Grupurile de comunicare semnalează finalul crizei
0Potrivit rezultatelor financiare din cel de-al treilea trimestru al acestui an, giganţii din domeniul publicităţii au înregistrat scăderi mai moderate faţă de trimestrul al doilea. Conglomeratele Omnicom, Interpublic, WPP şi Publicis şi-au prezentat recent datele financiare trimestriale. Nu au fost înregistrate creşteri, dar analiştii devin optimişti.
Odată ce s-au confruntat cu criza economică, companiile au început să taie, mai întâi, din bugetele de publicitate. Motiv pentru care, atât la nivel internaţional cât şi local, declinul financiar a fost resimţit în primul rând de companiile de comunicare.
Tot ele pot fi un bun barometru al trecerii peste recesiune. Deşi nu au înregistrat creşteri, şefii marilor grupuri îşi arată optimismul în ceea ce priveşte viitorul companiilor pe care le conduc.
„Industria de publicitate a început să-şi revină, dar evoluţia sa va fi înceată şi progresivă. Primele creşteri ar trebui să fie văzute în cea de-a doua jumătate a anului 2010“, a declarat Maurice Levy, Chief Executive Officer (CEO) al grupului Publicis.
Potrivit raportului financiar trimestrial al Publicis, cele mai slabe rezultate au fost înregistrate în această vară. Grupul francez de comunicare, prezent în România prin companiile Publicis, Leo Burnett, Saatchi&Saatchi, Starcom şi ZenithMedia, a avut în cel de-al treilea trimestru al acestui an venituri de 1,04 miliarde de euro, în scădere cu 7,4% faţă de acelaşi trimestru din 2008.
Aproape jumătate din totalul veniturilor a provenit din operaţiunile dezvoltate în America de Nord. Cea mai severă scădere din această perioadă a fost înregistrată de serviciile de PR şi organizarea de evenimente.
WPP are cele mai mari venituri
Cele mai mari venituri din cel de-al treilea trimestru au fost înregistrate de WPP. Conglomeratul care deţine în România grupul Ogilvy şi agenţiile Grey Bucureşti (publicitate), MediaCom (media) şi Mediaedge:cia (media) a înregistrat venituri de 2,18 miliarde de euro, în scădere cu 8,7%.
Veniturile companiei, prezentate în lire, au fost transformate în euro la cursul din ultima zi a lunii septembrie. În cel de-al treilea trimestru evoluţia companiei s-a îmbunătăţit faţă de trimestrul anterior. Mai mult, Martin Sorrell, CEO al WPP, estimează creşteri şi mai mari în cel de-al patrulea trimestru al acestui an, dar şi în 2010, datorită sprijinului oferit de autorităţile statelor aflate în criză.
Şi totuşi, marea încercare a acestor grupuri va fi în momentul în care guvernele şi băncile centrale vor decide să reducă sau să retragă suportul financiar.
Interpublic, cel mai puternic declin
Grupul Omnicom a avut în cel de-al treilea trimestru venituri de 1,9 miliarde de euro, cu 14% mai mici decât în aceeaşi perioadă din 2008. În plus, profitul net al companiei a fost de 113,5 milioane de euro, cu 22% mai mic decât în trimestrul al treilea din 2008. Omnicom deţine în România companiile BBDO, DDB, TBWA şi OMD.
Gigantul Interpublic este cel de-al patrulea clasat în topul grupurilor de comunicare, cu venituri nete de 970 de milioane de euro în cel de-al treilea trimestru al acestui an, în scădere cu 18%. De asemenea, profitul companiei s-a înjumătăţit, ajungând la 17,7 milioane de euro. Potrivit presei internaţionale, compania a renunţat în ultimele 12 luni la aproximativ 5.100 de oameni, ceea ce reprezintă 11% din totalul angajaţilor.
Interpublic este prezent la nivel local prin agenţiile Lowe, McCann, DraftFCB, Initiative şi Universal McCann. Potrivit companiei, care a înregistrat cel mai mare declin, teama clienţilor publicitari s-a mai ameliorat în ultimele trei luni, însă aceştia rămân deocamdată precauţi.