Finanțare pentru metroul clujean. „S-a semnat cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani”
0Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a semnat contractul de finanțare care asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean.
Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat pe Facebook semnarea contractului de finanțare a metroului clujean:
„Cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani a fost semnat astăzi de Ministerul Transporturilor! Banii vor asigura construcția metroului din Cluj-Napoca!Prin acest contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean.”
Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului.
În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria - Europa Unită (9 stații) și depoul.Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților -Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km, precizează Grindeanu.
Cum va fi metroul
Metroul de la Cluj va fi unul complet automat (GoA4/UTO), astfel încât trenurile nu vor avea nevoie de mecanici sau de alt personal la bord. Staţiile sunt proiectate cu obiectivul de a avea un număr minim de angajaţi per staţie şi fiecare va avea o singură zonă de acces înspre zona plătită.
Nu în ultimul rând, sistemul de taxare (inclusiv emiterea titlurilor de călătorie) va fi unul complet automat: varianta principală pe dispozitive mobile (cu cititoare NFC la turnicheţi), ca variantă de rezervă fiind sistemul existent de smart card-uri utilizat la transportul de suprafaţă;
Şi tot în acest sens se are în vedere utilizarea de materiale durabile, iluminat inteligent, recuperare regenerativă a energiei etc. Operarea trenurilor se va face automat în funcţie de cerere (inclusiv în timp real, în funcţie de informaţia primită de la validatoarele pentru accesul călătorilor în staţii, sistemul GoA4 putând injecta automat trenuri în circulaţie), însă însoţită de o aplicaţie mobilă care arată în timp real poziţia trenurilor, astfel încât călătorii să nu aştepte prea mult în staţii în perioadele cu operare la frecvenţă mai redusă. Traseul liniei de metrou începe din depoul suprateran aflat la vest de Floreşti va avea o lungime de 20,1 kilometri şi 19 staţii. Întreg traseul este subteran, mai puţin depoul din Floreşti.
Trenuri mai mici ca în Bucureşti
Primele trei staţii deservesc zone de locuinţe de densitate medie din Floreşti, iar apoi staţiile 4 şi 5 deservesc zone multifuncţionale într-o dinamică dezvoltare, desfăşurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgenţă şi respectiv centrul comercial Vivo.
Staţiile 6, 7 şi 8 deservesc cartierul Mănăştur (cea mai densă zonă de locuinţe din oraş), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul oraşului, până la Piaţa Mărăşti. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând şi legătura cu calea ferată şi viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deserveşte cartierele Gheorgheni şi Sopor. Întreaga linie este în subteran, cu excepţia racordului de tranziţie de lângă depou.
Metroul clujean va avea o capacitate adecvată cererii. Dimensiunea maximă a trenurilor va fi de 51 de metri lungime (35% din capacitatea trenurilor de metrou din Bucureşti). Sistemul oferă o capacitate maximă de transport de 15.200 călători/oră şi sens la frecvenţă maximă (un tren la 90 de secunde; aşadar 380 călători/tren şi 40 trenuri/oră).