NASA a descoperit o lună a lui Neptun în imagini "de arhivă" făcute de telescopul Hubble

Un astronom a descoperit a 14-a lună a planetei Neptun din ... greşeală. Mark Showalter de la Institutul SETI din Mountain View studia imagini mai vechi şi a dat de noua lună a planetei.

NASA a anunţat ieri această descoperire şi a dat mai multe detalii despre această lună, care ar avea 18 kilometri în diametru şi este localizată la 105.000 de kilometri de planeta Neptun. Apariţia ei a fost o surpriză, Showalter studiind imagini mai vechi realizate de telescopul Hubble cu lunile lui Neptun.

"Am procesat datele de ceva vreme şi a fost doar un instinct să mergem un pic mai departe. După o oră de procesare, am descoperit un punct care nu ar fi trebuit să fie acolo", a declarat Showalter.

Analiza ulterioară a revelat că acel punct este de fapt o lună care nu a fost văzută de instrumentele de pe Voyager 2, care a trecut pe lângă Neptun în 1989 şi a analizat inelele şi diversele luni care sunt în jurul său.

Evoluţia acestei noi luni a fost studiată de astronomi prin imagini făcute cu ajutorul Hubble între 2004 şi 2009. Luna orbitează Neptun în 23 de ore. Momentan obiectul spaţial nu are încă un nume. "Cred că va fi din mitologia Romană sau Greacă şi va avea legătură cu personaje care au interacţionat cu Neptun", a declarat Showalter.

Neptun are alte 13 luni, cea mai mare fiind Triton, descoperită în 1846, la doar câteva zile după descoperirea planetei în sine. Imaginile făcute de Voyager 2 au descoperit şi a doua lună ca mărime, Proteus, dar şi alte cinci luni mai mici: Naiad, Tahalassa, Despina, Galatea şi Larissa.

Telescoapele de pe Terra au descoperit Halimede, Laomedeia, Sao şi Nestor, toate în 2002, iar un an mai târziu a fost descoperită Psamathe.