FOTO Gara din Zalău – o construcţie comunistă, înconjurată de mormane de moloz

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara din Zalău ar fi trebuit să fie gata la 31 august 2013 FOTO Adevărul
Gara din Zalău ar fi trebuit să fie gata la 31 august 2013 FOTO Adevărul

Construită în urmă cu aproape 40 de ani, gara din Zalău arată azi ca o dărăpănătură. Promite, însă, să devină o construcţie modernă, după ce proiectul de reabilitare demarat acolo anul trecut şi care ar fi trebuit să se încheie la 31 august 2013, va ajunge, în sfârşit, la final.

Potrivit istoricului Elena Musca, în momentul în care s-a inaugurat calea ferată Jibou - Zalău - Sărmăşag, în 1889, gara din Zalău era situată în zona sensului giratoriu de la Kaufland, în clădirea cunoscută acum ca şi aparţinând restaurantului Casa Albă. Mutarea gării s-a impus după ce, în urma vizitei lui Nicolae Ceauşescu la Zalău, în octombrie 1973, s-a "ordonat" dezvoltarea industriei, aşa că zona fostei gări a devenit zonă industrială. Noua staţie CFR a fost mutată în locul gării satului Crişeni, unde se află şi astăzi.


De anul trecut, după îndelungi încercări coordonate de deputatul sălăjean Mirel Taloş, gara din Zalău a intrat într-un proces de modernizare, derulat din fonduri europene prin Ministerul Transporturilor.  Contractul de finanţare a fost semnat în 7 februarie 2012, contractul de lucrări fiind atribuit prin licitaţie deschisă internaţională asocierii de firme Asocierea Sociedad Anonima - De Obras Y Servicios - Copasa - SC Labracom Construct SRL Oradea. Valoarea totală a acestui contract este de 26,8 milioane de lei, fără TVA, echivalentul a 6,3 milioane de euro – fără TVA. Perioada de execuţie a lucrărilor este de un an şi cinci luni, de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor, la care se adaugă perioada de garanţie de doi ani, după finalizarea lucrărilor. După cum se precizează şi pe panoul ce este amplasat pe şantier, lucrările ar fi trebuit să se încheie la 31 august 2013. La o simplă privire este uşor, însă, să îţi dai seama, că acolo mai este nevoie de luni bune până când gara din Zalău va putea fi declarată reabilitată.


Proiectul de modernizare presupune construirea a doua peroane acoperite, cu o lungime de aproximativ 200 de metri fiecare si cu o inaltime de 55 cm fata de nivelul sinelor. Unul dintre peroane va servi lina 1, iar celalalt peron va facilita accesul intre liniile 2 si 3 viitoare.


Proiectul include şi reparaţii capitale la clădiri, inclusiv la cele dezafectate, construirea unui pasaj pietonal care va traversa toate cele trei linii şi care va avea trei zone de acces.


Toate acestea, pentru extrem de puţinii sălăjeni care mai circulă cu trenul.
 

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite