Prima maşină înmatriculată în Bucureşti este expusă la muzeu
0Automobilul FN Herstal, primul înmatriculat în Capitală, este oferit spre vizionare publicului până în luna ianuarie, în holul principal al Muzeului Naţional de Istorie a României. Alături de acest model mai sunt expuse trei „bătrâne doamne" : De Dion Bouton, din anul 1898, Oldsmobile Curved Dash (1901) şi maşina EGO (1924).
Automobilele sunt expuse, în cadrul microexpoziţiei „Bucureştii la primul claxon". „Sunt exemplare foarte rare, unele chiar unicat. Au însemnat ceva în istoria noastră, se numără printre primele maşini care au circulat în România, în plus unele au aparţinut unor personalităţi", a spus Cornel Ilie, muzeograf la Muzeul Naţional de Istorie al României.
Prima maşină înmatriculată în Bucureşti
Automobilul FN Herstal, primul automobil înmatriculat în Capitală, este oferit spre vizionare publicului până în luna ianuarie 2012, în holul principal al Muzeului Naţional de Istorie a României. Fabricat la Liege (Belgia), în anul 1900, maşina face parte dintr-o serie de 47 de automobile produse de constructor, la Bucureşti ajungând cea cu nr. 40. Motorul este pus în funcţiune prin acţionarea unei manivele. Automobilul a aparţinut lui Bazil G. Assan, primul român care a explorat regiunile arctice şi primul român care a făcut o călătorie în jurul lumii. Pentru că prinţul George Valentin Bibescu dorea ca automobilul lui să fie primul înmatriculat, dar vehiculul lui Assan primise deja nr. 1, Prefectura Capitalei a găsit o soluţie de compromis, înregistrând autoturismul prinţului cu numărul 0. „Este făcută la o fabrică de armament din Belgia, care a scos şi câteva maşini. Sunt câteva modele în toată lumea, singura la noi în ţară. Maşina asta prinde 30 km/h", a spus Cornel Ilie, muzeograf la Muzeul Naţional de Istorie al României. Pentru a putea circula noaptea, automobilul este dotat cu două felinare cu petrol.
O trăsură cu motor şi patru locuri
Maşina De Dion Bouton, din anul 1898, este adusă din Muzeul de Istorie, Galaţi. Automobilul este de fabricaţie franceză, firma care a produs-o era la un moment dat cea mai mare firmă producătoare de maşini din lume. Cornel Ilie, muzeolog la Muzeul Naţional de Istorie al României spune că nu se ştie provenienţa exactă a acestei maşini, se pare că unul din edilii oraşului ar fi donat-o, în colecţia muzeului intrând în anii 50. „Este o maşină destul de rară, sunt câteva zeci de maşini în lume de acest gen şi este foarte valoroasă. Maşina merge cu 30 km/h şi seamănă mai mult cu o trăsură, o trăsură cu motor, care are patru locuri. Nu are volan, are o manşă", a spus muzeograful. Automobilul are tot ce trebuie pe manetă: acceleraţie, ambreiaj şi direcţie şi de asemenea pornea la manivelă. Maşina este în totalitate din lemn, doar la motar este din oţel.
Maşină americană din anul 1901
Oldsmobile Curved Dash (1901) este una din primele maşini americane şi este adusă de la Muzeul Naţional Tehnic "Dimitrie Leonida". Are un un motor monocilindric, orizontal, care dezvoltă o putere de 4cp, viteza maximă fiind de 30 km/h. „Când au fost făcute aceste maşini oamenii cred că aveau un sentiment deosebit, era pentru prima dată când circulau cu ceva. Maşina are două viteze înainte şi una înapoi. Transmisia se făcea pe lanţ, ca la bicicletă. Atunci oamenii experimentau, erau din aproape în aproape. Maşina care cântăreşte 270 de kg este o combinaţie între bicicletă, trăsură şi maşină", a spus Cornel Ilie, muzeograf la Muzeul Naţional de Istorie al României.
„O maşină foarte rară"
Automobilul EGO, produs în Germania, în anul 1924, este un model decapotabil, tip cabriolet, cu patru locuri. În acel an, au fost făcute doar şapte maşini în toată lumea, la noi ajungând două. Maşina a aparţinut colonelui Gheorghe Petraşcu, cel care a şi donat-o Muzeului Mixt din Tecuci. Interiorul este din piele. „Este o maşină foarte rară, din câte se ştie ar fi cam singura din lume. Este o şansă să o vezi acum. Este o mică vedetă, a apărut în ultimul film al lui Nae Caranfil: „Restul e tăcere", condiţia fiind ca după filmări maşina să intre în recondiţionare. Când a fost făcută restaurarea s-au căutat piese inclusiv în Japonia, costurile ridicându-se la aproximativ 15.000 de euro", a spus Cornel Ilie, muzeograf la Muzeul Naţional de Istorie al României.
Cei care doresc să vadă bătrânele doamne pot merge la Muzeul Naţional de Istorie al României de miercuri până duminică între orele 10.00-18.00. În ultima sâmbătă din octombrie se trece la programul 9.00-17.00.
Din istoria automobilelor
"La scurt timp după apariţia maşinii cu abur a fost inventat şi primul automobil. Un precursor al automobilului poate fi considerat vehiculul autopropulsat construit de inginerul francez Nicolas-Joseph Cugnot, în 1796, destinat remorcării pieselor grele de artilerie. Era de fapt o maşinărie din lemn cu trei roţi, motor cu aburi în doi cilindri, ce dezvolta o viteză maximă de 9,5 km/h.
După aproape un veac, în 1875, Siegfried Marcus realizează primul autovehicul cu motor în patru timpi şi carburator, pentru ca un an mai târziu, Nikolaus August Otto să construiască şi să breveteze primul motor în patru timpi cu supape laterale. O nouă etapă în construcţia automobilelor începe în 1892, când Rudolf Diesel solicită brevetarea motorului cu combustie internă. Cu un randament dublu decât cel al motorului cu abur, motorul Diesel avea ca principiu de funcţionare autoaprinderea carburantului şi aducea şi o altă inovaţie: pompa de injecţie.
Primul automobil cu tracţiune electrică a fost construit în 1899 de inginerul belgian Camille Jenatzy. Acesta este primul vehicul ce putea depăşi viteza de 100 km/h. Un pas important în evoluţia automobilului a fost facută de Henry Ford, care începe producţia de serie, în 1909, a unui automobil cu motor în patru timpi, ambreiaj şi cutie de viteze cu trei trepte. Din acest moment începe o etapă nouă în istoria de automobile, numeroase firme şi industriaşi contribuind la construirea şi perfecţionarea automobilelor. Industriaşul german Wilhelm Maybach perfecţionează motorul brevetat de Otto, Karl Benz realizează un automobil cu trei roţi şi motor monociclic orizontal, în timp ce Panhard & Levassor fabrică primul automobil "modern", cu motorul în patru cilindri dispus în faţa, ambreiaj şi tracţiune pe spate. Acesta este de altfel şi primul automobil cu volan.
Odată cu trecerea timpului, producătorii de automobile aleg să se adreseze atât marii mase a populaţiei, cât şi elitelor, pentru care sunt fabricate vehicule cu caracteristici tehnice superioare şi un design mai elaborat. Astfel, Rollls-Royce scoate pe piaţă, în 1906, un model cu motor în şase cilindri şi cu caroserie cu elemente de argint". (sursa: expozitie MNIR)