Mocăniţa Apusenilor a pornit din nou la drum. Trenul simbol al moţilor mai merge doar în interes turistic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mocăniţa Apusenilor în gara din Câmpeni. Foto: Georg Hocevar
Mocăniţa Apusenilor în gara din Câmpeni. Foto: Georg Hocevar

Mocăniţa din Apuseni a repornit în acest sezon. Asociaţia Pentru Păstrarea Liniilor Înguste din România anunţă că a reuşit din surse proprii să facă întreaga linie circulabilă, până în Abrud (Alba), după inundaţiile din sezonul trecut.

Astfel, în dată de 2 iulie 2022 s-au reluat cursele de agrement cu Mocăniţa, cu plecare din gara Câmpeni. În fiecare sâmbătă şi duminică există 3 plecări, la orele 10, 13 şi 15. Durata parcursului este de o oră şi jumătate, până la două ore, iar un bilet costă 25 de lei pentru adulţi şi 15 lei pentru copii.

În timpul săptămânii, Mocăniţa funcţionează doar pentru grupuri, pe bază de programare. Trenul este compus din vagoane deschise, de vară, cu o capacitate de până la 100 de locuri şi o locomotivă de epocă, fabricată în 1957.

Operatorul Mocăniţei spune că din cauza unor construcţii ilegale şi a inundaţiilor, mai multe ziduri de sprijin din cartierul Dăroaia, aparţinând de Roşia Montană, au fost dărâmate, iar trenuleţul nu mai poate circula în zona respectivă.

”Pentru a putea realiza reparaţiile zidurilor de sprijin dărâmate în cartierul Dăroaia, am depus în februarie 2022 un proiect cu valoare de 100.000 de lei la măsura Roşia Montană Patrimoniu Mondial în Pericol lucrări de intreţinere şi reparaţii curente (TMI 2022) a Institutului Naţional al Patrimoniului care în mod inexplicabil a fost respins, motiv pentru care a fost depusă contestatie la Tribunalul Hunedoara” a transmis preşedintele asociaţiei, Georg Hocevar.

Calea ferată îngustă traversa o parte din Munţii Apuseni pe Valea Arieşului, în lungime de 94 de kilometri, între oraşele Turda şi Abrud. Timp de 86 de ani a reprezentat principala cale de transport marfă şi călători pentru locuitorii zonei. A fost desfiinţată în anul 1998 din motive de rentabilitate economică, punând punct unui simbol al Ţării Moţilor.

Imagine de arhivă cu vechiul tgren în halta Poşaga, în urmă cu peste 30 de ani

mocanita apuseni

 Mocăniţa s-a dat în funcţiune oficial la data de 20 iunie 1912. Între Turda şi Cîmpeni erau 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu şi fară barieră (majoritatea fiind fără barieră). Până în anii 70, trenul era acţionat cu locomotive pe aburi. Evoluţia tehnologică a adus şi pentru moţi, trenuri moderne, echivalentul la scară mai mică a celor care circulau pe liniile normale. Acestea au fost ultimele trenuri care au circulat pe Valea Arieşului. În ultimii ani de funcţionare, pe această rută circulau zilnic (dus-întors) trei trenuri cu două clase.

Trenul parcurgea cei 94 de kilometri în circa 6 ore şi 30 minute, oprind în toate staţiile. Mocăniţa oprea însă şi între staţii, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna. Trenul a devenit nerentabil pe fondul dezvoltăii transportului auto, dar şi a scăderii activităţii agenţilor economici din Apuseni: exploatările miniere de la Baia de Arieş, Roşia Montană şi Abrud şi fabrica de prelucrare a lemnului din Cîmpeni. Calea ferată îngustă a fost declarată monument istoric, situaţie care a salvat ceva din trecutul mocăniţei.

Vă mai recomandăm:

   

Tăurile din Roşia Montană şi rolul lor în exploatarea aurului. Cum au apărut micile lacuri artificiale FOTO

 

Un gheţar celebru în România se topeşte în ritm accelerat. Cercetător: „Într-un an s-a pierdut gheaţă cât în 10 ani“ VIDEO

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite