Oprescu le face noi promisiuni bucureştenilor: parcări în tot Centrul, piste de biciclete şi parcuri modernizate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primăria Municipiului Bucureşti a propus mai multe Planuri Urbanistice Zonale menite să dea o faţă modernă, dar şi utilă mai multor pieţe ori chiar bulevarde centrale din oraş. Aflate acum în faza de consultare publică ori chiar în demersurile pentru atribuirea lucrărilor, proiectele pot fi consultate de bucureştenii interesaţi de oraşul lor.

Planul Urbanistic General (PUG) al Capitalei, un plan strategic de dezvoltare specific oricărui oraş, se află în prezent într-o nouă aducere la zi. PUG-ul Bucureştiului prevede o multitudine de preschimbări prin care oraşul ar trebui să treacă din motivaţii evidente: modernizare, fluidizare a traficului, mărirea spaţiului verde, într-un cuvânt, creşterea nivelului de trai al celui care trăieşte în Bucureşti.

Pe de altă parte, Primăria Generală, în fruntea căreia se află primarul general Sorin Oprescu, a fost acuzată, nu de puţine ori, fie de lipsă de transparenţă în luarea deciziilor, fie de construirea unor proiecte care încurajează traficul rutier în detrimentul celui alternativ, al transportului public şi chiar al celui pietonal.

Calea Victoriei

image

Unul dintre proiectele care ar trebui aplicate anul acesta este reamenajarea celei mai vechi străzi din Bucureşti, Calea Victoriei. O amenajare timidă a început în 2011, când o parte din trotuare au fost lărgită. Potrivit directorului executiv al Direcţiei de Transporturi din Primăria Municipiului Bucureşti, Ion Dedu, planurile de circulaţie pentru Calea Victoriei au fost aprobate, încă de anul trecut. Pe o mare porţiune din Calea Victoriei vor rămâne doar două benzi de circulaţie, restul spaţiului recuperat fiind transformat în piste de biciclete şi în spaţii pietonale. „Doar în intersecţiile în care avem nevoie de mărirea capacităţii pentru viraje stânga-dreapta vor exista trei-patru benzi“, explică Ion Dedu.

Mai precis, potrivit site-ului Observatorul Urban, se va păstra sensul unic, iar traficul auto se va îngusta la două benzi de trei metri lăţime fiecare. Pe partea estică a Căii Victoriei se va realiza, la cota circulaţiei auto, o pistă pentru biciclişti pe care se va rula în ambele sensuri (două benzi cu o lăţime totală de trei metri). Traversări ale Căii Victoriei pentru biciclişti vor fi la intersecţiile cu strada Gheorghe Manu, Mihail Moxa, Bulevardul Dacia, strada Ştirbei Vodă, strada Câmpineanu şi Bulevardul Regina Elisabeta. Restul profilului transversal este alocat trotuarelor.

Astfel, în dreptul Muzeului George Enescu, trotuarul va avea între 3,70 şi 3,90 metri, la Muzeul Colecţiilor 4,40 metri, iar la Muzaul Naţional de Artă între 4,80 şi 13 metri. Pe de altă parte, trotuarul în dreptul Casei Vernescu (ce acum dispare pe o porţiune) va fi lărgit doar pînă la 0,93 - 1,66 metri. 

Planul Urbanistic de Detaliu Central Bucureşti, transformat în PUZ-uri

Tot în cadrul amenajărilor ce ar urma să fie făcute în centrul oraşului se numără însă şi câteva proiecte de anverguă. Iniţial prevăzută într-un singur Plan Urbanistic de Detaliu, amenajarea centrului oraşului este propus în prezent prin mai multe Planuri Urbanistice Zonale. Dintre acestea se numără şi PUZ Rahova - Uranus - Piaţa de Flori, PUZ Piaţa Constituţiei - Antim - Bulevardul Unirii, PUZ Parc Sfinţii Apostoli - Podul Calicilor, PUZ Parc Izvor - Pod Mihai Vodă, PUZ Spaţiu Public Sala Palatului.

Observatorul Urban a făcut o analiză a proiectelor din punct de vedere urbanistic. Redăm mai jos punctele esenţiale prevăzute de proiectele propuse de Primăria Capitalei. Trebuie menţionat că acestea se constituie într-o primă propunere în cadrul procedurii de elaborare şi adoptare a PUZ-urilor. Pînă la supunerea PUZ-urilor atenţiei Consiliului General vor mai exista patru consultări. Bucureştenii au astfel ocazia de a-şi spune părerea. Cei interesaţi de mai multe detalii au la dispoziţie pagina de internet a Primăriei Capitalei unde sunt oferite mai multe detalii privind proiectele şi se aşteaptă comentarii.

PUZ Rahova - Uranus - Piaţa de Flori

Printre aspectele importante, proiectul propune reamenajarea Pieţei de Flori, amenajarea pietonală a spaţiului de la intersecţia Căii Rahova cu strada Uranus, dar şi construirea unei parcări de 217 locuri cu acces din Calea Rahova şi din Bulevardul George Coşbuc. Parcarea ar urma să fie construită sub Piaţa de Flori.

„În zonă se află o comunitate locală sudată aflată în sărăcie, cu majoritatea membrilor ameninţaţi cu evacuarea în urma retrocedărilor. Aceasta, împreună cu artişti, sociologi, arhitecţi a propus primăriei de sector proiecte de locuire scială şi adăpostire a unor activităţi ce pot asigura un cîştig întregii comunităţi (de exemplu: spălătorie de haine), din păcate PUZ-ul este indiferent faţă de această comunitate, problemele şi proiectele ei. Planul ar mai putea fi extins în zonele industriale adiacente, abandonate/ slab utilizate, cu valoare culturală (monumente istorice) şi potenţial de reconversie“, este de părere autorul articolului citat.

image

Aşa ar urma să arate Bulevardul Unirii - Antim - Piaţa Constituţiei FOTO Observatorul Urban

PUZ Piaţa Constituţiei - Antim - Bd. Unirii

O parte a acestui proiect a început încă de anul trecut. Tot atunci s-au iscat mai multe discuţii între societatea civilă, de o parte, şi autorităţi, de celalată parte. Autorităţile erau acuzate că nu ţin cont de spaţiul verde şi că încurajează traficul rutier prin crearea unor parcări în spic.

Practic se propune o reamenajare a întregului bulevard, traficul rutier fiind mutat.

Proiectul propune pietonalizarea firelor carosabile aflate între trotuarul sudic al bulevardului şi lanţul de fântâni, aici apărînd mai multe pavilioane de servicii. În acelaşi timp, PUZ-ul prevede şi realizarea unei parcări chiar în Piaţa Constituţiei unde ar urma să intre 988 de maşini.

image

Aşa ar urma să arate Parc Sfinţii Apostoli - Podul Calicilor FOTO Observatorul Urban

PUZ Parc Sfinţii Apostoli - Podul Calicilor

Principalele modificări propuse constau în reafacerea podului din continuarea străzii Şelari, care va fi exclusiv pietonal, marcarea unor piste de biciclete de câteva sute de metri, dar şi amenajarea unei parcări subterane de 298 de locuri cu acces din strada Daniel Gheorghe.

image

Aşa ar urma să arate Parc Izvor - Pod Mihai Vodă FOTO Observatorul Urban

PUZ Parc Izvor - Pod Mihai Vodă

Planul discută amenajarea Parcului Izvor cu noi alei. De asemenea, peste râul Dâmboviţa ar urma să fie creată o legătură pietonală între strada Lipscani şi Parcul Izvor. Nici acest proiect nu evită amenajarea unei parcări, mai exact, una de 277 de locuri ar urma să fie creată în zona viitoarei pasarele pietonale.

Trebuie spus că în jurul Parcului Izvor s-au creat mai multe controverse, care se leagă în mod direct de Tronsonul II al Bulevardului Uranus, care ar urma să ia o bucată din parc. În dezbaterea publică a PUZ-ului pentru Tronsonul II al Bulevardului Uranus, societatea civilă a acuzat municipalitatea că două treimi din Parcul Izvor ar urma să fie încadrat într-o zonă construibilă, ceea ce ar putea favoriza dispariţia parcului. Reprezentanţii Primăriei Capitalei au declarat pentru „Adevărul“ că viitorul bulevard ar urma să „muşte“ foarte puţin din parc, spaţiul verde nefiind afectat şi că este o soluţie viabilă pentru renunţa la ridicarea unei pasarele, aşa cum se prevedea iniţial.

PUZ Spaţiu Public Sala Palatului

Printre detaliile de amenajare a spaţiului din jurul Sălii Palatului, acest Plan propune construirea a două parcări subterane, una de 526 locuri, iar cealaltă de 450.

image

Aşa ar urma să arate Piaţa Cantacuzino - Piaţa Lahovary FOTO Observatorul Urban

PUZ Piaţa Cantacuzino - Piaţa Lahovary

Prin acest Plan Urbanistic Zonal suprafaţa trotuarului sudic din Piaţa Lahovary va fi mărită, astfel că statuia din mijlocul pieţei, va fi înglobată de acesta. Totodată, se propune construirea a două parcaje subterane, în Piaţa Cantacuzino, de 188 locuri, şi în Piaţa Lahovary, de 205 locuri. În ceea ce priveşte Piaţa Cantacuzino, Grădina Icoanei este prelungită cu un spaţiu dedicat pietonilor pînă aproape de Parcul Ioanid. „Noul proiect nu ţine cont de studiul comandat de aceeaşi Primărie în urmă cu cîţiva ani privind detalierea reglementării zonei protejate Pitar Moş care propunea lărgirea trotuarului pe latura pieţii cu Spitalul de Urgenţe Oftalmologice, de la acesta pînă în dreptul Teatrului Ţăndărică. În locul unui spaţiu dedicat pietonilor, în relaţie cu un spaţiu verde de pe latura nord-estică a pieţei, actualul proiect amplasează accese auto în parcaj“, comentează autorul articolului.

Potrivit sursei citate, PIDU Central Bucureşti şi PUZ-urile, acum în fază de iniţiere, vor fundamenta viitoarele proiecte de atragere a fondurilor europene nerambursabile.

Mai puteţi citi:

Specialist în mobilitate urbană: „Bulevardul Unirii a fost distrus“. Arhitectul-şef: „Am grijă de copaci, am mai făcut parcări“

Amenajările Bulevardului Unirii continuă să producă controverse în rândul opiniei publice bucureştene. În timp ce specialiştii în mobilitate urbană susţin că nu se păstrează principiile  europene moderne, autorităţile acuză oamenii de rea intenţie.

Planurile de reamenajare a Căii Victoriei au fost aprobate: mai puţine maşini, mai mult spaţiu pentru pietoni şi biciclişti

Primăria Capitalei plănuieşte să diminueze capacitatea de circulaţie pentru maşini de pe Calea Victoriei şi să lărgească zona destinată pietonilor şi transportului alternativ. Directorul Direcţiei de Transporturi, Ion Dedu, spune că planurile au fost aprobate. Pe viitor, municipalitatea are în plan şi transformarea Pieţei Revoluţiei în zonă pietonală.

Unul dintre punctele negre ale raportului MCV: nerespectarea deciziilor judecătoreşti primite de Primăria Capitalei

Unul din punctele raportului Mecanismului de Cooperare şi Verificare întocmit de Comisia Europeană, publicat miercuri, este nerespectarea deciziilor judecătoreşti de către autorităţile publice. Prin acest aspect, Primăria condusă de Sorin Oprescu este vizată de cel puţin trei puncte, susţin reprezentanţii societăţii civile.

Controversele unui proiect de 30 de milioane de euro. De ce e atacată în instanţă investiţia-mamut a Primăriei Capitalei, Bulevardul Uranus

Conflictul dintre societatea civilă şi Primăria Capitalei pe tema bulevardului care leagă nordul de sudul oraşului nu pare să se fi terminat. În timp ce municipalitatea acuză întârzieri masive pe seama ONG-urilor, reprezentanţii societăţii civile vorbesc despre dezinformare, nerespectarea legii şi acuză Primăria condusă de Sorin Oprescu cu noi procese.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite