Prima mașină aerodinamică din lume cu roțile în fuselaj, invenție a românului Aurel Persu, expusă la un mall FOTO
0Exponate ale Pavilionului României de la Bienala de Arhitectură Veneția 2023 s-au mutat în Iulius Town Timișoara. Este expusă și prima mașină aerodinamică din lume cu roțile în caroserie, construită de Aurel Persu în anii 1920.

„Pavilionul României la Bienala de Arhitectură de la Veneția 2023”, care a putut fi văzut în perioada 9 decembrie-15 ianuarie la ISHO Timișoara, a ajuns mai aproape de publicul larg. Expoziția itinerantă a fost mutată la Iulius Mall, până în 31 ianuarie.
Printre cumpărături, timișorenii pot să exploreze creațiile inovatoare ale unor români talentați, care au schimbat paradigme de-a lungul anilor.
Vizitatorii pot admira și trei mașini spectaculoase. Pe lângă prima mașină aerodinamica din lume cu roțile în caroserie, așa cum o descriau patentele internaționale obținute de inventatorul român Aurel Persu, la începutul secolului al XX-lea, mai poate fi văzut un automobil electric realizat de inventatorul Iustin Capră, dar și o adevărată bijuterie pe patru roți: primul camion electric din lume. Acesta a fost fabricat în 1910, în Germania.

Povestea mașinii Persu
Aurel Persu a construit automobilul cu bani proprii, în Germania, caroseria fiind realizată la diverse ateliere din Berlin. Inginerul român a realizat-o cu scopul de a reduce consumul de combustibil și poluarea cu aproape 70 de ani înainte ca agenda globală să imprime în practica industrială de design și de arhitectura această direcție.
„Mașina lui Persu este prima mașină aerodinamică din lume, cu roțile în fuselaj. În mod ciudat, a fost pentru prima oară expusă în decurs de o sută de ani, datorită nouă, prin Bienala de la Veneția. Oamenilor nu le-a venit să creadă, a trebuit să prezentăm certificate, pe care Persu le-a obținut, în anii 20, în mai multe țări. Efortul inventatorului a fost tocmai ca să reducă consumul de benzină la un automobil fiabil. Acest artefact a avut un mare succes în rândul vizitatorilor”, a spus inginerul Emil Ivănescu, unul din autorii Pavilionului României la Bienala de Arhitectură de la Veneția.

Istoria consemnează că brevetul pentru invenția inginerului român a fost înregistrat în Germania – țară în care a fost construită mașina, și a fost validat în 19 septembrie 1923. Patru ani mai târziu, invenția avea să fie validată și în SUA.
După întoarcerea din Germania, Aurel Persu şi-a construit o carieră academică în România, devenind conferenţiar la Şcoala Politehnică, iar anul 1938 îl găsește în funcția de director al fabricii de avioane IAR Braşov. În anul 1969, a donat mașina Muzeului Naţional Tehnic „Dimitrie Leonida” din București.










După Timișoara, itinerariul național cu exponatele Pavilionului României de la Bienala de Arhitectură Veneția 2023 va continua la Reșița, Cluj, Iași, și se va încheia la București, în cadrul Romanian Design Week 2024.