Piatră funerară asemănătoare cu a unui pirat îngropat la Sulina, descoperită în Transilvania

0
Publicat:

O descoperire arheologică inedită a avut loc în cimitirul ortodox din Aiud, județul Alba, în timpul săpăturii unui mormânt. Este vorba despre o lespede din piatră de mari dimensiuni cu un craniu cu două oase încrucișate.

Piatra de mormânt descoperită în cimitirul din Aiud FOTO Muzeul de Istorie Aiud
Piatra de mormânt descoperită în cimitirul din Aiud FOTO Muzeul de Istorie Aiud

La o primă analiză efectuată de specialiștii din cadrul Muzeului de Istorie din Aiud, s-a constatat că este o piatră tombală în formă de sarcofag, profilată, având partea superioară ornamentată cu nervuri în relief și, în extremitatea cu lățime maximă, un craniu uman stilizat ce suprapune două femururi încrucișate.

„Motivul ornamental, craniul ce suprapune două oase lungi încrucișate, a fost folosit în evul mediu de către cavalerii templieri care au introdus simbolul pentru a-și onora maestrul care a fost ars de viu în timpul unei persecuții. În secolul al XIV-lea, craniile și oasele încrucișate marcau intrările în cimitirele spaniole fiind prezente și pe pietrele funerare, amintindu-le oamenilor de fragilitatea vieții. În zilele noastre, pe lângă utilizarea ca semn de pericol, este îndeobște asociat steagului ce era arborat pe navele care se îndeletniceau cu jaful pe mare, navele de pirați”, susțin cei de la muzeul din Aiud.

Motivul stilizat de pe piatră FOTO Muzeul de Istorie Aiud
Motivul stilizat de pe piatră FOTO Muzeul de Istorie Aiud

Potrivit istoricilor, în cimitirul multietnic din Sulina se găsește o piatră tombală cu un astfel de motiv ornamental, cunoscută publicului ca aparținând mormântului unui pirat grec, decedat în a doua jumătate a secolului al XIX-lea.

„Totuși, în afara acestei semnificații cu notă de senzațional, motivul craniului este regăsit și în arta religioasă creștină, în scena Răstignirii și reprezintă craniul lui Adam, care, conform tradiției, ar fi fost îngropat sub Golgota (Locul Căpățânii, în traducere). Reprezentarea craniului pe monumente funerare o întâlnim, de exemplu, pe cavoul lui Dobre Nicolau (1821-1894) și Toma Dobrescu (1862-1934), realizat de către acesta din urmă în anul 1895, câte un craniu pe fiecare dintre cele două canate ale uşii de intrare. Cavoul este amplasat în cimitirul Bellu, din București. Se evidențiază astfel semnificația de memento mori sau simbol al morții, în general”, mai susțin reprezentanții muzeului din Aiud.

Artefactul va fi amplasat în spațiul destinat Lapidariului Muzeului de Istorie, situat pe latura de vest a Cetății Aiudului.

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite