Hidrogenul verde în industrie și mobilitate. „Viitorul circulă deja printre noi“
0Tranziția verde a economiei Uniunii Europene ar trebui să ofere acces la energie curată, sigură și accesibilă pentru companii și pentru consumatori. Însă lucrurile nu sunt atât de simple.
În 2020, Comisia Europeană a propus o strategie a hidrogenului pentru o Europă neutră climatic, ce urmărește accelerarea producerii de hidrogen curat și asigurarea rolului său la baza unui sistem energetic neutru climatic până în 2050.
În prezent, hidrogenul are un aport minor în aprovizionarea globală cu energie. Hidrogenul reprezintă aproximativ 2% din mixul energetic al UE, din care 95% este produs prin arderea de combustibili fosili, ceea ce înseamnă poluare.
Asociația pentru Combustibili Sustenabili a organizat o conferință la Aeroportul din Timișoara, pe tema utilizării hidrogenului în industrie și transporturi.
„Hidrogenul verde e o temă foarte serioasă. Noi trebuie să vedem cu doi pași înainte. Decizia de a merge spre hidrogen este fundamentată în calcule, care ne dau un randament extraordinar prin propagarea tehnologiei și vânzarea în masă. Degeaba ne gândim la un produs dacă el nu prinde o anvergură națională. Asta înseamnă că noi trebuie să mergem să promovăm toate beneficiile, încât administrațiile publice să înceapă să ia în serios această metodă. E o metodă nouă, revoluționară și deocamdată sperie. De aceea trebuie să fie explicată. Acum se caută metode producție alternativă. Acestea sunt cele verzi. Adică prin electroliză. Dacă reușesc să capteze energia solară și energia eoliană în exces și să producă hidrogen din ea, atunci devine un proces caloric pozitiv. Vom putea alimenta orice mijloc de transport în comun cu pilă de combustie cu hidrogen și atunci avem un viitor sustenabil cu adevărat”, a declarat Vlad Stoicescu, președintele Asociația pentru Combustibili Sustenabili.
România se află în fața unei situații precum cea în care a dezvoltat rețeaua de internet. Pentru că am început direct cu cea mai nouă tehnologie din domeniu, am ajuns, la un moment dat, să avem cel mai bun internet din Europa. La fel stau lucrurile și în cazul infrastructurii pentru hidrogen.
În România, Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) prevede achiziţia de autobuze nepoluante pentru transportul public, mijloace de transport în comun electrice sau cu hidrogen. Anul trecut, la Timișoara a fost testat pentru câteva zile un autobuz cu hidrogen. Clujul va fi primul oraș din România în care vor circula autobuze cu hidrogen. Într-o primă fază ar urma să fie achiziționate câteva zeci de astfel de autobuze.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat licitația pentru 12 trenuri cu hidrogen, prin PNRR. Iată că astăzi avem norocul de a fi pionieri în acest domeniu. A forțat A.R.F.-ul întreg aparatul administrativ național să se mobilizeze în direcția hidrogenului, motiv pentru care au început să construiască o strategie a hidrogenului. Trebuie să ne gândim la viitorul copiilor noștri, pentru o planetă mult mai sustenabilă”, a mai declarat Vlad Stoicescu.
Hidrogen obținut din excesul de energie din eolian și fotovoltaic
Există mai multe tipuri de hidrogen, în funcție de procesul de producție și de emisiile de gaze cu efect de seră.
Hidrogenul curat sau „hidrogenul verde” este produs prin electroliza apei folosind electricitate din surse regenerabile și nu emite gaze cu efect de seră în timpul producerii. Doar acest hidrogen verde poate contribui în mod durabil la atingerea neutralității climatice pe termen lung.
„Hidrogenul este de fapt o baterie. Noi stocăm energia în hidrogen prin procesul de electroliză. Adică din excesul de energie din eolian și fotovoltaic, care în momentul de față este pierdut, producem hidrogen verde care este adus înapoi în industrie. E ceva ce nu exista. Noi nu avem ca prioritate hidrogenul din gaz”, a mai adăugat Vlad Stoicescu.
„Hidrogenul poate înlocui foarte ușor benzina și motorina"
Hidrogenul este folosit în industrie de peste o sută de ani, în principal ca materie primă în procesul industrial.
„Hidrogenul e folosit în industrie ca materie primă sau ca element care induce niște reacții specifice în zona metalurgică, rafinărie și industria chimică. Viitorul pe care-l vedem pentru hidrogen este înlocuirea combustibililor fosili (gaz natural, păcură, petrol tot ce ardem și descopunem pentru a obține căldură) și folosirea hidrogenului ca element care înlocuiește combustibilul în mobilitate. Adică poate înlocui foarte ușor benzina și motorina. Avantajele sunt foarte clare. Mașina devine mai simplă, nu mai are nevoie de motor, cutie de viteză, mentenanța devine mult mai simplă. Cu toate că hidrogenul verde este mai scump, scăderea totală a costurilor de operare, poate să devină atractivă pentru orice companie de transport”, a explicat Richard Molnar, reprezentatul Lindegaz România, unul dintre principalii producători de hidrogen din Europa.
Germania, Olanda și Austria au cele mai bune rețele de stații de încărcare cu hidrogen
Numeroase companii auto au deja mașini pe hidrogen, dar există și camioane, autobuze și chiar trenuri care merg pe hidrogen. Rămân provocări de depășit în ceea ce privește competitivitatea costurilor, amploarea producției, infrastructura necesară și percepția asupra siguranței.
„Mașina pe hidrogen e mașină electrică. Asta nu știu mulți. Este de fapt un Tesla, care în loc de baterii are rezervoare de hidrogen de înaltă presiune și are pile de combustie. Rezervoarele de hidrogen se încarcă la presiuni foarte mari, de 900 de bari, dar sunt foarte sigure, iar pila de combustie folosește hidrogenul cu aerul atmosferic pentru a produce curent. Acest curent mișcă motoarele, pune în funcție electronica mașinii și așa mai departe. La fel în cazul trenului sau a autobuzului. Viitorul circulă deja printre noi. Există deja trenuri cu hidrogen. Daimler produce deja camioane pe hidrogen, Nissan, Peugeot și Toyota produc deja mașini cu hidrogen. Germania, Olanda și Austria au deja o rețea de stații de încărcare cu hidrogen care permite circulația dintr-o parte în alta a țării fără a rămâne fără combustibil. California e cea mai dezvoltată din perspectiva mobilității cu hidrogen”, a mai spus Richard Molnar.