Transalpina, şoseaua nimănui

0
0
Transalpina este cea mai înaltă şosea din România, atingând cota maximă de 2.145 de metri FOTO Shutterstock
Transalpina este cea mai înaltă şosea din România, atingând cota maximă de 2.145 de metri FOTO Shutterstock

Lucrările de modernizare a şoselei Transalpina s-au oprit după ce firma Romstrade SRL, care a câştigat licitaţia, a intrat în insolvenţă. Drumul a fost finalizat în proporţie de 80%, iar autorităţile spun că nici anul acesta nu va fi gata.

Cea mai înaltă şosea din România, Transalpina (DN67 C) sau Drumul Regelui, va rămâne neterminată şi anul acesta. Lucrările s-au oprit din luna aprilie, după ce firma care a câştigat în 2008 contractul de modernizare, Romstrade SRL, a intrat în insolvenţă, iar partronul acestuia, Nelu Iordache, a fost arestat preventiv pentru fraudă cu fonduri europene.

Deşi şoseaua se află în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), secţiile instituţiei din judeţele Alba, Vâlcea şi Gorj nu pot interveni pentru reparaţii pentru că drumul este predat la Romstrade SRL. Modernizarea şoselei este realizată în proporţie de peste 80%. 

O nouă licitaţie, până la sfârşitul anului

Pe porţiunea de drum din judeţul Alba, după Şugag, spre Oaşa, asfaltul se termină brusc, în zona podeţelor ce sunt acoperite doar cu pietriş. Potrivit şefului Secţiei Alba a CNADNR, Liviu Hondola, pe sectorul de drum din judeţul Alba mai trebuie executate lucrări în proporţie de 15%. 

Transalpina

Hondola a declarat că pe segmentul din Alba mai sunt de realizat lucrări pentru finalizarea podeţelor, montarea parapeţilor, realizarea rigolelor betonate, turnarea stratului de asfalt de uzură şi pentru trasarea marcajelor. 

Potrivit acestuia, până la sfârşitul anului, se va organiza o nouă licitaţie pentru ca altă firmă să preia lucrările de la Romstrade SRL. „Noi avem acolo un district care face întreţinerea, dar noi trebuie să facem doar verificare pentru că drumul este predat la firma respectivă, care nu mai prea există. Drumul nu este al nostru“, a declarat Liviu Hondola. 

Contracte uriaşe pentru Romstrade

 Lucrările au început în anul 2009, după ce Romstrade SRL a câştigat un contract în valoare de 1,23 miliarde de lei, fără TVA (echivalentul a 349 de milioane de euro). Contractul iniţial a fost adjudecat în anul 2008 şi a fost suplimentat printr-un act adiţional în 2011, în valoare de 99 de milioane de lei. În 2012 a fost suplimentat a doua oară cu 110 milioane de lei, fără TVA. 

Este unul dintre cele mai mari contracte acest tip din România ultimilor 20 de ani. Oficial, nu se ştie suma primită până în prezent de Romstrade SRL. Într-un document de la sfârşitul anului 2012, CNADNR preciza că firma lui Nelu Iordache a încasat 125,8 milioane de euro. Atunci se preconiza că lucrarea va fi finalizată în 2013.  

Problemele din Alba

Transalpina

Din punct de vedere tehnic, şoseaua are lipsuri importante în judeţul Alba. Astfel, mai trebuie turnat stratul de uzură de asfalt pe 12 kilometri, fundaţie şi trei straturi de asfalt pe 500 de metri şi trei straturi de asfalt pe un număr de 40 de podeţe. De asemenea, trebuie realizate rigole betonate pentru scurgerea apei pe 26 de kilometri, trebuie montat parapetul pietonal pentru poduri între kilometrul 127 şi kilometrul 140, mai trebuie realizat zidului de sprijin pe 5 kilometri şi trasate marcajele. Problema cea mai gravă este reprezentată de lipsa parapeţilor de beton, care face ca traversarea să fie riscantă pe unele porţiuni ale drumului.

Drumul Regelui

Transalpina străbate judeţele Alba, Gorj şi Vâlcea pe o distanţă de 148 de kilometri, iar în punctul cel mai înalt de la Rânca – Vârful Păpuşa, în Pasul Urdele, şoseaua atinge cota de 2.145 de metri, depăşind cu peste 100 de metri Transfăgărăşanul. Timp de aproape patru luni, de la 1 noiembrie până în 15 aprilie, tronsonul dintre Obârşia Lotrului şi Rânca este închis circulaţiei, întrucât la această altitudine ninsoarea face drumul impracticabil. 

Drumul a fost construit în timpul romanilor, având o importanţă strategică, şi a fost modernizat parţial în perioada interbelică, de catre regele Carol al II-lea, de unde vine şi denumirea de „Drumul Regelui“. ;

Cine este Nelu Iordache

„Regele asfaltului“ Nelu Iordache (foto), proprietarul companiei Romstrade, este cercetat pentru deturnarea a 25 de milioane de lei din bani alocaţi pentru construirea autostrăzii Nădlac-Arad. El se află în arest preventiv încă de la începutul lunii decembrie a anului trecut. Romstrade şi operatorul aerian Blue Air, cele mai importante companii ale lui Iordache, nu par să o ducă prea bine în lipsa patronului. Romstrade a intrat în insolvenţă la sfârşitul anului trecut, la cererea firmei Agroindustrial Construct din Iaşi. Iar operaţiunile Blue Air, companie deţinută de Romstrade, au fost preluate în luna mai de o firmă înfiinţată cu doar o lună în urmă de foşti sau actuali angajaţi ai operatorului aerian. Nelu Iordache ocupă locul 30 în topul „Forbes 500 Miliardari“, ediţia 2012, cu o avere estimată la 115 milioane de euro.  

nelu iordache

A contribuit Adina Vlad

Alba Iulia


Ultimele știri
Cele mai citite