Şefii consiliilor judeţene din Regiunea Nord-Vest îi cer lui Ponta bani pentru Autostrada Transilvania

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La un singur tronson de autostradă sunt contractate lucrări, Gilău-Nădăşelu, care însă sunt amânate din lipsa fondurilor. FOTO: Arhivă
La un singur tronson de autostradă sunt contractate lucrări, Gilău-Nădăşelu, care însă sunt amânate din lipsa fondurilor. FOTO: Arhivă

Preşedinţii consiliilor judeţene ale celor cinci judeţe din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest, Bihor, Bistriţa, Cluj, Maramureş şi Sălaj s-au coalizat pentru un scop comun: finalizarea tronsonului dintre Borş şi Gilău al Autostrăzii Transilvania. Primul pas a fost trimiterea în acest scop a unei scrisori către premierului Victor Ponta şi ministrului Dan Şova.

"În calitate de preşedinţi ai Consiliilor Judeţene Bihor, Bistriţa, Cluj, Maramureş şi Sălaj, avem numeroase întâlniri cu reprezentanţi ai mediului de afaceri, cu investitori români şi străini, cu primari ai oraşelor şi comunelor din judeţele noastre. O temă care revine perpetuu în cadrul acestor întâlniri este cea a finalizării Autostrăzii Transilvania, cu atât mai mult cu cât Drumul Naţional (DN) 1 este una dintre arterele de circulaţie cu cel mai intens trafic", se arată în scrisoarea semnată de şefii consiliilor judeţene Bihor, Cornel Popa, Bistriţa-Năsăud, Emil Radu Moldovan, Cluj, Horia Uioreanu, Maramureş, Zamfir Ciceu, Satu Mare,Adrian Ştef, şi Sălaj, Tiberiu Marc, şi transmisă, joi, premierului Victor Ponta şi ministrului Dan Şova.

Ponta, rugat să realizeze Autostrada 

"De aceea, ca reprezentanţi ai judeţelor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest, vă rugăm să introduceţi ca obiectiv prioritar major al Guvernului realizarea tronsonului Borş-Zalău-Gilău al Autostrăzii Transilvania, răspunzând astfel unui deziderat general al cetăţenilor din judeţele noastre", se mai arată în textul scrisorii.

Preşedinţii consiliilor judeţene din Bihor, Satu Mare, Maramureş, Sălaj şi Cluj şi-au anunţat săptămâna trecută intenţia de a-i scrie ministrului Dan Şova pentru a-i cere ca finalizarea tronsonului Borş-Gilău din Autostrada Transilvania să primească finanţare cu prioritate. Ulterior, demersului s-a alăturat şi şeful CJ Bistriţa-Năsăud.

Autostrada Transilvania, proiectul abandonat

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul autostrăzii de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent. Construcţia unui tronson de 8,7 kilometri al Autostrăzii Transilvania, 3A1 Gilău - Nădăşelu (judeţul Cluj), singurul pentru care mai sunt contractate lucrări, va începe în 2014, deşi contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat în aprilie, motivul amânării lucrărilor fiind lipsa banilor, potrivit CNADNR. În prezent, la Autostrada Transilvania, stadiul lucrărilor pe secţiunile 2B Câmpia Turzii - Gilău (52 kilometri) şi 3C Suplacu de Barcău - Borş (64,5 kilometri) este de 97,1%, respectiv de 50,1%. 

Nu sunt bani

"Lucrările aferente celorlalte secţiuni ale autostrăzii, inclusiv finalizarea secţiunii 2B Câmpia Turzii - Gilău (pusă în circulaţie pe o lungime de 52 de kilometri din luna noiembrie 2010) şi 3C Suplacu de Barcău - Borş, vor putea începe după identificarea surselor de finanţate", mai arătau reprezentanţii CNADNR. Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Dan Şova, declara la finele lunii iunie că Autostrada Transilvania poate fi realizată doar prin concesiune, fiind exclusă o finanţare din fonduri europene.

Citeşte şi 

Lucrările la Autostrada Transilvania au fost amânate până în 2014. CNADNR motivează că nu sunt bani

VIDEO Emil Boc despre Autostrada Transilvania: „Trebuie să fie o prioritate naţională, nu o Cenuşăreasă a infrastructurii“

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite