Liliana Romaniuc
Profesor
Articole scrise de Liliana Romaniuc
Avem mare nevoie de o abordare coerentă, strategică şi, mai ales, holistică a transformărilor care să îmbunătăţească educaţia din România!
Opinii
29 dec. 2016
Sistemul este unul osificat, ancorat în trecut, cu o rezistenţă uriaşă la schimbare, iar mentalităţile sunt atât de inflexibile încât aproape orice încercare de clătinare este sortită eşecului, dacă ea nu este susţinută de instituţiile statutului sau...
Opinii
18 sept. 2016
Implicarea societăţii civile, reprezentate prin organizaţiile cu experienţă în domeniul educaţional, în proiecte ce vizează predarea şi învăţarea, relaţionarea cu elevii, dar şi modelele pe care le-au adus din alte sisteme educaţionale, reprezintă un...
Opinii
19 iul. 2016
Analfabetismul funcţional te face dependent de alţii, îţi distruge capacitatea de gândire, de comunicare şi de acţiune. Mă întreb, cu tristeţe, aceasta este ceea ce ne dorim pentru copiii noştri?...
Opinii
20 iun. 2016
Deşi avem specialişti, oameni care ar putea reforma şi transforma sistemul, continuăm să funcţionăm ca o unitate de pompieri: arde undeva (şi arde în tot mai multe locuri...), reacţionăm cu măsuri de urgenţă, necorelate cu ansamblul şi, ca urmare, cu...
Opinii
08 mai 2016
Sistemul educaţional, din nefericire, funcţionează, încă, după principiul: la vremuri noi, tot noi...cu aceleaşi mentalităţi, comportamente, metode de predare, relaţionare şi abordare a învăţării şi a copiilor....
Opinii
28 apr. 2016
Şcoala şi profesorul de tipul „one size fits all” nu mai funcţionează, iar dacă funcţionează, trebuie să ne asumăm toate efectele unei astfel de abordări: elevi demotivaţi, absenteism, abandon, rezultate slabe şi, nu în ultimul rând, o societate lips...
Opinii
30 mart. 2016
Închiderea între pereţii propriilor convingeri şi experienţe şi refuzul de a încerca să priveşti către abordări diferite, validate de rezultate, chiar dacă acestea sunt în alte contexte culturale, sunt practici extrem de nocive şi dăunătoare pentru c...
Opinii
28 nov. 2015
Este clar pentru toată lumea că nicio reformă educaţională nu va reuşi dacă ea nu atinge şi schimbă fiecare persoană care stă în faţa copiilor. Am spus şi repet, în România nu avem cel mai bun curriculum, dar nici cel mai rău din lume. Eficienţa şi c...
Opinii
21 nov. 2015
Într-o şcoală ca afară, profesorii sunt modele pentru elevii lor, iar atunci când greşesc au puterea să recunoască, să-şi asume şi să ofere scuze! Într-o şcoală ca afară copiii învaţă să fie cetăţeni responsabili, să gândească critic, să pună întreb...
Opinii
08 nov. 2015
Este evident că avem nevoie de o reformă sistemică prin care să fie abordate toate aspectele cheie ale educaţiei, dar, în acelaşi timp, este vital ca fiecare persoană care stă în faţa copiilor să cunoască ce înseamnă să faci educaţie şi cum anume ace...
Opinii
22 sept. 2015
Este incredibil de trist să vezi sute, mii de copii care au note de trecere în cataloage şi note de doi şi trei la evaluările naţionale. Este şi mai trist să vezi cum aceşti copii sunt automat înscrişi la liceu fără ca ei să-şi dorească, să poată sau...
Opinii
05 iul. 2015
În contextul societăţii cunoaşterii, al erei tehnologice în care informaţia este la un click distanţă de fiecare dintre noi, profesorul trebuie înţeleagă că, în şcoală, el trebuie, în primul rând, să facă educaţie şi apoi să transmită cunoştinţe....
Opinii
16 apr. 2015
Nu poţi rezolva o problemă de care nu eşti conştient că există. Sunteţi profesor şi sunt convinsă că realizaţi cât de important este ca elevul să înţeleagă ce i se predă în clasă şi să înveţe....
Opinii
24 ian. 2015
Subiectele majore pentru funcţionarea unei societăţi normale, cum ar fi educaţia, sănătatea, respectul faţă de lege sunt aduse în atenţia publică doar sporadic, de obicei atunci când se întâmplă ceva rău şi atunci cu scopul de a „mitralia” nişte vino...
Opinii
19 iul. 2014
Deşi vedem adevărul, nu îl acceptăm, pentru că este unul dureros, care presupune să fim de acord cu ideea că, de ani buni, preferăm umbrele trecutului, în locul provocărilor prezentului....
Opinii
05 mai 2014
Educaţia pe care ar trebui să o oferim copiilor se zbate în agonia opiniilor, de cele mai multe ori necalificate. Ea este confiscată de cei care au puterea să-şi facă părerile auzite, răspândite şi asimilate rapid şi fără prea mult efort de gândire ...
Opinii
15 ian. 2014
Abordarea schimbărilor în paradigma lumânării care, e adevărat, îti luminează calea, dar numai pe o distanţă foarte mică fără a-ţi permite să vezi drumul, nu este cea mai potrivită pentru un sistem care are nevoie de transformări radicale....
Opinii
31 dec. 2013
Eu cred ca societatea civilă, părinţii, asociaţiile profesionale au experienţa şi expertiza necesară care să le permită să propună decidenţilor un proiect de ţară pentru educaţie, pentru că EDUCAŢIA TREBUIE SĂ DEVINĂ PROIECTUL DE ŢARĂ al României pen...
Opinii
16 dec. 2013
Cred ca avem nevoie de altceva, mai profund şi mai realist, ceva ce nu ţine de guvern, de politic sau de context. Cred că este necesară o schimbare a paradigmelor în care gândim educaţia şi şcoala, elevul şi învăţarea, evaluarea şi finalităţile din p...
Opinii
07 dec. 2013
fără imagine
M-am întrebat de foarte multe ori de ce state din fostul bloc comunist (Polonia, Ungaria) reuşesc să fie competitive şi să conteze pe harta geopolitică a lumii mai mult decât România, de ce schimările au o viteză mai mare în aceste ţări decât la noi?
Opinii
29 aug. 2012
fără imagine
Bacalaureatul a trecut, rezultatele au rămas, la fel ca anul trecut, ca celălalt an şi ca în ultimii douzeci şi ceva de ani, doar în registrele de examene din şcoli şi în situaţiile inspectoratelor şi ale ministerului. Pentru câteva zile, o săptămână...
Opinii
29 aug. 2012