FOTO Au trecut o sută de ani de la prima cale ferată electrificată din sud-estul Europei şi a opta din lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aradul a avut prima cale ferată electrificată din ţară. Anul 1913 este consemnat ca şi începuturile trecţiunii electrice în ţară, CFAP fiind prima cale ferată electrificată din sud-estul Europei şi a opta din lume.

La începutul lunii noiembrie, Compania de Transport Public Arad va sărbători centenarul căii ferate Arad-Podgoria. Calea ferată avea rolul de a transporta ţăranii din Podgoriile Aradului în oraş, pentru a-şi vinde marfa. Traseul conţinea 3 segmente: Arad - Ghioroc, Ghioroc - Pâncota si Ghioroc - Radna.

La a 100 de ani de la inaugurare, din vechiul traseu a mai ramas doar un segment, care este racordat la reţeaua de transport public, traficul realizându-se cu tramvaie. Mulţi arădeni îşi amintesc că trenul numit „Săgeata Verde” era o atracţie maximă a Podgoriei Aradului.

Trecea prin faţa caselor, iar localnicii se îmbrăcau frumos şi ieşeau la poartă pentru a saluta călătorii sau pentru a fi văzuţi în haine de duminică.

Reprezentanţii Companiei de Transport Public Arad (CTP) vor sărbători pe data de 11 noiembrie centenarul căii ferate Arad – Podgoria, prima cale ferată electrificată din ţară. Calea ferată cu ecartament metric Arad - Podgoria (CFAP) a fost construită în 1905 – 1906, ca şi o cale ferată locală, la iniţiativa privată a unor oameni de afaceri care au fondat o societate pe acţiuni cu dreptul de a înfiinţa şi exploata o reţea locală de transport pe calea ferată. La 11 noiembrie 1906 a avut loc deschiderea oficială a CFAP. 

Calea ferată construită asigura o relaţie de transport între localităţile aflate în arealul cuprins între localităţile Radna (Lipova) şi Pâncota, cu un centru de ramificare în localitatea Ghioroc, spre municipiul Arad. Lungimea totală a căii ferate era de 58 de kilometri cale simplă. În municipiul Arad a fost construită o gară cu peroane acoperite, iar în localităţile din traseu (şase centre de comune şi două oraşe) au funcţionat hălţi cu deviatoare care permiteau intersectarea trenurilor, unele dintre ele utilizate şi astăzi pe traseul Arad-Ghioroc. 

Succesul comercial al acestei căi ferate şi solicitările de transport tot mai mari au făcut ca administraţia căii să aibă în vedere creşterea capacităţii de transport şi confort, fapt ce a impus adoptarea tracţiunii electrice, tehnică revoluţionară aflată la început de drum. În condiţiile date de sporirea capacităţii de producere a curentului electric de către Societatea Anonimă de Electricitate din Arad, care dispunea deja de turbine cu abur cu o putere de 11.500 CP şi generatoare de curent alternativ cu o tensiune de 2.100V, se trece la pregătirea electrificării liniei.

Lucrările au loc între anii 1911 – 1913. Anul 1913 este consemnat ca şi începuturile tracţiunii electrice în ţară, CFAP fiind prima cale ferată electrificată din sud-estul Europei şi a opta din lume, fapt ce situează Aradul în rândul localităţilor cu o dezvoltare tehnologică de vârf, dezvoltare asigurată atât de industriile care funcţionau aici, cât şi de prospera agricultură a localităţilor riverane a căror produse erau valorificate nu numai în Arad şi erau transportate pe această cale ferată.

La data de 1 ianuarie 1983, calea ferată a fost preluată de către I.J.T.L. Arad ( actuala Companie de Transport Public Arad). Aşadar, între anii 1983 – 1991, partea de linie funcţională între Pâncota şi Radna este exploatată de către I.J.T.L. Arad. În octombrie 1991 se sistează activitatea pe traseul Radna - Pâncota ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a căi de rulare pentru siguranţa circulaţiei, traseul fiind preluat de autobuze.

„În prezent, în locaţia din Ghioroc (depou), este iniţiat un muzeu în care se regăsec parte din dotările de bază ale acestei căi ferate: materialul rulant (în parte refăcut), instalaţii tehnologice precum şi o expoziţie de fotografii amenajată în sala substaţiei de redresori, care are echipamentele originale din 1913. De asemenea, incinta depoului păstrează atât calea de rulare cât şi reţeaua de contact în formă şi cu elementele constructive anilor 1905-1913”, spun reprezentanţii Companiei de Transport Public Arad.

Vă mai recomandăm: VIDEO FOTO Destin crud. Povestea primei linii de cale ferată din Principatele Unite

FOTO Braşovul, pionierul electrificării Căilor Ferate din România. Se împlinesc 50 de ani de la momentul care a revoluţionat mersul cu trenul

Arad



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite