De ce nu a fost angajată Paula Rad la Operă şi cât de talentată e soprana-femeie de serviciu de la „Românii au talent“: ce spun reprezentanţii instituţiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Are o voce superbă, are 11 ani de canto, dar din cauză că nu are pile nu a fost angajată la Operă şi acum este femeie de serviciu“ – aceasta a fost, pe scurt, povestea Paulei Rad, tânăra care a emoţionat publicul emisiunii „Românii au talent“. Paula a susţinut că la ultima audiţie i s-a spus „să mai aştepte“. „Adevărul“ a stat de vorbă cu cel care a respins-o pe Paula, dar şi cu alţi specialişti care au vorbit despre prestaţia tinerei.

Absolventa de Conservator din Cluj Paula Rad (28 de ani) a impresionat juriul şi telespectatorii emisiunii „Românii au talent“ cu o arie foarte cunoscută de operă. Şi mai tare a impresionat povestea ei: după 11 ani de canto, tânăra de 28 de ani este femeie de serviciu. Ea s-a plâns că a încercat să se angajeze la Operă, i s-a spus că are o voce frumoasă, dar trebuie să mai aştepte. Actorul Florin Călinescu, membru al juriului, a atacat dur conducerea Operei care nu a angajat-o pe tânăra talentată: „În cazul tău mi se pare o nedreptate pentru care cred că pedeapsa pe lumea asta este puţină. Nu pot să cred că trebuie să ai numai părinţi, pile, soţi, amanţi şi aşa mai departe. Să le fie ruşine“. 

Ce spune cel care „a refuzat-o“

Adrian Morar, directorul artistic al Operei din Cluj la care Paula Rad a fost în audiţie, a declarat pentru „Adevărul”: „Într-adevăr a fost la o audiţie, cred că era prin 2014. Ca Paula Rad sunt zeci de soprane pentru că vocea de soprană este cel mai des întâlnită. Paula are, spre deosebire de alte soprane, un volum de luat în considerare, are decibeli în voce, eu o cunosc de la Conservator. Ea când a venit la audiţia de la Operă nu a dat tot ce a putut, pentru că fusese răcită săptămâna respectivă. Audiţia nu a fost extraordinară. A fost o audiţie care îi reliefa vechile calităţi“. 
 

Morar îşi aminteşte că i-a spus tinerei că trebuie să mai aştepte pentru a obţine un job plătit la Operă, pentru că nu are capacitatea şi experienţa necesară: „Audiţia nu s-a făcut pentru angajare la Opera din Cluj, pentru că nu aveam posturi libere. A fost o audiţie specială făcută la cererea ei. Scopul audiţiei era să-i apreciem calităţile şi s-o avem în vedere în viitoarele proiecte ale noastre. După ce termini Conservatorul nu ai repartiţie, ci trebuie să aştepţi eliberarea unui post la Operă. Cei care termină Conservatorul nu se află, decât foarte rar şi nu e cazul Paulei, la un nivel care să le permită să facă un rol. Există o perioadă după Conservator în care te formezi pe scenă, într-un anumit cadru, înveţi rolul şi apoi poţi să speri la un post la Operă. Paula trebuie luată şi condusă spre un studio de operă pentru a se perfecţiona. Eu i-am spus să mai aştepte pentru că, deşi avea voce, nu avea capcitatea şi experienţa necesare pentru a fi angajată. Iar, pe de altă parte, nici nu erau posturi libere”. 

Una dintre modalităţile de formare a absolvenţilor este să facă voluntariat în cadrul Operei. „Nici nu poate fi vorba ca Paula să fie mai bună decât soliştii angajaţi la Opera din Cluj. Nu a atras atenţia ca fiind deosebită, în afară de faptul că are vocea un pic mai sonoră decât a altor soprane. Avem soprane cu voce asemănătoare care fac voluntariat la Operă, tocmai pentru a se perfecţiona. În plus, cele care fac voluntariat ştiu solfegii, lucru cu care Paula nu se prea poate lăuda”, a mai spus Morar. El a concluzionat că „în momentul respectiv nu puteam să-i ofer decât această variantă, de voluntariat, până în momentul în care s-ar fi eliberat un post în cor şi ar mai fi acumulat şi ea experienţă“

„Nici nu poate fi vorba ca Paula să fie mai bună decât soliştii angajaţi la Opera din Cluj. Nu a atras atenţia ca fiind deosebită, în afară de faptul că are vocea un pic mai sonoră decât a altor soprane. Avem soprane cu voce asemănătoare care fac voluntariat la Operă, tocmai pentru a se perfecţiona. În plus, cele care fac voluntariat ştiu solfegii, lucru cu care Paula nu se prea poate lăuda”

Adrian Morar, director artistic la Opera din Cluj

„Aria interpretată o cântă toate sopranele din anul I de Conservator”

Cristian Mogoşan, şeful soliştilor de la Opera Cluj şi unul dintre cei mai apreciaţi tenori români, cunoscut pe scena naţională şi internaţională pentru rolurile sale din opere clasice ale lui Mozart, Puccini şi Verdi, e de părere că „tânăra nu are voce urâtă, are reale calităţi vocale. Dar realitatea nu este aşa cum s-a vehiculat şi cum s-a lăsat de înţeles, anume că ar fi mai bună decât alte soliste angajate la Opera din Cluj. Nu e deloc aşa. Bucata cântată de ea a fost interpretată la Cluj, când a fost premiera acum vreo 3 ani, de soprana Paula Iancic, care avea atunci 18 ani. I s-a dat această şansă, fără pile şi fără nimic. Acum, Paula Iancic este angajată a Operei din Munchen. Să zicem, prin absurd, că ar fi ajuns pe pile la Cluj, dar la Munchen?”.

Legat de prestaţia Paulei Rad de la emisiunea „Românii au talent”, Mogoşan spune: „La o operă importantă prestaţia ei ar fi desfiinţată, nu pot şi nu vreau să folosesc astfel de chestii, n-are rost să vorbim despre anumite detalii, că respiră în mijlocul cuvintelor, că are fraze greşite sau cântă fals, nu vreau să intru în detalii. În plus, aria pe care a interpretat-o este una dintre cele mai simple pentru soprane, o cântă toate sopranele din anul I de Conservator sau când dau admitere”. 

Bucata cântată de ea a fost interpretată la Cluj, când a fost premiera acum vreo 3 ani, de soprana Paula Iancic, care avea atunci 18 ani. I s-a dat această şansă, fără pile şi fără nimic. Acum, Paula Iancic este angajată a Operei din Munchen. Să zicem, prin absurd, că ar fi ajuns pe pile la Cluj, dar la Munchen?”

Cristian Mogoşan, şeful soliştilor de la Opera Cluj

Tenorul clujean susţine că o cunoaşte pe Paula Rad şi chiar a vorbit cu ea după emisiune: „Eu am încurajat-o. I-am zis că nu e vina ei pentru că s-a aruncat o pată asupra Operei din Cluj. I-am zis: <<Pentru cariera ta e foarte bine, dar noi suntem datori să ne apărăm. Ca şi tine sunt alte artiste talentate, care lucrează altceva în timpul liber ca să poată trăi“.
 

Mogoşan arată că la Opera din Cluj se practică o politică de promovare a tinerilor: „Nu zic că nu există situaţii precum cea a Paulei, se întâmplă în foarte mult instituţii, dar în aceste caz şi la Opera din Cluj lucrurile sunt tocmai invers faţă de ceea ce s-a scris şi s-a zis. De asta mă revolt eu şi colegii. În ultimii ani, tinerii au fost foarte promovaţi. Eu fiind şef al soliştilor, la mine au venit de multe ori colegi mai în vârstă, care se plâng că nu mai cântă pentru că Florin (directorul Operei din Cluj- Florin Estefan - n.r.) promovează tinerii, cu toate că aceştia nu au calitatea celor maturi. Păcatul mare este că acea emisiune are un impact foarte mare, iar acum sute de mii de români cred că la opera din Cluj se angajează pe pile, ceea ce este fals”. 

image

Florin Estefan, directorul Operei Naţionale Române Cluj-Napoca

 

„Avem artişti care în timpul liber sunt taximetrişti sau instalatori”

Directorul Operei Naţionale Române Cluj-Napoca, Florin Estefan, a susţinut că de când este el director, adică din decembrie 2015, „tânăra nu a venit la nicio audiţie oficială a instituţiei, nici când au fost angajări, nici la audiţiile informative”. Ultima audiţie oficială s-a făcut chiar luna aceasta, pe 7 februarie 2017. „La această audiţie au participat 65 de tineri solişti din toată ţara. De altfel, afişul audiţiei poartă imaginea Oanei Trîmbiţaş, tânără solistă, actual colaborator al Operei Clujene, al cărei talent a fost descoperit în cadrul unei audiţii anterioare, cât timp ocupa încă un post de chelneriţă în încercarea de afirmare a talentului liric. Menţionăm că la niciuna din aceste audiţii domnişoara Paula Rad nu a fost prezentă”, arată directorul. Estefan a mai susţinut că „aria pe care a cântat-o Paula este de nivelul de anului I de Conservator, e o arie foare uşoară”. „Sunt oameni în Corul Operei şi în orchestră care după programul de la instituţie sunt taximetrişti sau instalatori. Ca să poată trăi mulţi mai au şi alte job-uri din altă arie de activitate”, a mai arătat directorul. 

„Orice muzician specializat în genul liric ar putea face zeci de corecturi instantanee în partitura cântată de ea la care, pe alocuri, a adus chiar şi contribuţii personale fără acceptul domnului Puccini. Vocea ei, realmente promiţătoare, e departe de a fi suficientă. Atunci când ai şansa să te naşti cu o voce bună, în opera distracţia de-abia începe! Iar Paula ar trebui să ştie asta, oricât de tentant ar fi boost-ul oferit de showul la care a participat”,

Diana Ţugui, soprană Opera Cluj

„Trebuie să baţi la 1.000 de uşi”

Hector Lopez, tenorul mexican angajat la Opera din Cluj, susţine că interpretarea Paulei „nu a fost extraordinară. Cu talentul simplu nu ai ce să faci, trebuie să munceşti foarte mult. Am colegi care au fost chelneri, şi eu am fost chelner ca să-mi pot plăti studiile. Trebuie să ai răbdare şi să baţi la 1.000 de uşi din care poate se deschid două, nu te aştepta să fii din prima vedetă”. 
 

Diana Ţugui, solistă la Opera Cluj şi una dintre cele mai apreciate soprane din România, a susţinut pe pagina de Facebook: „Cu tot respectul pe care îl merită domnişoara Paula Rad, o persoană de toată isprava şi care a picat nevinovată la mijloc într-o dispută care nu i se datorează în niciun fel, sunt obligată să spun următoarele: orice muzician specializat în genul liric ar putea face zeci de corecturi instantanee în partitura cântată de ea la care, pe alocuri, a adus chiar şi contribuţii personale fără acceptul domnului Puccini. Vocea ei, realmente promiţătoare, e departe de a fi suficientă. Atunci când ai şansa să te naşti cu o voce bună, în operă distracţia de-abia începe! Iar Paula ar trebui să ştie asta, oricât de tentant ar fi boost-ul oferit de showul la care a participat”. 
 

Soprana subliniază că este nevoie de extrem de multă muncă pentru a deveni cântăreţ de operă: „E încă mult loc pentru cântăreţi buni în operă. Din toţi absolvenţii de Conservator din ţara asta, cei mai mulţi ajung să lucreze ca profesori de muzică, în cor sau chiar în meserii din alte domenii, lucruri extrem de onorabile, de altfel. Nu doar pentru că numărul de solişti din teatrele de operă este şi va fi întotdeauna limitat oriunde în lume; ci în primul rând pentru că cei mai mulţi realizează, fie că o recunosc sau nu, că ar trebui să se înhame la o muncă uriaşă şi fără pauză pentru tot restul vieţii, lucru pe care puţini îl ştiu la început şi chiar mai puţini sunt dispuşi să îl facă! Atunci când termini şcoala de şoferi n-ai devenit automat un conducător foarte bun şi cu atât mai puţin vreun pilot de Formula 1. Oricât talent ai avea! Munca de-abia atunci începe, iar în operă, dacă vrei să rămâi profesionist, această muncă se va termina numai odată cu ieşirea la pensie”.

Soprana Diana Ţugui

Soprana Diana Ţugui

Directorul Operei din Cluj, Florin Estefan, a mai menţionat „fiecare dintre audiţiile organizate de instituţia noastră au în juriu specialişti lirici reputaţi, care fac alegerile artistice bazându-se pe o triere eminamente orientată spre valorile domeniului operei, o alegere obiectivă şi strictă. Membrii juriului de concurs «Românii au talent» nu îndeplinesc, însă, acelaşi grad de perfecţionare în domeniul operistic, juraţii fiind reprezentanţi ai diverselor domenii sociale şi culturale, însă nu de specialitate lirică, ce le-ar fi oferit avizul just al unei alegeri obiective. Tocmai din acest motiv, concursul amintit este unul dedicat în sens larg amatorilor şi persoanelor ce simt o înclinaţie aparte spre o anumită pasiune”. 

În ţara în care oricine se pricepe şi vorbeşte despre orice şi nimeni nu mai respectă munca şi expertiza nimănui, pare să fie prea complicat să gândeşti ce consectinţe pot avea vorbele tale. Blestematul de rating calcă fără milă peste cadavre.

Diana Ţugui, soprană Opera Cluj 

 

Soprana Diana Ţugui critică aprecierile făcute de unul dintre membrii juriului de la „Românii au talent”: „În povestea Românii au talent - Opera Naţională Română Cluj, pare că se aplică vorba «Un nebun aruncă o piatră în apă şi 1.000 de înţelepţi nu ştiu cum să o scoată de acolo». Vine stimabilul Florin Călinescu, aruncă două replici aducătoare de rating, conform unui format tip «românii rămân cu gura căscată», după care muzicieni şi muzicologi, jurnalişti interesaţi şi cititori oarecare, persoane bine-intenţionate şi oameni care n-au fost în viaţa lor la operă încep veşnica luptă a partizanatelor şi contrazicerilor. Sigur, oriunde miroase a posibil scandal, apar şi corbii de serviciu din presa locală care croncăne declamativ verdicte injuste, aruncând fără discernamânt anateme şi lături în capul cui le merita cel mai puţin. 
 

În faţa acestor lucruri şi după o viaţă cu partitura în faţă, îmi permit următoarele opinii, intrebări şi sugestii: în ţara în care oricine se pricepe şi vorbeşte despre orice şi nimeni nu mai respectă munca şi expertiza nimănui, pare să fie prea complicat să gândeşti ce consectinţe pot avea vorbele tale. Blestematul de rating calcă fără milă peste cadavre şi dacă alături de reţeta de succes garantat «pantaloni scurţi - absolventă de conservator - femeie de serviciu - bucată muzicală cunoscută de toata lumea din auzite» mai adaugi şi o înfierare proletară la gramadă şi fără discernământ a unor oameni şi instituţii despre care nu ştii nimic, atunci ai acaparat toată atenţia! Adevărul, corectitudinea şi dreptatea rămân cu capul spart în culise. Ca reţeta să fie perfectă n-ar mai trebui adaugată decât replica la modă: Corupţia ucide!”.

Citeşte şi:

De ce nu mă impresionează povestea Paulei Rad, absolventa de Conservator care este femeie de serviciu

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite