Piloții Tarom atrag atenția asupra „beneficiilor” pe care le primește compania maghiară Wizzair
0Curtea de Justiție a UE (CJUE) a anulat decizia Comisiei Europene de validare a ajutoarelor acordate Wizz Air de Aeroportul Timișoara, a anunțat miercuri, 8 februarie, instanța.

Tribunalul General al Uniunii Europene a anulat o decizie anterioară a Comisiei Europene care a validat ajutoarele acordate de către aeroportul internaţional Timişoara în favoarea companiei aeriene Wizz Air, informează un comunicat de presă al Curţii de Justiţie a UE.
„De aici se desprind câteva concluzii clare și extrem de simple. Astfel, atotputernică Comisie Europeană mai și da cu bățul în baltă și chiar grav, încălcând norme de drept intern și internațional unele dintre ele impuse chiar de ea. România, bine îngenuncheată, nu are curajul necesar să pună piciorul în prag în raport cu impunerile Comisiei Europene, cel puțin în materia companiei naționale Tarom, raportate la binefacerile făcute Wizzair-ului”, spune un pilot Tarom, sub anonimat.
Prin planul de restructurare făcut de PW&C în 2021 și plătit de către statul Român, Comisia a impus Taromului măsuri de salvare, dar care mai mult au îngropat-o.
„Aceeași Comisie Europeană a impus prin acest plan haotic închiderea a șapte rute tradiționale ale Tarom, în zone unde există un număr mare de români: Barcelona, Londra, Munchen, Nișă, Praga, Viena, Valencia și trecerea acestor rute către companii concurente dintre care principala beneficiară este Wizzair. Interdicția deschiderii de noi rute regulate care obligă Tarom la imposibilitatea dezvoltării, limitarea profitului și creșterea pierderilor ei este o altă oportunitate pentru aceeași Wizzair. Această măsură este o veritabilă frână intenționat pusă tocmai în epoca postpandemică, atunci când toate companiile aeriene au deschis noi rute tocmai pentru recuperarea pagubelor produse de pandemie întregii industrii”, mai spune pilotul.
Planul de restructurare a dus la concedierea sau forțarea plecării angajaților calificați, licențiați și cu mare experiența de la Tarom, în timp de WizzAir a fost ajutată de Anglia cu 50 de milioane de lire sterline.
„Cât timp Ungaria a fost singură țară din UE care are aprobată alimentarea cu gaze și petrol din Rusia la prețuri negociate direct de către cele două state și evident mult mai mici, Wizzair care își alimentează flota de pe Budapesta are un contract secretizat de furnizare a kerosenului pentru avioanele sale.
Deși Wizzair a fost înregistrată în Elveția, deci țară non-UE, nimeni nu înțelege cum a primit ea ajutor de la entități juridice (Consilii locale și județene, regii aeroportuare, etc) din UE, astfel de ajutoare destinate exclusiv doar companiilor din UE. Dacă ANAF ar face un control pe această temă ar putea observa schema de evitare a acestor plăți cu ușurintă și s-ar putea și calcula pierderile produse statului român. Dacă Corpul de Control al Primului Ministru sau măcar cele ale Ministrului Muncii și al celui al Transporturilor ar face un control pe tema Wizzair și ajutoarele acordate de către aeroporturile din România prin prisma sentinței Tribunalului UE, oare cum ar fi?”, se întreabă sursa citată de „Adevărul”.