Aeroportul Internaţional Timişoara e în pericol să rămână fără sprijin de la buget
0Conform unor noi reglementări ale Comisiei Europene Aeroportul Internaţional Timişoara ar putea să nu mai primească ajutor de stat pentru operare, dar de acest statut va mai putea beenficia aeroportul din Arad, unul de dimensiuni mici.
Comisia Europeană a adoptat la sfârşitul lunii februarie noile norme privind ajutoarele de stat pentru aeroporturi şi companii aeriene din spaţiul comunitar.
În contextul schimbărilor înregistrate pe piaţă în ultimii zece ani, Comisia a iniţiat o revizuire a acestor norme, prima consultare publică având loc în 2011, iar a doua în iulie 2013. În urma acesteia, Bruxelles-ul a anunţat că, printre altele, vrea să oprească acordarea ajutoarelor de stat pentru aeroporturile regionale cu mai mult de 200 de mii de pasageri pe an.
Comisia a renunţat momentan la această propunere în urma unei campanii derulate de mai multe organisme europene şi de la bun început, aceasta în urma solicitării realizate de Comisia Economică a Adunării Regiunilor Europene (ARE).
Publicarea noilor norme reglementează posibilitatea acordării de ajutoare de stat pentru operare către aeroporturile regionale cu mai puţin de 700.000 de pasageri pe an, pentru o perioadă de tranziţie de 10 ani, urmând ca după 5 ani Comisia Europeană să reevalueze situaţia. Se va analiza dacă sumele de bani au fost folosite în general pentru creşterea aeroporturilor şi nu doar pentru supravieţuirea şi menţinerea acestora. Pachetul de norme prevede şi ajutoare de stat pentru investiţii şi deschiderea unor noi rute aeriene.
„Este o recunoaştere a eforturilor depuse de ARE, în contextul în care nesusţinerea acestor aeroporturi ar fi produs efecte negative importante nu doar comunităţilor regionale, ci chiar întregii Europe. În România, majoritatea aeroporturilor ar fi avut de suferit, în condiţiile în care acestea depind de ajutorul de stat pentru operare şi dezvoltare. Aeroporturile asigură conectivitate şi mobilitate, generând dezvoltare economică interregională şi locuri de muncă” a declarat Marian-Constantin Vasile, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş, şeful respectivei comisii economice.
Conform statisticilor, transportul aerian are o contribuţie importantă la economia europeană, cu aproximativ 20 de milioane de zboruri, 18 milioane de tone de marfă şi 1,5 miliarde de pasageri pe an.