Oraş pentru oameni – Ghid explicativ

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Strazile din Nantes sunt împărţite echitabil între toţi participanţii la trafic. Cei care aleg transportul motorizat individual nu blochează circulaţia transportului public, a pietonilor sau a bicicletelor. FOTO Marian Ivan
Strazile din Nantes sunt împărţite echitabil între toţi participanţii la trafic. Cei care aleg transportul motorizat individual nu blochează circulaţia transportului public, a pietonilor sau a bicicletelor. FOTO Marian Ivan

A fost un weekend liniştit, cu zeci de mii de bucureşteni fugiţi din Capitală. Undeva, pe lângă Kiseleff, noul primar al Capitalei, este nevoit să stea de două ori la semafor, probabil, în maşina dotată cu aer condiţionat. Undeva, „în caniculă“, nişte oameni fac sport pe un tronson din bulevardul Kiseleff. Este un eveniment tradiţional în Capitală. O firimitură de oraş a fost închisă traficului rutier şi a fost redată oamenilor.

Gabriela Firea, primar general, face declaraţii la TV:

„Ieri era coada de masini de la Casa Presei Libere pana la Guvern. M-am gandit ca este un accident, am incercat sa ajung mai repede, sa vad ce se intampla. Ce credeti ca se intampla? Bulevardul Kiseleff era blocat, erau cativa tineri care jucau tenis - foarte putini pentru ca era si canicula si cei cativa tineri, care foarte bine ca faceau sport, dar nu era cazul sa o fac pe Bd. Kiseleff - si tot centrul Capitalei era paralizat, toata lumea suparata.”

Mii de reacţii. Reţelele sociale se încing. Mi-am spus punctul de vedere, când am fost întrebat.

Răul a fost făcut. După ani de zile în care Kiseleff-ul a fost închis pe acel tronson, au reapărut discursurile celor care nu mai pot merge cu maşina exact pe acel tronson.

Doamna primar revine cu precizări. M-am bucurat că încercă s-o dreagă. oprescu n-ar fi făcut asta. Ar fi insistat în prostie până în pânzele albe.

Din tot discursul doamnei Firea, mi-a atras atenţia acest fragment.

„Am mai văzut o reacţie pe care aş vrea s-o comentez puţin. (…) Trebuie să ne ocupăm în capitală de oameni, nu de maşini. Perfect adevărat… dar în acele maşini sunt tot oameni!” – Gabriela Firea, primar general

Este clar că doamna primar nu înţelege conceptul „Oraş pentru Oameni”. Problema se pune dacă vrea să afle, să înţeleagă… Pentru că nu va putea face niciodată din Bucureşti un Oraş pentru Oameni, dacă nu va înţelege nevoile oamenilor.

Nu am să discut deloc despre importanţa evenimentelor de stradă. Voi vorbi doar din punct de vedere al mobilităţii.

Trebuie înţeles că pe (tronsonul din) Kiseleff a fost închisă doar circulaţia maşinlor. Oamenii au putut circula fără nicio restricţie.

De obicei, reacţia următoare este… cum adică să merg pe jos X km?

Şi aici apar statisticile: 45% din călătoriile din Bucureşti sunt mai scurte de 3 km. Distanţa medie a călătoriilor în Bucureşti este de 6,8 km.

Cifrele de mai sus fac parte din studiile realizate în cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) Bucureşti-Ilfov. Este un plan care îşi propune să facă din Bucureşti un Oraş pentru Oameni. Cum ar putea un primar să aplice un astfel de plan dacă nu înţelege conceptul?

Experţii s-au gândit şi la asta. Au prevăzut, ca metodologie de aplicare a acestui tip de planificare, multe întâlniri de informare. Însă oprescu n-a vrut ca bucureştenii să afle. Nici ceilalţi doi primari (interimari).

A venit rândul doamnei Firea să ne arate dacă vrea să afle, alături de cetăţenii din Bucureşti şi Ilfov, ce înseamnă Oraş pentru Oameni. Pentru că, fără ca acest concept să fie înţeles, planul poate fi aruncat la coş.

Să fie clar… implicarea activă a cetăţenilor în acest tip de strategie nu este un moft. Este o obligaţie a autorităţilor! Însă nicio administraţie locală nu a respectat-o. Mă refer la oraşele mari, precum Iaşi, Bucureşti, Craiova, Timişoara, Ploieşti, Galaţi, Cluj-Napoca şi Braşov.

Singura excepţie este la Constanţa. Împreună cu asociaţiile din Coaliţia ONGurilor Constanţa, Primăria din Constanţa oferă posibilitatea constănţenilor să afle care sunt principiile planificării mobilităţii urbane durabile. În limbaj popular… Oraş pentru Oameni.

Începând de astăzi, timp de 7 zile, câte 3 ore pe zi, oricine poate participa la aceste întâlniri. Dacă sunteţi în Constanţa, este suficient să veniţi la Delfinariu, pe la 16.45. Sala are aer condiţionat… la fel ca în maşină. Mai multe detalii aici.

Cei care nu pot participa, pot urmări online întâlnirile accesând următoarele link-uri.

Ziua1, Ziua2, Ziua3, Ziua4, Ziua5, Ziua6, Ziua7

Dacă s-ar uita peste înregistrări, doamna Firea ar putea afla de ce transportul public gratuit nu a dat rezultate în alte oraşe şi de ce cumpărarea de 200 de autobuze pentru RATB nu este o prioritate pentru Capitală.

Sunt sigur că doamna primar va respecta obligaţiile ce-i revin de a organiza întâlniri de infromare a bucureştenilor, astfel încât administraţia, alături de cetăţeni, să înţeleagă şi să aplice corect conceptul Oraş / Planificare pentru Oameni*.

Sau putem în continuare să ne lăudăm că Bucureşti este cel mai congestionat oraş din UE şi să dăm vina pe… soartă.


Marian Ivan – membru cofondator OPTAR

*pe coperta documentelor PMUD scrie Planificare pentru oameni


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite