Tot mai multi soferi se gandesc sa treaca pe gaz

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Daca masina nu este modificata profesionist, "GPL"-ul poate fi un pericol pentru siguranta in trafic

Cand benzina si chiar motorina au ajuns sa dea foc la buzunare, tot mai multi automobilisti se gandesc sa treaca pe... gaz. Un calcul al costurilor pentru cei care folosesc intensiv masina arata ca pot face economii daca alimenteaza cu GPL (gaz petrol lichefiat), care acum este la jumatate din pretul benzinei. (Trebuie stiut insa ca GPL-ul nu se gaseste la toate benzinariile). Spre exemplu, pentru un motor de Dacie, o instalatie certificata de GPL (produsa, in general, in Turcia sau Italia) ajunge la 300-350 de dolari, incluzand aici si manopera intr-un service autorizat. O montare "meseriasa" nu urca exagerat consumul (circa 10-15%), in conditiile in care motorul isi pastreaza aproape nealterate celelalte caracteristici tehnice. Mai mult, studii realizate in Vest arata ca GPL-ul incetineste uzura motorului. In plus, sa nu uitam ca o masina "pe gaz" este mai putin poluanta, pentru ca acest carburant arde aproape complet. Toata aceasta teorie este valabila numai in ipoteza unei transformari autorizate a masinii. Altminteri, "GPL"-ul este un pericol pentru siguranta in trafic. Din pacate, reglementarile actuale au destule lipsuri. Proprietarul unei masini modificate pentru GPL trebuie sa se duca, ce-i drept, in termen de 30 de zile, la Registrul Auto Roman pentru a arata ca montarea instalatiei certificate s-a facut la un service autorizat, astfel incat modificarea sa fie inregistrata in Cartea de Identitate a autovehiculului. Dar aceasta obligatie e ca si inexistenta, atata timp cat nerespectarea nu atrage nici o sanctiune. Tot "pe hartie" este si obligatia de-a afisa pe parbriz insemnul "GPL". Singura constrangere este legata deocamdata de faptul ca, pentru ITP (Inspectia tehnica periodica), la service se cere cartea de identitate, care trebuie sa fie actualizata. In baza de date a Registrului Auto nu exista mai mult de 5000 de autovehicule cu instalatii GPL, dar in realitate numarul este cel putin de doua ori mai mare - crede Mihai Dogarescu, sef serviciu Control in cadrul RAR. El se bazeaza pe cresterea numarului de ateliere service care solicita autorizarea pentru montare instalatii GPL. In ultimul trimestru din 2002 au fost autorizate peste 30 de ateliere, de doua ori mai mult decat in trimestrul precedent. (Este interesant ca o crestere asemanatoare a avut loc si in perioada rece din 2001, cand au fost autorizate 10 ateliere). In total, numarul atelierelor autorizate trece de 110. Nu toate sunt insa "in regula". In Bucuresti, spre exemplu, in urma unui control realizat saptamana trecuta la cele 31 de ateliere autorizate, RAR a decis oprirea activitatii la sapte din acestea, pentru ca nu si-au pastrat capabilitatea tehnica pentru care au fost autorizate. Au fost descoperite 13 ateliere care nu detineau autorizare de functionare, unde, de asemenea, a fost oprita activitatea. Pentru fiecare caz au fost aplicate amenzi intre 10 si 20 milioane de lei, asteptandu-se ca legislatia sa fie mai aspra la acest capitol. S-a constatat ca, in general, se monteaza instalatii GPL certificate, dar, dupa 1 februarie, s-a adoptat un nou standard international de siguranta pentru aceste instalatii.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite