Publicitatea în Epoca de Aur la Dacia 1300: Forţă de dinozaur! Viteza telegarului din basme!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Reclama la Dacia 1300 apărută în almanahul „Scânteia“
Reclama la Dacia 1300 apărută în almanahul „Scânteia“

Cu şabloane standard, reclamele din Epoca de Aur ce apăreau în almanahul „Scânteia“ aveau atât componenta promovării unor bunuri şi servicii, cât şi cea de propagandă a regimului comunist.

Peste 300 de reclame din Epoca de Aur care au făcut furori în almanahurile comuniste sunt expuse timp de o lună la Arhivele Naţionale Alba.

 Publicitatea atingea în anii comunismului  toate sectoarele vieţii cotidiene. Se făceau reclame la cartea prin poştă, la încălţăminte şi îmbrăcăminte, electrocasnice sau mobilier, dar erau şi campanii de genul celei pentru colectarea de deşeuri metalice: „Deşeurile neferoase se valorifică prin ICM”.

La loc de cinste sunt reclamele la Dacia 1100 şi Dacia 1300, la Trabant, TAROM , la CEC, la LOTO, dar şi la spaţiile de cazare de la munte şi Marea Neagră.

În reclama la Dacia 1300 produsă la Piteşti, pentru evidenţierea performanţelor  noului autoturism se face apel la „forţa dinozaurului şi viteza telegarului din basme“.

Reclamele publicate până în 1965, în almanahurile comuniste  Femeia, Turistic sau Scânteia,  sunt cam lipsite de inventivitate. Ulterior, se trece la etapa în care se pune accent pe amuzament.  „Poate oare un Trabant/Remorca un elefant/E neverosimil?/ Cu benzina PECO totul e posibil”, suna  o reclamă la PECO.

De creativitate au dat dovadă şi cei care au gândit reclama la mobra care a făcut valuri în anii comunismului:  „Iarna cu schiurile...în restul anului cu MOBRA 50!“.

Pentru pasionaţii jocului de noroc LOTO în reclamă apare o pisicuţă neagră care se uită într-un calendar şi exclamă: „Chiar dacă mă uit ca mâţa în calendar...ştiu şi eu că săptămânal sunt premii mari la LOTO“.

În reclama pentru prezentarea magazinelor Ministerului Industriei Uşoare este folosită imaginea unui domn bine îmbrăcat,  care indiferent în ce direcţie s-ar uita vede doar magazine de îmbrăcăminte şi încălţăminte din toată ţara.

În prezentarea fabricii de la Cugir ce producea maşinile de spălat Alba Lux apare personajul Albă ca Zăpada şi mesajul „Când piticii plecau la lucru,  Albă ca Zăpada le spăla rufele în mai puţin de 10 minute. Cum? Cu maşina „ALBA LUX“.

Click pe poză pentru FOTOGALERIE

Reclame din Epoca de Aur

Organizatorii expoziţiei de la Arhivele Naţionale Alba au ataşat sub fiecare reclamă câte un scurt dialog dintre un profesor şi un elev, realizate prin celebrul „experiment Zaica“. Pictorul şi profesorul  de desen la Liceul „Nicolae Tonitza", din Bucureşti  a inventat fel de fel de întrebări pentru a stimula creativitatea copiilor, şi încercând să-i scape de formalismele tipice gândirii adulţilor. Redăm mai jos câteva dintre ele:

Ce este bucuria?
Bucurie e când un om şade la coadă şi îi spune un om, că nu e nimic şi el vede că este ceva înăuntru. (7 ani)

Ce este răscoala?
Răscoala înseamnă, când părinţii noştri nu găsesc bani şi atunci răscolesc ca să găsească. (8 ani)

Ce este economia?
Economie înseamnă să nu mai cheltuim din salariu, ca să-l punem la C.E.C. Cheltuim numai din ciubucul, care ni-l dă şeful. (7 ani)

Ce este politica?
Politica este când mai mulţi oameni se întâlnesc şi vorbesc foarte mult. (8 ani)

Politica e un fel de spionaj. (12 ani)

Ce este sufletul?

Suflet e când îţi pune mama prăjituri pe farfurie si îi laşi prăjituri şi lu ăla mic. (8 ani)

Sufletul are o formă de inimă. (8 ani)

Ce este tristeţea?
Tristeţe înseamnă când un om vine la altul şi bea mult. (7 ani)
Ce este răbdarea?
Răbdarea este când un om se duce la măcelărie şi trebuie să mai stea. (7 ani)
Ce este recensământul animalelor?
Recensământul animalelor foloseşte ca să ştie ţara câte vite sunt şi dacă mor la un cutremur să ştim să muncim în locul lor. (9 ani)
Ce este respectul?
Respect înseamnă să te scoli şi să stea babele pe scaun. (9 ani)
Ce este libertatea?
Libertatea este când se învoieşte duminica de la servici. (6 ani)
Ce este statul?
Statul e ăia care vând găini slabe, că la ţărani găsim găini grase. (10 ani)
Statul e un om de la miliţie. (7 ani)
La ţărani castraveţii şi roşiile sunt mai bune. La stat sunt mai rele, că statu mai stă, mai se culcă, mai vine câteodată, şi după aia iar stă. (8 ani)
Statul e un om, care comandă ce să dea la Alimentara. (7 ani).

Reclamele din comunism, cu şabloane precise, sunt şi preferatele utilizatorilor de internet. Unul dintre clipurile de pe youtube face referire chiar la publicitatea din almanahurile comuniste.

Tot pe internet circulă şi o reclamă realizată în 1968 la Dacia 1300.

Nici reclama la Dacia 1100, primul autoturism românesc fabricat în serie, nu era mai prejos.  Era „în acord deplin cu atâtea alte dovezi de maturitate dovedite de industria noastră", realizat prin impunerea de "rigori maxime de exigenţă"

Un exemplu de folosire a reclamei ca instrument de propagandă este următoarea: „După o săptămână rodnică în producţie petreceţi două zile în excursiile organizate de ONT Carpati la sfarşit de săptămână”.

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite