Supărarea proprietarilor de barje-terase de pe Bega. Acuză că vaporașele primăriei fac valuri „Cad paharele de pe masă”

0
Publicat:

Deținătorii de vaporașe din Timișoara sunt nemulțumiți de modul de navigare al ambarcațiunilor care aparțin Societății de Transport Public. După mai multe discuții cu autoritățile, rămase fără rezultat, aceștia se pregătesc acum să facă o petiție.

Barja Zaza de pe Bega FOTO Zaza
Barja Zaza de pe Bega FOTO Zaza

În Timișoara, pe canalul Bega sunt două vapoare transformate în terase: barja clubului D’Arc de pe malul Begăi, în spatele Catedralei Mitropolitane, și terasa-barjă Zaza, ambele aflate între podurile Mihai Viteazul și Michelangelo. Deținătorii celor două barje, alături de cei ai vaporului Pelican, cu terasă-restaurant, dar și de cei de la „Ecluze pe Bega” promotori ai navigației pe Bega, sunt nemulțumiți de viteza prea mare cu care circulă  vaporașele Primăriei Timișoara și care fac valuri deranjând clienții teraselor.

„Am încercat și la Administrația canalului, și la Căpitănie, și la STPT. Parcă te lovești de un zid. Erau clienții cu paharele și cu sticla de vin pe masă, a căzut sticla și a trebuit să le dăm alta. S-a întâmplat de nu știu câte ori. Este un aviz dat de Căpitănie, semnat de Ministerul Transporturilor, potrivit căruia la întâlnirea cu nave acostate la mal sau în marș se reduce viteza până la a opri motorul ca să nu deranjezi cu valuri sau cu efectul de sucțiune alte nave”, spune Dan Eftimie, cel care a adus ambarcațiunea Zaza pe Bega.  

Acesta adaugă că există un manual de conducător de nave în care se explică clar navigația în ape mici, de doi metri, doi metri și jumătate, cum este pe Bega, ce efecte se produc în cazul în care viteza e prea mare.

„Nu poți să mergi tare, nu poți să accelerezi prea tare, că produci niște valuri, ceea ce se și vede. Dacă te plimbi pe maluri o să vezi dale căzute sau găuri apărute deja în mal din cauza valurilor”, mai spune Dan Eftimie.

Terasa D Arc de pe Bega FOTO Ștefan Both
Terasa D Arc de pe Bega FOTO Ștefan Both

„Vaporoașele Societății de Transport Public Timișoara circulă perfect legal”

Purtătorul de cuvânt al Societății de Transport Public din Timișoara, Cosmin Bradu, spune că vaporașele circulă conform regulamentelor în vigoare.

„Vaporoașele Societății de Transport Public Timișoara circulă perfect legal, mai exact conform regulamentului de navigație pe Bega și când afirm asta mă refer la faptul că, de exemplu, conform acestui regulament, vaporașele pot circula cu până în 12 kilometri pe oră pe canalul navigabil Bega, dar precizez că acestea, de fapt, circulă în mod normal cu o viteză între 7 și 9 kilometri pe oră. În momentul în care trec pe sub podurile de pe Canalul navigabil Bega, acestea circulă cu 5 kilometri pe oră”, spune Cosmin Bradu.

Vaporetto pe Bega FOTO Ștefan Both
Vaporetto pe Bega FOTO Ștefan Both

La această oră, din cele șapte vaporașe cumpărate de primărie sunt funcționale șase, însă pe traseu circulă concomitent doar patru, din cauza lipsei de căpitani.

Povestea teraselor plutitoare

Barja clubului D’Arc, de la piciorul podului Mihai Viteazul, a fost amplasată în 2010.

„E o barjă adusă din Deltă, de la Tulcea. Făcea transport de pește în Deltă. Era la vânzare, ca multe ambarcațiuni de acolo. Nu e motorizată, dar povestea e foarte faină, să aduci din Tulcea până la Timișoara o ambarcațiune nu e ușor. Trebuie să-ți faci o planificare foarte bună. A venit pe Dunăre, atașată de un convoi, până la Orșova. Acolo a trebuit să facem câteva decupaje la ambarcațiune, astfel încât să poată fi transportată cu un TIR cu gabarit depășit, până la Timișoara (...). Această barjă plutește pe apă, e ca un vapor, nu stă pe piloni. Dar stă undeva la 20-30 de centimetri sub apă”, a povestit arhitectul Bogdan Demetrescu, unul dintre reprezentanții clubului D’Arc.

Terasa D Arc pe Bega FOTO Ștefan Both
Terasa D Arc pe Bega FOTO Ștefan Both

Cealaltă ambarcațiune-terasă, Zaza, a fost adusă la Timișoara din Olanda.  

„Ea era o barjă și era înmatriculată în Olanda. I-am pus un motor și am venit cu ea pe Dunăre, până la Moldova Veche. Am făcut zece zile până acolo. Acum e omologată doar ca ponton-terasă. Nu poți să-i pui motor, să circuli cu ea”, a declarat Dan Eftimie, proprietarul barjei.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite