Spaima taximetriştilor: Uber a ajuns la Bucureşti. Cum funcţionează aplicaţia şi de ce este interzisă în anumite state

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aplicaţia Uber îi poate transforma pe bucureşteni în şoferi de taxi FOTO AP
Aplicaţia Uber îi poate transforma pe bucureşteni în şoferi de taxi FOTO AP

Uber în România. Serviciul de conectare al pasagerilor şi şoferilor, Uber, a lansat miercuri în Bucureşti UberX, platforma prin care oricine poate deveni taximetrist de ocazie. Autorităţile nu ştiu cum să răspundă.

Compania americană Uber a lansat miercuri, la Bucureşti, serviciul UberX. Acesta reprezintă o formă de taximetrie ad-hoc, în care şoferii şi pasagerii sunt conectaţi cu ajutorul aplicaţiei construite de Uber. Zvonurile despre prezenţa Uber în România au început să apară din 2014, dar abia acum s-a finalizat procesul. În Bucureşti, Uber are deja câţiva şoferi care au realizat primele curse şi doi oameni care se ocupă de partea operaţională locală. 

Tariful de bază pentru Uber este de 1,39 de lei pe kilometru, la fel ca la majoritatea taximetrelor din Bucureşti. De asemenea, Uber menţionează şi preţul de staţionare pe minut, adică 0,23 de lei. Nici taxiurile tradiţionale nu sunt străine de asemenea tarif, dar nu îl menţionează. Şoferii Uber nu vor avea maşinile marcate şi nu vor putea fi recunoscuţi pe stradă, ci vor avea doar telefonul cu aplicaţia pe bord. 

Practic, bucureştenii au un mijloc de transport alternativ, care ar putea fi folosit. Însă cei care vor dori Uber vor fi nevoţi să îşi dea numărul cardului, pentru ca tranzacţia să fie făcută fără fricţiune, doar prin intermediul telefonului. 

Uber vrea să discute cu autorităţile

Canadianul Rob Khazzam, directorul pentru lansări inaternţionale de la Uber, se declară optimist, deşi Bucureştiul este o piaţă competitivă. Potrivit acestuia, în oraş există o rată de 1,3 şoferi pentru o singură maşină, în scădere ca trend. Scopul Uber, potrivit lui Khazzam, este să reducă numărul de maşini de pe şosele şi să ofere o alternativă celor cu maşină. În 2015, scopul lui Rob Khazzam este extinderea. „Vrem să avem mai mulţi şoferi şi să devenim operaţionali în adevăratul sens al cuvântului. De asemenea, vrem să colaborăm cu autorităţile, Guvernul sau ONG-urile pentru a ne face mai bine înţeleşi”, a declarat Khazzam pentru „Adevărul”.

Uber Romania Rob Khazzan
Uber Romania Rob Khazzan

„UberX e doar o alternativă. Poţi să mergi cu bicicleta, pe jos, cu autobuzul sau cu un taxi. Noi încercăm să reducem numărul de maşini raportate la şoferi“, a declarat Khazzam (foto dreapta). Pentru canadian, Uber e un serviciu care se bazează pe filosofia alegerii. 

„Trebuie să creăm alternative mai bune de transport. Fiecare oraş are obligaţia de a reduce traficul şi să se adapteze pe mobilitate. Noi am creat un sistem şi cooperăm cu organele legale. Dar unele legi au fost scrise în anii ’70 şi nu se mai aplică în era smartphone-ului. În unele zone, statele trebuie să-şi adapteze reglementările“, a spus Rob Khazzam.

Uber, o istorie controversată

În Silicon Valley, Uber este considerată o companie care are mari dificultăţi în a-şi păstra etica sau a oferi un serviciu corect din punct de vedere moral. În momentul de faţă, Uber activează în 55 de oraşe. Există ţări, Statele Unite sau Franţa, unde serviciul s-a extins în mari metropole. Anul 2014 a fost unul foarte controversat pentru companie. Astfel, pe 25 noiembrie 2014, Uber a primit prima interdicţie pe teritoriul american, acolo unde lucrurile au operat excelent până acum. O curte din statul Nevada a interzis serviciile companiei. În decembrie, New Delhi, din India, a interzis Uber, după ce un şofer a violat o pasageră. În acelaşi timp, în California, procurorii au început o investigaţie faţă de modul în care Uber îşi selectează şoferii, spunând că firma a făcut declaraţii false privind seriozitatea cu care-i verifică pe aceştia. În plus, Uber are, în străinătate, un preţ care se adaptează în funcţie de ofertă. Dacă sunt multe cereri, preţul creşte. În timpul crizei ostaticilor de la Sydney, de pe 15 decembrie 2014, preţul UberX a crescut de patru ori, în timp ce în New York, câteva zile mai devreme, preţurile au crescut în timpul uraganului. 

Uber: cum funcţionează

Şoferii şi pasagerii se conectează cu ajutorul aplicaţiei de Android sau iOS. Pentru şoferi, procesul este mai lung. Ei trebuie să aibă minimum 21 de ani, să nu aibă cazier şi să aibă toate actele maşinii în regulă. De asemenea, reprezentanţii Uber România vor verifica maşina acestuia. După acest proces de selecţie, care poate dura zile sau câteva săptămâni, şoferul primeşte acces în aplicaţie. Aceasta afişează numele său, pozele maşinii şi calificativele oferite de utilizatori de-a lungul timpului. Clientul se înscrie în aplicaţie cu Facebook sau cu o adresă de em-ail. Trebuie să introducem şi cardul bancar, pentru că plăţile se vor face direct. Pentru a cere un taxi, vom da adresa noastră exactă, dar şi destinaţia, iar aplicaţia va oferi un timp estimat în care va ajunge şoferul. Cursa se taxează automat cu 6 lei, în cazul în care distanţa parcursă este mică şi drumul ar costa sub această sumă. De asemenea, în cazul unei comenzi anulate, clientul este taxat automat cu aceeaşi sumă: 6 lei. Kilometrajul este calculat de interfaţa Google Maps din interiorul UberX. La final nu se lasă bacşiş şoferului. 

Uber Romania
Uber Romania


Aplicaţia Uber, versus Lyft, unul dintre concurenţii săi americani FOTO AP

Autorităţile sunt reticente

Nici reprezentanţii Primăriei Municipiului Bucureşti nu sunt pregătiţi pentru întâmpinarea provocărilor Uber. Deşi de ieri a apărut un serviciu alternativ de taximetrie în localitate, cei de la Primărie nu au o soluţie adaptată mediului în care acţionează acesta – internetul şi aplicaţiile mobile. 

„Dacă plata se face pe bază de factură la sediul firmei, serviciul se numeşte Rent a Car cu şofer şi este legal. Dacă plata se face la şofer, cu casă de marcat, este taximetrie mascată şi este în afara legii”, a declarat Ion Dedu, şeful Direcţiei de Transporturi din cadrul Primăriei Bucureşti. De asemenea, Primăria a declarat că organele de legiferare trebuie să ia o decizie, deoarece aplicaţia nu poate fi judecată după legislaţia în vigoare. 

Mihai Ghişă, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor în Regim de Taxi şi Închiriere (APTTI), atrage atenţia că, odată cu lansarea programului UberX în România, intervine în piaţă concurenţa neloială. „Taxează altfel decât noi, sunt autorizaţi altfel decât noi, dar serviciul oferit este acelaşi – transport persoane. Noi trebuie să avem anumite maşini, în funcţie de anumite criterii, la ei se vor accepta maşini cu două uşi, cu nouă locuri etc.“, a spus Ghişă. 

El crede că intrarea Uber pe piaţa din Bucureşti va afecta comenzile taximetriştilor autorizaţi. Totuşi, preşedintele APTTI spune că lipsa de experienţă a şoferilor Uber se va resimţi. „Problema cea mare cu care se vor confrunta cei de la Uber este că nu vor avea şoferi profesionişti, aceştia nu vor şti să meargă la adresă“, a spus Ghişă. 

El a adăugat că serviciul va fi unul profitabil pentru Uber, însă nu şi pentru şoferii care vor oferi servicii. Uber va reţine 20% din veniturile taximetriştilor, iar plata pentru aceştia se face la finalul săptămânii, nu instantaneu. Practic, clientul trimite banii către serverele Uber, iar apoi aceştia redirecţionează veniturile către şoferi. 


Uber în România. Interviu cu responsabilul pentru extinderea companiei: „Trebuie să creăm alternative de transport”

Uber, cea mai populară aplicaţie care conectează şoferii maşinilor personale cu potenţiali clienţi, s-a lansat în Bucureşti. Aplicaţia practic transformă şoferi simpli în taximetrişti. Rob Khazzam, directorul internaţional de lansări al Uber a vorbit cu „Adevărul“ pentru a prezenta perspectiva companiei.

Oficialii Uber, aplicaţia care a uimit lumea transporturilor şi a exasperat taximetriştii, încă nu ştiu când va fi disponibil serviciul în România

Oficialii Uber au anunţat în urmă cu câteva luni că aplicaţia omonimă va fi lansată şi în România, însă reprezentanţii companiei americane încă nu ştiu când serviciul va fi disponibilă în ţara noastră, afirmând că încă analizează piaţa.

Protest al şoferilor de taxi în mai multe oraşe din Europa împotriva aplicaţiei de smartphone Uber

Şoferii de taxi vor să transforme miercuri în „parcări uriaşe“ mai multe oraşe din Europa, printre care Londra, Madrid şi Berlin, pentru a protesta faţă de aplicaţia pentru smartphone Uber, care face legătura între pasageri şi şoferii unor maşini dispuşi să ofere contra cost servicii de transport.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite