Premiera în ştiinţă care îl contrazice pe Albert Einstein aduce mai aproape viitorul în care ne vom putea teleporta

„Star Trek“ a ajutat la popularizarea conceptului de teleportare.

Unul dintre visurile frumoase ale omenirii este teleportare. E de o utilitate imensă să ajungem să călătorim dintr-un loc în altul, la sute sau mii de kilometri depărtare, în mai puţin de o secundă. Acum, oamenii de ştiinţă au făcut un pas înainte imens în acest domeniu.

În „Star Trek“, personajele sunt capabile să călătorească în câteva secunde la zeci, sute sau chiar mii de kilometri depărtare folosind teleportarea. Oamenii de ştiinţă cercetează de decenii bune acest domeniu, dar fără reuşite în fizica cuantică. Acum, o echipă de cercetători susţine că a reuşit o premieră în acest domeniu şi descoperirea lor ar putea certifica teoria mecanicii cuantice, conform CNET, care citează studiul publicat în ScienceMag.

Teleportarea cu care s-a experimentat până acum presupune că atomii sunt transmişi pe anumite distanţe, cam ca în „Star Trek“ numai că la nivel mult mai mic. Ei bine, teleportarea cuantică presupune că nu muţi componentele fizice, ci informaţia cuantică, adică în acest caz spinul electronilor care le defineşte starea. „Muţi“ informaţia, dar nu şi materia, în ceea ce se numeşte entanglement cuantic (n.r.: pentru acest cuvânt s-a încercat o găsire a unui corespondent în română, dar nu există unul potrivit pentru a descrie corect procesul).

Teleportarea cuantică se bazează pe acest principiu al entanglementului cuantic, care presupune o „cuplare“ cuantică între particule. Albert Einstein, unul dintre cei mai mari fizicieni ai secolului trecut, nu aprecia mecanica cuantică şi, prin urmare, nici această teorie. El considera că fizica ar trebui să reprezinte o realitate în timp şi spaţiu, nu diverse acţiuni de natură obscură desfăşurate la distanţă. Asta e entanglement cuantic însă, proprietăţile unui sistem cuantic sunt corelate cu ale altuia, iar pentru observator apare drept teleportare.

Acurateţe de 100% şi planuri mari

Fizicienii de la Institutul Kavli pentru Nanoştiinţă sunt cei care au reuşit premiera de acum şi au transmis informaţia pe o distanţă de trei metri. Astfel de experimente au mai fost derulate în trecut, dar actuala echipa a reuşit pentru prima dată să teleporteze cuantic cu o acurateţe de 100%, informaţia codificată în particule subatomice. Ei au folosit electroni din diamante ţinute la temperaturi scăzute. Acestea au servit drept „miniînchisori“ pentru ca cercetătorii să poată observa corect starea particulelor.

Următorul pas pentru cercetători e să reuşească acest tip de teleportare pe o distanţă mai mare, de peste un kilometru. De asemenea, vor să vadă dacă entanglementul este mai rapid sau nu decât viteza luminii. Ipoteza lui Einstein poate avea mai mult de suferit, dacă se demonstrează asta, dar şi aceasta a venit într-o vreme în care ştiinţa modernă era la început.

„Sunt vreo cinci sau şase grupuri de cercetători care se întrec să demonstreze că Einstein n-a avut dreptate. E un peşte mare de prins aici“, a caracterizat Ronald Hanson, fizicianul care a condus echipa, despre această cursă a teleportării cuantice. Odată cu această premieră, se poate avansa mai mult şi în domeniul creării calculatoarelor cuantice, cu o putere de calcul de câteva sute până la mii de ori mai mare decât în prezent.