Cercetătorii israelieni au arătat că peştişorii aurii pot fi „şoferi” buni pe uscat | VIDEO

Peştişorii aurii sunt capabili să se orienteze pe uscat FOTO captură Vice

Un studiu al cercetătorilor israelieni privind abilităţile de navigare ale peştilor a arătat că peştişorii aurii sunt capabili să înveţe să conducă un dispozitiv pe roţi ce se deplasează pe uscat, relatează Vice.

Cercetătorii de la Universitatea din Negev (Beersheba, Israel) au realizat experimente constând în sesiuni de câte 30 de minute în care peştişori aurii au „condus” un dispozitiv mobil pe roţi echipat cu cameră numit „vehicul operat de peşti” (FOV). Ei au observat că peştişorii au reuşit să se descurce mai bine după fiecare încercare de atingere a unei destinaţii-ţintă date.

6 peştişori aurii au fost puşi pe rând într-un acvariu situat pe un vehicul cu roţi care s-a deplasat în funcţie de mişcările lor în apă. Peştii erau recompensaţi cu hrană de fiecare dată când atingeau o ţintă vizuală. Cercetătorii din Israel şi-au propus să afle capacitatea de orientare a peştilor într-un mediu terestru nefamiliar,astfel că au înregistrat numărul de încercări reuşite, timpul în care au fost atinse şi cât de mult s-au deplasat peştii pentru a atinge o destinaţie.

Studiul are un orizont de cercetare mai amplu în care savanţii explorează abilităţile de navigare ale speciilor în medii nedestinate lor şi altele decât cele în care au evoluat.

„Aceste rezultate demonstrează că peştişorii aurii au avut capacitatea de transfer al abilităţilor asupra unui mediu terestru complet diferit de cel cunoscut şi să se orienteze în el cu succes”, a scris pe Twitter Ronen Segev, coautor al studiului.

Peştii au fost capabili să înveţe să ocolească obstacole pe uscat şi practic să înveţe să se deplaseze cu succes într-un mediu complet străin, devenind tot mai eficienţi cu fiecare încercare.

Experimentele aduc o contribuţie la un domeniu ştiinţific vast numit „metodologia transferului între domenii” ce se ocupă cu studiul modului în care o specie poate fi capabilă să se orienteze în mediile de viaţă aparţinând altor specii.

Mamiferele,păsările şi peştii au în comun formaţiuni cerebrale similare în regiunea hipocampului (ce controlează funcţii ale memoriei şi Învăţării), formaţiuni implicate în capacitatea de orientare în spaţiu - totuşi această abilitate este complexă şi probabil că există diferenţe fine între specii încă neînţelese şi care explică variaţiile de deplasare în mediu între specii,

„Studii suplimentare sunt necesare pentru a generaliza aceste rezultate la teren ceva mai complex precum un mediu terestru deschis”, conchid autorii studiului, remarcând că rezultatele de până acum indică faptul că peştii dovedesc strategii eficiente de orientare în spaţiu care ar putea la fel de bune pentru deplasarea pe uscat ca şi în apă.