Prima ediție Formula Student în România. Monoposturi pe circuit, la standarde impuse de Germania. „Este o mărturie a excelenței“
0Prin formatul său, Formula Student nu a fost doar o simplă competiție de monoposturi pe un circuit, ci un autentic concurs de inginerie. Au fost înscrise nouă echipe universitare din Islanda, Polonia, Turcia, Moldova și România.

Sub patronajul Universității Tehnice Gheorghe Asachi din Iași (TUIASI) a fost organizată, pentru prima dată în România, o etapă a competiției Formula Student. Aceasta s-a desfășurat la Bacău, între 31 iulie și 5 august 2023, fiind înscrise nouă echipe universitare din Islanda, Polonia, Turcia, Moldova și România.
Unul dintre punctele-cheie ale competiției găzduite, în premieră, în România, sub coordonarea TUIASI, a fost marcat de înscrierea în competiție a unui vehicul electric, autonom, în detrimentul celor pe combustie: un semnal pentru ingeniozitatea și inovarea impuse de astfel de competiții de inginerie.
Competiția a fost organizată de TUIASI în colaborare cu Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău și Circuitul Speed Park Bacău, iar prin formatul său, Formula Student nu a fost doar o simplă competiție de monoposturi pe un circuit, ci un adevărat concurs de inginerie.
„În lumea ingineriei, atingerea standardelor impuse de Germania este o mărturie a excelenței și rigurozității. Astfel, datorită eforturilor susținute, Universitatea Tehnică «Gheorghe Asachi» din Iași a reușit să îndeplinească condițiile impuse de Formula Student Germania și să introducă o etapă organizată în România în calendarul internațional Formula Student. În centrul acestei realizări monumentale se află echipa TUIASI, care s-a organizat meticulos sub forma unui comitet executiv. Coordonat de conf. univ. dr. ing. Ciprian Ciofu, comitetul a reunit cadre didactice de la facultățile de Mecanică, Inginerie Electrică, Automatică și Calculatoare și Construcții de Mașini și Management Industrial”, au precizat organizatorii.
Jurizarea în cadrul competiției a fost realizată de echipe mixte compuse din cadre didactice ale TUIASI și specialiști de la companii de top din domeniul auto, parteneri tradiționali ai TUIASI. Printre acești judecători s-au numărat foști membri ai echipei T.U.Iasi Racing Team, care au participat la această competiție în timpul studenției lor.
Unul dintre cele mai importante aspecte ale organizării acestei competiții a fost colectarea fondurilor. Cu un buget care a depășit 100.000 de euro, organizarea s-a bazat exclusiv pe sponsorizări. Un alt aspect crucial a fost adaptarea și prelucrarea regulamentului pentru a se potrivi cu specificul local.

Voluntariatul a salvat
Un aspect esențial care a contribuit la buna desfășurare a competiției a fost implicarea voluntarilor. TUIASI a mobilizat o echipă de 20 de profesori și 50 de studenți de la diverse facultăți, care s-au mutat pentru o săptămână la Bacău pentru a asigura buna desfășurare a evenimentului. Acest efectiv a fost completat de alți 25 de studenți voluntari de la Universitatea din Bacău, care s-au alăturat eforturilor de organizare.
„Implicarea, pasiunea și dedicarea voluntarilor studenți au fost exemplare. Ei au fost prezenți la fiecare etapă a competiției, asigurându-se că totul decurge conform planului și oferind suport logistic și tehnic acolo unde a fost necesar. O bună parte din succesul acestei ediții a competiției Formula Student în România li se datorează. Recunoașterea și aprecierea lor sunt esențiale, deoarece fără efortul și angajamentul lor, realizarea unui eveniment de asemenea magnitudine ar fi fost mult mai dificilă”, au mai precizat organizatorii.
Formula Student a fost inițiată pentru prima dată de Society of Automotive Engineers în 1981 și a evoluat într-o competiție internațională cu participanți din peste 600 de universități. Scopul său este de a dezvolta și oferi o platformă pentru studenții din inginerie, de a experimenta, construi și învăța. Toate monoposturile înscrise în competiție sunt construite de studenți, sub coordonarea cadrelor didactice de la universitățile la care sunt înmatriculați.
Pentru a crea un vehicul care să îndeplinească cerințele stricte ale competiției, echipele trebuie să combine expertiza din mai multe domenii ale ingineriei. Specialiștii arată că monoposturile reflectă „o simbioză între componente mecanice și sisteme de control sofisticat, dintre materiale tradiționale și inovatoare și sisteme electrice complexe, toate într-un design care trebuie să respecte anumite cerințe, dar trebuie să poarte amprenta generației respective de studenți“.
