Românul din spatele viralului „Aşa o zis bunica”. „Diaspora română poate face diferenţa la aceste alegeri europarlamentare”
0Clipul în care vloggerul clujean Mircea Bravo îi îndeamnă pe români să iasă la vot în 26 mai a strâns în doar câteva zile peste 5 milioane de vizualizări.
Vloggerul clujean şi Declic - o comunitate de aproximativ 500.000 de membri care "militează pentru o societate mai dreaptă" - au lansat, recent, clipul "Aşa o zis bunica", pentru a-i îndemna pe români să meargă la vot, pentru alegerile europarlamentare din 26 mai. Filmuleţul a devenit viral, în mai puţin de 24 de ore de la lansare reuşind să strângă 2 milioane de vizualizări, iar în prezent, numără circa 6 milioane.
Producţia acestui clip de conştientizare civică a fost finanţată de un grup de români din Chicago, la iniţiativa zălăuanului Mihai Lehene. De profesie IT-ist, Mihai Lehene (40 de ani) s-a stabilit în Statele Unite ale Americii în 2001, unde este un antreprenor de succes, iar de atunci s-a implicat într-o serie de proiecte cu şi pentru comunitatea de români: a lansat evenimentul "Zilele Zalăului la Chicago", manifestare de a cărei organizare s-a ocupat 10 ani şi care a ajuns la ediţia cu numărul 15, a creat un site de anunţuri pentru românii din Chicago, a creat un ONG prin intermediul căruia a acordar burse unor studenţi merituoşi, a strâns fonduri pentru orfelinatele din România şi a asigurat cazare gratuită pentru românii care veneau în SUA.
Fond pentru proiectele româneşti de succes
Pentru a face rost de 7.000 de dolari cu care să sprijine producţia şi marketingul clipului, românii din Chicago au lansat o campanie de crowdfunding. În 17 zile, 70 de romani au donat în această direcţie 7.700 de dolari.
"Ne gândeam la un demers prin care să ne adresăm diasporei, pentru a-i convinge pe românii plecaţi din ţară să iasă la vot în 26 mai. La rândul lor, cei de la Declic aveau un proiect similar, dar dedicat tinerilor din România; le lipsea, însă, finanţarea. Cum mesajul pe care voiam să îl transmitem era acelaşi, ne-am oferit să găsim finanţare. Aşa a apărut campania de crowdfunding Daca nu EU#votez, atunci cine?, de pe platforma gofundme.com", explică zălăuanul.
Potrivit spuselor sale, prin această iniţiativă speră să îi conştientizeze pe românii din toate colţurile lumii despre importanţa exercitării dreptului de vot. "Românii din diaspora pot face diferenţa la aceste alegeri, deoarece avem familii şi prieteni în ţară de a căror soartă ne pasă. Noi trăim în ţări unde experimentăm zi de zi ce înseamnă cu adevarat democraţia, contactul cu societatea occidentală, cu administraţiile publice care sunt în slujba cetăţenilor care-i aleg şi nu a intereselor personale sau de partid. Mai mult decât atât, unii dintre noi avem afaceri sau investiţii în România, altii chiar şi-ar dori sa se întoarcă la un moment dat înapoi şi este foarte important să existe stabilitate şi predictibilitate în ceea ce priveşte legislaţia şi direcţia în care merge ţara".
După cum susţine zălăuanul, în spatele clipului stă un proiect mult mai amplu, pe care speră să îl implementeze în cât mai multe ţări în care există comunităţi de români. "Am creat împreună cu mai mulţi români stabiliţi în Chicago ceea ce am numit Romanian United Fund, un fond din care să susţinem proiecte non-profit de dezvoltare şi schimbare a României, gen Magicamp, cel de informare juridică al judecătorului Cristi Danileţ sau cel al organizaţiei, de construire a primului Spital de Oncologie şi Radioterapie Pediatrică din România", explică Mihai Lehene.
Acesta speră să mobilizeze diaspora românească pentru a se implica financiar în sprijinirea unor astfel de proiecte merituorii.
Vă mai recomandăm:
Un economist şcolit în SUA a ajuns senator în România cu doar 3 la sută din voturi