FOTO Tren turistic de epocă între Zlatna şi Alba Iulia cu trei vagoane şi o locomotivă veche de 100 de ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Locomotiva este încă pe şantierul uzinei Remarul din Cluj
Locomotiva este încă pe şantierul uzinei Remarul din Cluj

Locuitorii din Alba şi turiştii vor avea în curând o nouă atracţie în judeţ: o cursă cu un tren de epocă ce va circula între Zlatna şi Alba Iulia. Este vorba despre un proiect al Primăriei Zlatna, în colaborare cu Consiliul Judeţean prin care o locomotivă de epocă şi trei vagoane sunt restaurate pentru a fi folosite pentru un traseu turistic.

Primarul Silviu Ponoran din Zlatna a declarat pentru alba24.ro că trenul este restaurat la uzinele „16 Februarie” din Cluj şi planul era ca prima cursă să aibă loc pe 1 Decembrie, când ar fi urmat să intre în Alba Iulia. Ponoran vrea să vina cu trenul la Alba Iulia, de 1 Decembrie, de câţiva ani dar nu a reuşit până acum să îşi împlinească visul.

Primarul a mai spus că locomotiva datează din 1906, este fabricată în Germania şi face parte dintr-o serie limitată de 6 astfel de vehicule. Pe vremuri, ducea alimente la halele Obor şi apoi a fost folosită pentru transport de lemn. A fost găsită într-un depozit la Sibiu, unde „zăcea” de 19 ani. „Crescuse şi un copac în ea”, spune Ponoran. Potrivit declaraţiilor edilului, primăria a cumpărat locomotiva la începutul anului 2013, de la un lichidator din Braşov şi, cu bani din buget şi cu sprijinul Consiliului Judeţean, a început restaurarea acesteia. La sfârşitul lucrărilor, locomotiva va circula pe linie de cale ferată clasică, cu trei vagoane, unul dintre ele restaurant, între Zlatna şi Alba Iulia.

A fost restaurată şi vopsită, aflându-se în prezent la halele uzinei din Cluj. Mai trebuie rezolvată problema vagoanelor, pentru a putea fi completat trenul de epocă. Reamintim că astfel de atracţii turistice sunt şi la Alba Iulia, unde este expusă o locomotivă restaurată a Mocăniţei, trenul care circula pe linia îngustă înainte de 90, dar şi la intrarea în Cîmpeni. “Mocăniţa” trecea prin mijlocul oraşului Alba Iulia şi a fost o prezenţă îndrăgită, chiar un simbol pentru albaiulieni. Celebra “Mocăniţă”, trenul cu aburi pe linie îngustă făcea legătura între Alba Iulia şi Zlatna. A circulat până în anii 80. Până la închidrea uzinei de cupru din Zlatna circulaţia feroviară era intensă. În prezent, ruta de aproximativ 40 km este concesionată de un operator privat care efectuează doar transport de călători.

În Apuseni, linia ferată cu ecartament îngust a fost construită la începutul anilor 1900, Mocăniţa circulând între Turda şi Abrud. Viteza acesteia ajungea până la 40 de km pe oră şi avea 21 de staţii. Mocăniţa a transportat, de-a lungul vremii, atât călători, cât şi mărfuri, precum lemnul exploatat din munţi. Trenul şi-a încheiat activitatea în anii ’90, acesta fiind lăsat de izbelişte, iar linia a fost descompusă pe tronsoane de hoţii care au vândut-o la fier vechi. Segmentul de linie care nu a fost distrus în totalitate şi a putut fi repus în funcţiune a fost cel dintre Câmpeni şi Abrud.

Mama unor triplete din Aiud a dat în judecată Ministerul Educaţiei pentru lipsa manualelor din şcoli: „E un drept trecut în Constituţia României”

Atracţii turistice din Alba filmate cu drone: Cetatea Alba Carolina şi câteva biserici fortificate

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite