Psihologul Doru Dima explică de ce pandemia este o oportunitate pentru schimbarea jobului
0
Pandemia are şi părţi bune, în opinia psihologului braşovean Doru Dima. Între acestea se numără şansa schimbării jobului cu unul mai potrivit, chiar dacă numărul de locuri de muncă a scăzut
Pandemia are şi părţi bune, la care nu ne-am fi gândit. Una dintre acestea a ajuns să fie mai cunoscută românilor, ca urmare a mediatizării. Este vorba de digitalizare, despre care reprezentanţi ai Guvernului au vorbit în numeroase rânduri. Digitalizarea a fost accelerată, însă, nu numai la stat, ci chiar şi în mediul privat.
Obligaţi de restricţiile impuse de autorităţi să-şi pună angajaţii să muncească de acasă, mulţi patroni au fost nevoiţi să apeleze la digitalizare. Aceasta a condus şi la dispariţia unor locuri de muncă, însă a creat şi noi oportunităţi. Psihologul Doru Dima spune că o asemenea perioadă este cea mai propice pentru schimbarea locului de muncă sau rescalare.
Găsirea jobului potrivit era o activitate complicată şi înainte de pandemie, dar, odată cu restricţiile impuse în ultimul an, a devenit şi mai dificilă.
Dacă în 2019 era foarte uşor să îţi găseşti un loc de muncă, în condiţiile în care ne confruntam cu o criză de personal, pandemia a readus lucrurile într-o situaţie asemănătoare cu cea de acum mai mulţi ani, când oferta de locuri de muncă era mult sub cerere. Great People Inside Romania şi Camera de Comerţ şi Industrie Braşov au un proiect comun prin care îi învaţă pe cei care doresc să-şi găsească un job în această perioadă ce trebuie să facă pentru a avea şanse de reuşită cât mai bune.
„Este destul de dificil să-ţi găseşti un loc de muncă în această perioadă pe de altă parte, cred că este un moment optim pentru ca fiecare dintre noi să ne uităm dacă nu cumva putem să ne reorientăm din punct de vedere profesional. Din acest motiv, cel mai bine le-aş recomanda celor care vor să facă acest demers să înceapă printr-o evaluare din punct de vedere al potenţialului sau, cu alte cuvinte, o orientare în carieră, astfel încât să identifice care sunt joburile cu care rezonează cel mai bine, iar, apoi, în măsura în care există această posibilitate, să treacă prin zona de formare şi apoi să îşi găsească un loc de muncă”, a explicat psihologul Doru Dima.
Important, în opinia acestuia, este să ne cunoaştem cât mai bine aptitudinile şi potenţialul, iar apoi să aplicăm la locurile de muncă din zona noastră de interes şi la companiile care au asemenea joburi.
„Este important, mai ales în această perioadă, să nu aşteptăm apariţia unui anunţ legat de un loc de muncă. I-aş sfătui pe cei care sunt în căutarea unui job să aplice pentru acesta la companiile unde există asemenea joburi şi în care ar vrea să activeze, chiar dacă aceste companii nu anunţă că au nevoie de personal. Cu alte cuvinte, dacă eşti contabil, să zic, te apuci şi aplici tu acolo unde ai vrea să activezi, fără să mai aştepţi să apară un job probabil, pe undeva i abia apoi să aplici pentru jobul respectiv. În momentul în care jobul va deveni disponibil, CV-ul există deja la acea companie şi şansele de ocupare a postului cresc pentru cel care şi l-a dorit din timp”, mai spune psihologul braşovean.
Doru Dima are sfaturi şi pentru cei care s-au gândit că li s-ar potrivi mai bine să fie freelanceri. „În condiţiile în care vrei să fii free-lancer, adică să lucrezi independent, poate a sosit momentul, dacă ai şi calităţi de antreprenor, să-ţi evaluezi aceste calităţi de antreprenor şi apoi să începi să-ţi construieşti propriul tău business, astfel încât să poţi să începi să lucrezi acelaşi lucru pentru două sau trei companii şi să fii tu stăpânul timpului tău. Pe de altă parte, zona asta de pandemie ne obligă să lucrăm de acasă o perioadă încă destul de lungă, iar acesta este un trend care a venit în România mult mai repede decât ne-am fi aşteptat”, a mai explicat Doru Dima.
Pandemia a schimbat întreaga situaţie atunci când dorim să ne schimbăm locul de muncă sau, în cazul tinerilor absolvenţi, să aplicăm pentru un job. Este cunoscut faptul că, în 2019, mai toate companiile se confruntau cu o criză de personal şi, aşa cum este firesc în asemenea condiţii, şi calitatea angajaţilor era mai scăzută.
Pandemia a adus dispariţia a numeroase locuri de muncă şi schimbarea fişei postului în multe dintre situaţii. Unele firme au fost obligate să renunţe doar la o parte dintre angajaţi, iar altele, cum sunt cele din turism sau ospitalitate, chiar la toţi, cel puţin în unele perioade. În aceste condiţii, de multe ori, cei care şi-au continuat activitatea la firma la care lucrau şi înainte, au cunoscut o schimbare majoră, fie că vorbim despre munca de acasă, fie din cauza faptului că nu au mai putut lua contact direct cu colaboratorii.
„Problemele apar în primul rând din perspectiva reorientării sau rescalării joburilor pe care organizaţiile au început să le facă. Sau, cu alte cuvinte, companiile au început să identifice care sunt activităţile redundante, pe care au început să le digitalizeze. Astfel, s-au redus posturile acolo unde a fost posibil, motiv pentru care ete un pic mai dificil acum să îţi cauţi un post pe zona respectivă. Plus că, fiind situaţia aceasta de pandemie şi fiind foarte multe domenii de activitate care au scăzut din punct de vedere al businessului, normal că, pentru a-ţi găsi un loc de muncă, ar trebui să te orientezi către companiile care au crescut în această perioadă şi anume în zona de curierat, în cea de alimentaţie, dacă putem spune aşa, în zonecare să-ţi fie la îndemână”, a încheiat psihologul.
Doru Dima conduce Dima Consulting Group, o firmă de consultanţă din Braşov cu activitate pe plan internaţional în domeniul resurselor umane. Compania fondată în 1996 a început cu evaluarea personalului unei firme braşovene. În 2001 a deschis primele puncte de lucru în afara Braşovului, iar doi ani mai târziu a câştigat o selecţie naţională pentru a deveni unic reprezentant în România şi Republica Moldova a unei companii internaţionale de prestigiu din acest domeniu.
Un an mai târziu, firma a pătruns şi pe piaţa bucureşteană, astfel că afacerile au crescut simţitor. În 2014 a devenit lider în domeniul consultanţei resurselor umane din Regiunea Centru. În anul următor, Doru Dima devine co-fondator al companiei internaţionale Great People Inside, care dezvoltă evaluări online de resurse umane, personalizate şi adaptate la specificul fiecărei organizaţii şi job în parte, fiind un concept unic în industria resurselor umane.
În 2016, Great People Inside a evoluat şi avea sediul în Singapore, iar reprezentanţe în Europa, America de Nord şi Asia. În 2019, platforma Great People Inside a fost selectată ca fiind printre cele mai bune 10 sisteme de evaluare a resurselor umane la nivel global.