Statele Unite: Peste 75.000 de site-uri preiau şi produc ştiri ilegal

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ştirile de pe Google News sunt, de multe ori, preluate ilegal de mii de site-uri
Ştirile de pe Google News sunt, de multe ori, preluate ilegal de mii de site-uri

Peste 75.000 de site-turi internet au reprodus ilegal articole de presă fără a avea acordul prealabil al publicaţiilor, se arată într-un studiu publicat în Statele Unite ale Americii, în urma monitorizării făcute pe mediul online vreme de o lună, relatează AFP.

Între 15 octombrie şi 14 noiembrie, 75.195 de site-uri au reprodus fără autorizaţie cel puţin un articol din publicaţii, parţial sau integral, ceea ce înseamnă un total de 112.000 de reproduceri "practic exacte", potrivit studiului realizat pentru "Fair Syndication Consortium", organizaţie care reuneşte 1.500 de entităţi media aparţinând lui Attributor, care măsoară utilizarea conţinutului acestor publicaţii.

În medie, fiecare articol este reprodus de 4,4 ori, dar numărul republicăriloe neautorizate poate ajunge la 15 în cazul articlolelor din marile publicaţii naţionale.

Studiul a fost publicat cu ocazia unui seminar cu tema "supravieţuirea" jurnalismului în era internetului, organizat, marţi şi miercuri, la Washington. Concluziile cercetării arată că blogurile reprezintă doar 10% dintre site-urile care preiau, fără a avea autorizaţie, informaţii produse de către alţii. Regiile publicitare ale Google şi Yahoo! sunt cele care domină reproducerile în afara legii, în proporţie de 53%, respectiv 19%.

Numeroase articole din ziar sunt reutilizate pe paginile de web ale diferitelor site-uri

Cercetarea "demonstrează că numeroase articole de ziar sunt reutilizate online şi că această reutilizare este rentabilă pentru marile regii", a precizat Randy Bennett, responsabil al Asociaţiei americane a ziarelor (NAA), insistând asupra necesităţii de a găsi o modalitate prin care jurnaliştii şi publicaţiile ale căror informaţii sunt preluate de agregatorii secundari să primească o remuneraţie.

Dezbaterea centrată pe relaţia dintre media tradiţionale şi site-urile internet devine din ce în ce mai serioasă în SUA. Patronul News Corporation, Rupert Murdoch, a acuzat în repetate rânduri Google că "fură" informaţiile produse de publicaţiile şi televiziunile sale.

Şi "Google News" îşi va schimba strategia

Google a anunţat, marţi şi miercuri, că va pune la dispoziţia media noi instrumente care să permită publicaţiilor să îşi gestioneze mai bine informaţiile pe site-urile pe care le controlează.  "Am decis să le permitem editorilor să limiteze numărul accesărilor gratuite (...) la cinci accesări de internaut pe zi", a explicat unul dintre responsabilii Google la Zurich, John Mueller, pe blogul oficial al comapaniei.

Această politică va fi aplicată tuturor publicaţiilor care figurează în paginile "Google News". "Suntem încântaţi să ajutăm presa, făcând astfel încât conţinutul jurnalistic să fie accesibil unui grup cât mai mare de cititori. (...) În acelaşi timp, suntem conştienţi că a crea un conţinut de calitate nu este uşor şi de multe ori este scump", a explicat acesta.

Google a precizat că politica sa se aplică automat articolelor care apar în motorul de căutare generalist şi că fiecare editor va avea posibilitatea de a alege să beneficieze sau nu de articolele care pot figura în "Google News". Pentru internauţi, "înseamnă că puteţi vedea o pagină de înscriere după ce aţi accesat deja mai mult de cinci articole pe site-ul editorului", a menţionat un alt responsabil Google, Josh Cohen, pe blogul oficial al Google News.

Accesul gratuit la titluri va fi menţinut de Google

Google va menţine accesul gratuit la titluri şi la primele paragrafe ale tutror articolelor, precizând dacă textul integral este gratuit sau nu. "Vom continua să discutăm cu reprezentanţii media, pentru a îmbunătăţi aceste metode", a promis Cohen, pe un ton vădit conciliant, evitând să se pronunţe în dezbaterea despre necesitatea ca ediţiile online să fie sau nu contra cost.

Marţi, Arianna Huffington,care deţine site-ul  Huffington Post, unul dintre principalii agregatori americani de informaţii, şi-a asumat rolul de purtător de cuvânt al celor care militează pentru gratuitatea conţinutului, opunându-se lui Murdoch, care şi-a afirmat dreptul de a impune un drept de acces, pe principiul că "jurnalismul de calitate este scump", iar "conţinutul de calitate nu este gratuit".  "Vechiul mod de a funcţiona pe bază de publicitate a murit", iar "pe viitor, jurnalismul de calitate se va baza pe capacitatea media de a atrage cititori, furnizându-le informaţiile pentru care aceştia sunt pregătiţi să plătească", a argumentat Murdoch.

Magnatul australo-american a criticat vehement Google, ameninţând cu blocarea accesului la conţinuturile sale furnizate de motorul de căutare, pintre care serviciul Google News care indexează site-urile de informaţii. "Sunt persoane care se mulţumesc să ia tot ceea ce le interesează, să fure informaţiile noastre - afirmăm că ne fură informaţiile, pentru că se servesc de ele fără a plăti", a spus Murdoch.

Grupul News Corporation a anunţat, de asemenea, că va introduce o taxă pentru accesarea ediţiilor online ale publicaţiilor pe care le deţine, printre care New York Post din Statele Unite, dar şi Times şi The Sun în Marea Britanie. Această măsură a fost deja aplicată pentru ediţia web a Wall Street Journal. Google a reacţionat cu calm la criticile lui Murdoch, reamintind că publicaţiile îşi menţin proprietatea asupra conţinuturilor pe care acceptă să le plaseze pe Google News. "Editorii îşi pun conţinutul pe web pentru că vor ca noi să îl găsim şi foarte puţini dintre ei aleg să nu îşi includă materialul pe Google News. Dar dacă ne spun să nu îl includem, nu o mai facem", a menţionat Google.

Associated Press a anunţat că va livra un conţinut original

Ideea de a percepe taxe pentru accesul digital la produsul jurnalistic a apărut încă din luna aprilie când, la întâlnirea anuală organizată de Associated Press la San Diego, directorul agenţiei, Dean Singleton, şi directorul executiv al MediaNews Group Inc au reacţionat dur la "însuşirea" ştirilor de către mediile online. "Nu mai putem sta deoparte şi privi cum alţii pleacă cu munca noastră, fiind protejaţi de legi proaste".

Tonul l-a dat Rupert Murdoch, care, pornind de la premisa că "revoluţia digitală a deschis canale noi şi ieftine, dar nu a făcut conţinutul gratuit", a anunţat introducerea unor taxe pentru accesul la ediţiile online ale tuturor publicaţiilor pe care le deţine.

Associated Press, una dintre cele mai puternice agenţii media, a decis să-şi modifice strategia şi modul de lucru, pe acelaşi principiu al diferenţei specifice, furnizând conţinut împachetat şi dezvoltând pagini tematice pe fiecare subiect al actualităţii.  Pentru a face diferenţa faţă de ediţiile online ale publicaţiilor şi faţă de site-urile gratuite de ştiri, agenţia a decis să ridice miza şi să livreze un conţinut original.

Regulile jocului au început să se modifice, spun pe un ton mai mult sau mai puţin încrezător patronii de presă. Peste 500 de publicaţii şi-au anunţat intenţia de a introduce un sistem de plată pentru ediţiile online,  pe un portal unic iniţiat de grupul Journalism Online, lansat pentru a face faţă concurenţei neloiale din partea site-urile gratuite de ştiri.

Cotidianul Le Figaro a anunţat că va introduce din ianuarie 2010 un model de semi-plată pentru ediţia online, care va conţine o zonă rezervată abonaţilor, numită "premium".

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite