Metroul clujean, contestat de o campanie online: „Ne exprimăm nevoia de a avea argumente solide şi credibile”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Metroul din Bucureşti. FOTO: Shutterstock
Metroul din Bucureşti. FOTO: Shutterstock

„Noi, cetăţenii Clujului, ne exprimăm nevoia de a avea argumente solide şi credibile că transformarea oraşului într-un şantier deschis, distrugerea lucrărilor de infrastructură existente şi asumarea unor riscuri geotehnice mari, merită”, se arată în campania de strângere de semnături demarată pe platforma declic.

Campania iniţiată de activistul clujean Istvan Szakats este adresată către Ursula von der Leyen, Frans Timmermans, Margrethe Vestager, Florin Cîţu, Cristian Ghinea şi Emil Boc. Pe scurt, activistul cere o dezbatere reală şi o consultare reală a populaţiei cu privire la proiectul metroului clujean. Se solicită strângerea a 200 de semnături. 

Redăm mai jos textul campaniei: 

„Noi, cetăţeni ai municipiului Clui-Napoca, ne declarăm consternaţi de aşa-zisa consultare publică propusă de Primăria Cluj-Napoca pe proiectul “metroului”- un proiect susţinut preponderent politic şi autocontradictoriu, faţă de care specialiştii şi-au exprimat până acum doar rezervele, îndoielile şi criticile. 

Deplângem faptul că Primăria Cluj-Napoca încearcă să ne pună în faţa faptului împlinit anunţând o consultare publică pe 15 octombrie, în condiţiile în care proiectul va primi toate aprobările în comisiile interservice şi va fi semnat în Comisia Europeană până în 23 septembrie - adică cu trei săptămâni mai devreme. 

În aceste condiţii, ce şanse reale mai au cetăţenii să modifice sau chiar să refuze proiectul? Despre ce mai vorbim?? La pretenţiile pe care Primăria Cluj-Napoca şi le arogă în ceea ce priveşte dezbatere democratică - dar mai ales la anvergura şi impactul proiectului asupra vieţilor noastre, consultarea propusă de Primăria Cluj-Napoca este, din păcate, doar o şaradă dureroasă. 

Cetăţenilor Clujului nu trebuie să li se explice că au nevoie de un sistem de transport public performant. Noi suntem cei care stăm cu orele în ambuteiaje, care devin din ce în ce mai lungi pe an ce trece. Noi suntem primii care vedem cum sub ochii noştri, oraşul se sufocă în trafic şi poluare. Noi suntem cei care cerem soluţii de ani de zile. 

Oricare ar fi acestea - tramvai, centură ocolitoare sau metrou, administraţia locală este datoare să ni le prezinte şi să le susţină în dezbateri publice reale. 

Cât respect faţă de cetăţenii oraşului - a căror viaţă va fi afectată de proiect pe decenii - denotă organizarea primei dezbateri publice despre “metrou”, la 3 săptămâni după parafarea proiectului în PNRR? 

Cât respect arată acestă temporizare faţă de specialiştii oraşului, cărora practic li se refuză posibilitatea să îşi exprime, din timp, un punct de vedere avizat pe marginea proiectului? 

Cum se poate că în secolul XXI, în era tehnologiilor digitale, administraţia “smart” a municipiului nostru nu pune la dispoziţia cetăţenilor documentaţia de peste 200 de pagini în format online, ci doar în formă scanată, şi asta doar nominal, pe bază de programare prealabilă? Cât acces public real, câtă deschidere reală pentru un dialog democratic trădează acest "mod de lucru"?

Ce şanse reale mai au cetăţenii oraşului nostru, ţinuţi aproape un an doar în mirajul  promisiunilor politice - să dezvolte, într-o singură zi, într-o singură sesiune online, o analiză a unui proiect de asemenea anvergură şi să mai şi propună amendamente sau chiar să-l refuze - folosind argumente tehnice?

De ce este important?

Din păcate, suntem nevoiţi să constatăm că modul viciat în care este organizată dezbaterea (post factum şi cu un acces autoridiculizant la documente) pune sub semnul întrebării intenţia autentică a Primăriei Cluj-Napoca de a-şi susţine proiectul în faţa comunităţii. 

Privind argumentele tehnice, proiectul de “metrou” în “consultare” este unul problematic. Conform documentaţiei,

1. aproape toate staţiile vor fi săpate deschis în intersecţii majore sau drumuri circulate. Spre exemplificare,

-Staţia Sfânta Maria (Calea Mănăştur colţ cu Câmpului) înseamnă o groapă de 250 metri (cât 2 terenuri jumate de fotbal) la adâncime de 27 metri adâncime (cât un bloc de 9 etaje)

-Staţia Piaţa Mărăşti - din faţa Pieţei Mărăşti până dincolo de sensul giratoriu, înseamnă o groapă de 275 metri (peste 2 terenuri jumate de fotbal lungime) pe 18 metri adâncime (cât un bloc de 6 etaje)

-Staţia Muncii (colţ prelungire str. Beiuşului) înseamnă o groapă de 220 metri (2 terenuri de fotbal lungime) pe 18 metri adâncime (cât un bloc de 6 etaje adâncime). 

2. În timpul lucrărilor, vor fi distruse un număr semnificativ de lucrări de infrastructură noi:  

-Calea Floresti

-Calea Mănăştur (aflată acum în drum spre licitarea lucrărilor)

-Moţilor

-Piaţa Unirii

-Bulevardul 21 Decembrie 1989 (aflat acum în modernizare).

Având în vedere şi că săpăturile pentru staţii vor ocupa întreaga lăţime a carosabilului, şi aceste lucrări vor contribui la paralizarea întregului oraş, timp de ani de zile. 

3. Conform Memoriului Tehnic, după staţia Piaţa Mărăşti aproape toate forajele executate atât pe aliniamentul estic al metroului, cât şi pe cel sudic au întâlnit la adâncimi cuprinse între 12,50 şi 25m un depozit de sare care induce riscuri geotehnice asupra structurilor metroului. Acestea trebuie eliminate prin stabilirea unor soluţii tehnice adecvate. Concret, în condiţiile unui pământ instabil, trebuie găsite soluţii de stabilizare a săpăturilor deschise ca să nu se prăbuşească. Dar Memoriul Tehnic nu suflă o vorbă despre care ar fi acestea. Mai multe staţii vor fi săpate la mai puţin de 10 metri de blocuri înalte (vezi Mănăştur, Mărăşti). Nu ne-a ajuns dezastrul recent de pe str. Victor Papilian, care deja pune în pericol viaţa familiilor de pe o stradă întreagă?

Având în vedere cele de mai sus, noi, cetăţenii Clujului, ne exprimăm nevoia de a avea argumente solide şi credibile că transformarea oraşului într-un şantier deschis, distrugerea lucrărilor de infrastructură existente şi asumarea unor riscuri geotehnice mari, merită - întrucât am dezvolta pe termen mediu şi lung, o mobilitate urbană la standarde europene de performanţă şi eficienţă.

Din păcate, în locul acestor argumente solide şi credibile, la ora aprobării proiectului, Studiul de Fezabilitate al metroului nu va fi gata. Noul Plan de Mobilitate Urbană nu va fi gata. În fapt, niciun document strategic de mobilitate urbană în vigoare azi NU recomandă metroul. Toate argumentează în favoarea extinderii tramvaiului. 

Atunci, tot ce avem azi sunt promisiuni politice, o documentaţie problematică, şi o prefăcătorie numită consultare publică - pe un proiect care va fi deja aprobat în Comisia Europeană în momentul în care va fi propus dezbaterii la Cluj-Napoca. 

Noi, cetăţeni responsabili ai acestui oraş, nu putem fi de acord cu această calitate îndoielnică a argumentaţiei tehnice, a formatului administrativ şi a demersului politic. 

Corolar, solicităm actorilor vizaţi 

1. să ia act de argumentele formulate mai sus ca fiind un prim set de observaţii vizavi de cadrul şi conţinutul dezbaterilor pe proiectul de "metrou".

2. să ia act de angajamentul nostru de-a contribui la creionarea soluţiilor optime privind mobilitatea urbană a municipiului Cluj-Napoca - în consultări democratice, cu datele în faţă, în cunoştinţă de cauză şi cu şanse reale de a interveni asupra proiectului

3. să ia act de angajamentul nostru de a vă ţine la curent, în viitorul imediat, cu noi argumente, propuneri de îmbunătăţire şi soluţii alternative privind proiectul de "metrou", generate în cadrul unor noi dezbateri cetăţeneşti, în spiritul valorilor democratice europene pe care le promovăm.”

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite