-un comunicat EY.
În pofida provocărilor, directorii generali investesc în viitorul forţei de muncă, pentru a accelera iniţiativele privind IA generativă - o majoritate de 87% fie au finalizat, fie sunt în curs de angajare de personal nou, cu potenţial profesional, care are competenţe relevante pentru IA generativă. Mulţi stabilesc activităţi pilot şi parteneriate cu mai multe companii.
„Este cert că directorii generali iau în calcul în momentul de faţă potenţialul IAG de a genera avantaj competitiv, atât în industria în care activează, cât şi pentru organizaţia lor, la nivelul produselor şi serviciilor pe care le oferă sau pentru creşterea productivităţii. Cu toate acestea, este foarte probabil ca investiţiile în inteligenţă artificială să rămână deocamdată prudente şi să se axeze în principal pe identificarea de parteneriate şi pe dezvoltarea resursei umane, pentru a demonstra viabilitatea conceptului şi stabilitatea lui, după ce perioada de entuziasm va fi trecut”, susţine Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România şi Moldova şi Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală şi de Sud-Est şi Regiunea Asiei Centrale.
În timp ce liderii din mediul de afaceri continuă să se confrunte cu instabilitate la nivel macroeconomic, schimbări de reglementare şi volatilitate geopolitică, mulţi dintre aceştia anticipează în continuare niveluri ridicate de creştere pe termen scurt şi îşi dublează investiţiile în cercetare şi dezvoltare şi cheltuieli de capital.
Studiul arată că o majoritate netă a directorilor generali (89%) vizează un anumit tip de tranzacţie în următoarele 12 luni. Cu toate acestea, planurile de fuziuni şi achiziţii au scăzut la cel mai mic nivel din 2014, doar 35% dintre directorii generali planificând fuziuni şi achiziţii în următorul an. Acest lucru poate fi atribuit actualei situaţii incerte la nivel geopolitic şi macroeconomic şi reflectă scăderea reală a fuziunilor şi achiziţiilor axate pe inteligenţă artificială, după o creştere bruscă la începutul acestui an.
„În linii mari, România a fost mai puţin afectată de încetinirea activităţilor de fuziuni şi achiziţii la nivelul Europei Centrale şi de Est, precum şi la nivel internaţional. Cu toate acestea, apetitul pentru tranzacţii în sectorul tehnologiei s-a diminuat în primele nouă luni ale anului 2023 în contextul în care au fost anunţate 26 de tranzacţii, spre deosebire de 42, din aceeaşi perioadă a anului 2022; astfel, s-a înregistrat un declin de 38%. Drept consecinţă, sectorul tehnologiei a coborât de pe primul pe al treilea loc în topul atractivităţii pentru investitori, ce au optat, în schimb, pentru oportunităţile din sectorul bunurilor de consum şi din cel imobiliar”, spune Peter Latos, liderul departamentului de Strategie şi Tranzacţii, EY România.
Jumătate dintre directorii generali (50%) intenţionează să îşi extindă operaţiunile în următorul an în afara sediului central. În ciuda unei creşteri mai mici decât cea aşteptată în China, Asia-Pacific a devenit o destinaţie importantă. China, Australia, India, Japonia şi Singapore figurează în topul primelor cinci destinaţii menţionate de respondenţi la întrebarea: încotro s-ar îndrepta în afara pieţei în care îşi au sediul central.
În ultimii patru ani, liderii de afaceri au reacţionat rapid la schimbarea comportamentului consumatorilor, la resetarea şi reconfigurarea lanţurilor de aprovizionare, la bulversarea pieţei internaţionale de energie şi la schimbări rapide de creştere economică, inflaţie şi rate ale dobânzilor. Cu toate acestea, un număr semnificativ de respondenţi anticipează niveluri mai ridicate de creştere (66%) şi profitabilitate (65%) în 2024, comparativ cu 2023.
Având în vedere că este mai probabil ca previziunile de creştere economică globală să fie revizuite în sens descendent pe termen scurt, directorii executivi ar trebui să analizeze dacă propriile previziuni de creştere reflectă încetinirea pieţei globale preconizată pentru următorii cinci ani.